Yliopistojen
palkkausuudistuksen jälkeen
Virkarakenne remonttiin
Ensin uusi palkkausjärjestelmä sitten uusi virkarakenne.
Myllerrys yliopistoissa jatkuu. Suomen yliopistojen rehtorien
neuvoston esitys yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkojen rakenteeksi
on valmistunut ja lähetetty opetusministeriöön
ja alan liittoihin. Nyt on julkisen keskustelun paikka.
Esitystä valmisteli rehtorien neuvoston työryhmä,
jota veti Joensuun yliopiston rehtori Perttu Vartiainen. Työryhmän
raportti valmistui tammikuussa 2004, ja monet osapuolet antoivat
siitä lausuntonsa. Sen jälkeen neuvoston työvaliokunta
jatkoi hiomista. Rehtorien neuvosto käsitteli virkarakenne-esitystä joulukuun
kokouksessaan ja asettui sen kannalle. Neuvosto palaa vielä asiaan,
kun uusi palkkausjärjestelmä on otettu yliopistoissa
käyttöön. Esitys jaettiin nyt tiedoksi eri intressiryhmille,
koska neuvosto haluaa asiasta julkista keskustelua.
- Marssijärjestys on sovittu selväksi opetusministeriön
kanssa: ensiksi uusi palkkausjärjestelmä ja sen jälkeen
virkarakenne. Upj-kuvioita ei tällä haluta sotkea,
Vartiainen toteaa. Myös tarvittaville säädösvalmisteluille
haluttiin jättää aikaa. Uusi virkarakenne edellyttää kahta
asetusmuutosta. Korkeakoulujen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
annetun asetuksen muutamat pykälät vaativat muutosta,
samoin yliopistoasetuksen 9. pykälä.
Urakehitys punaisena lankana
Rehtori Perttu Vartiaisen mielestä koko esityksen punaisena
lankana on ollut nykyistä vakaamman, selkeämmän
ja ennustettavamman urakehitysmallin luominen suomalaisiin yliopistoihin.
- Jos menestyt hyvin, voit myös edetä yliopistouralla,
Vartiainen kuvaa esityksestä.
Neuvoston esitys perustuu nelivaiheiseen uraan.
- Mutta voi se olla kolmi- tai yksivaiheinenkin, Vartiainen lisää ja
viittaa esimerkiksi kieliaineisiin ja tekniikan alalle, jossa
voi olla edelleen kelpoisuutena ylempi korkeakoulututkinto.
Nimikkeet herättävät aina intohimoja. Eri tieteenalojen
kirjo aiheutti sen, että nyt esitetty nimikekirjavuus kompromissin
summa. Eräät neuvoston jäsenet olisivat toivoneet
vielä yksikertaisempaa mallia, jossa olisi riittänyt
vain yksi nimike per taso.
- Jokainen yliopisto voi itse päättää, mitä nimikkeitä näistä käyttää.
Esimerkki meillä Joensuussa riittää vähempikin
määrä, Vartiainen sanoo.
Assistentit, yliassistentit ja lehtorit historiaan
Rehtorien neuvoston esityksen mukaan ensimmäisellä tasolla
ovat tohtorikoulutettavan, yliopisto-opettajan ja tutkijan
virat. Näistä tohtorikoulutettava nimitetään
aina määräajaksi, muut pääsääntöisesti
määräajaksi. Yliopisto-opettajaa käytetään
perusopetuksen antamiseen esim. taideaineissa, arkkitehtuurissa
ja kielten opetuksessa aloilla, joissa väitteleminen ei
ole kovin yleistä ja joissa on tarvetta päätoimisille
opettajille. Mahdollisesti osa ajasta varataan omaan jatkotutkinnon
tekemiseen.
Tutkijan tehtäviin kuuluu pääosin tutkimustyö,
mahdollisesti oman jatkotutkinnon tekeminen ja osallistuminen
opetukseen. Palkka voidaan maksaa joko toimintamenorahoituksella
tai täydentävällä rahoituksella.
Kakkostaso olisi post doc -vaihe, jonka puuttuminen nykyisestä järjestelmästä on
ehkä ollut eniten muutostarvetta vaatinut asia. Taso edellyttää aina
tohtorintutkintoa. Nimikkeet olisivat tohtoriassistentti ja
yliopistotutkija. Tohtoriassistentin virka täytettäisiin
3-5 vuoden määräajaksi.
Yliopistotutkijaksi pestattaisiin pääsääntöisesti
määräajaksi, mutta mahdollisesti myös pysyvästi.
Kolmas taso edellyttää pääsääntöisesti
tohtorin tutkintoa sekä lisäpätevöitymistä joko
post doc -vaiheen tehtävissä tai muissa vaativissa
opetus- ja asiantuntijatehtävissä. Poikkeamat tästä sallitaan
taiteellisen pätevyyden, erittäin hyvän perehtyneisyyden
ja syntyperäisten ulkomaalaisten osalta. Nimikkeet ovat
yliopistonlehtori, kliininen opettaja, opettava tutkija tai
vanhempi tutkija. Nimitys tapahtuu pääsääntöisesti
pysyvästi tai määräajaksi perustellen.
Määräajan perustelut kirjoitettaisiin asetukseen.
Vanhempi tutkija olisi muista poiketen pääsääntöisesti
määräaikainen.
Ylimmän 4. tason muodostavat professorin ja tutkimusjohtajan
virat. Professorin viran täytöstä olisi edelleen
oma lainsäädäntönsä ja nimitys tapahtuisi
pysyvästi tai määräajaksi perustellen.
Tutkimusjohtaja nimitettäisiin pääsääntöisesti
määräajaksi.
Tasojen 3 ja 4 täytöissä suositellaan käytettäväksi
asiantuntijamenettelyä kunkin yliopiston oman käytännön
mukaisesti myös muissa kuin professorinimityksissä.
Asetusluonnoksesta on poistettu yliopettajan, lehtorin, apulaisopettajan,
yliassistentin ja assistentin virat. Näiden käytöstä esitetään
luovuttavaksi virkojen vapautuessa kunkin yliopiston oman aikataulun
mukaisesti.
Tutkijanuraa pohditaan myös toisaalla
Opetusministeriö asetti viime syksynä tutkijanuratyöryhmän,
jota johtaa Turun yliopiston kansleri Eero Vuorio. Kokouksia
on ollut tiiviisti, lähes kuukausittain. Rehtori Vartiainen
on mukana työryhmässä.
Nykyiseen yliopistojen virkarakenteeseen verrattuna rehtorien
neuvoston malli pitää sisällään monia
tutkijanuraan liittyviä ehdotuksia. Miten ne suhtautuvat
tuleviin Vuorion työryhmän esityksiin?
- Toivottavasti ne suhtautuvat toisiinsa hyvin. Rajapintaa on
hyvin paljon.
Joskus on esitetty kritiikkiä yliopisto- ja tutkimusurien
liiallisesta erilaistumisesta. Vartiainen näkee tilanteen
otollisena lähtökohtana näiden yhdistämiselle.
- Nyt tähän olisi hyvä sauma. Yliopistoissahan
pitäisi juuri tutkimuksen ja opetuksen nivoutua tiiviisti
toisiinsa. Ensisijaisesti rehtorien neuvoston mallissa kaikki
olisivat tutkija-opettajia – yhtä pientä poikkeusta
lukuun ottamatta.
Vartiainen oli esitellyt rehtorien neuvoston ehdotukset tutkijanuratyöryhmän
tammikuun kokouksessa.
Professoriliitto: Tutkimusjohtaja ei rinnastu luontevasti professorin
virkaan
Rehtorien neuvoston esitys yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkarakenteeksi
on tärkeä avaus yliopistojen kehittämistyössä.
Nykyinen virkarakenne tunnistaa huonosti yliopistojen laajenneen
tehtäväkentän eikä vastaa akateemisen urakehityksen
tämän päivän vaatimuksiin.
Esityksen nelitasoinen rakenne on hyvä lähtökohta.
Alin taso suuntautuu selkeästi tieteellisiin jatkokoulutustehtäviin.
Seuraavalle, tohtoritutkijoille suunnitellulle tasolle, on kasvava
tarve. Kolmannen tason nimikkeet ovat pitemmälle pätevöityneille
opettajille ja tutkijoille. Neljäs taso, professoritaso,
erottuu selvästi vaativimpien tehtävien ja erityisen
nimitysmenettelyn perusteella omaksi kategoriakseen. Tämä periaate
toteutuu myös uudessa palkkausjärjestelmässä.
Mietinnössä esitetään luovuttavaksi eräistä nimikkeistä ja
vastaavasti ehdotetaan muutamaa uutta nimikettä. Tältä osin
virkarakenne ei ole vielä aivan kypsä toteutettavaksi.
Esimerkiksi tutkimusjohtajan ei rinnastu kovin luontevasti tehtävältään
laaja-alaiseen professorikategoriaan. Virkanimikkeiden pätevyysvaatimuksiin
otetaan myös kantaa. Tohtorintutkinnon olisi odottanut nousevan
selvemmin ainakin vakinaisten yliopisto-opettajan pätevyysvaatimukseksi.
Mietinnössä on pyritty ratkaisemaan myös määräaikaisten
työsuhteiden käyttämiseen liittyviä ongelmia.
Tältä osin tarvittaneen myös lisävalmisteluja.
Virkarakenteen kehittäminen kuuluu Professoriliiton keskeisiin
tavoitteisiin. Rehtorien neuvoston esitys otetaan liitossa perusteelliseen
jatkokäsittelyyn.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto: Esitys pahentaa yliopistojen
määräaikaisongelmaa
Rehtorien neuvoston virkarakenne-esitys näyttäisi
ensi silmäyksellä sisältävän oikeansuuntaisia
asioita. Opetus- ja tutkimusvirkojen porrastaminen neljään
tasoon on järkevää ja ainakin periaatteessa rakenne
voisi mahdollistaa uralla etenemisen. Uralla etenemisen mekanismit
esityksestä kuitenkin puuttuvat.
Erittäin suuri ongelma esityksessä on käsittämätön
halu lisätä määräaikaisuuksia yliopistojen
perusvirkojen hoitamisessa. Jotenkin ei voi välttyä tulkinnalta,
että osa ehdotuksista on tehty sitä varten, että saataisiin
määräaikaisuudet kirjattua asetukseen ja nykyinen
käytäntö siten lailliseksi
Tohtorikoulutettavien määräaikaisuus on ymmärrettävä ja
jos 2. Tason post doc -viralla tarkoitetaan pätevöitymispaikkaa,
jossa tosiasiallisesti myös mahdollistettaisiin tutkimuksellinen
pätevöityminen, on se jossain määrin hyväksyttävissä.
Sen sijaan ylimpien tasojen virkanimitysten tulee olla pysyviä.
Nyt asetusluonnos on kuitenkin kirjoitettu siten, että pääsääntö on
määräaikaisuus, josta voidaan erityisestä syystä poiketa,
kun sen tulisi olla toisinpäin. Jos opetus ja tutkimustehtävä eivät
ole yliopistoissa pysyvä tehtävä mikä sellainen
sitten olisi.
Hämmästystä esityksessä herättää myös
se, että tieteellistä pätevöitymistä ei
arvosteta. Kelpoisuusvaatimuksiin jätetään edelleen
merkittäviä porsaanreikiä siten että tohtorin
tutkinto vaaditaan aina post doc -vaiheessa, mutta sen jälkeen
se ei enää olekaan välttämättömyys.
Eihän professorilta nykyäänkään vaadita
tohtorin tutkintoa, mutta professorin kelpoisuuden toteamista
säädetäänkin erikseen. Jos asiantuntijamenettelyyn
halutaan mennä myös muiden virkojen osalta, on siitä tehtävä asetustasoiset
säädökset. On lisäksi muistettava, että jo
tällä hetkellä on käytössä tieteellisen
lisäpätevöitymisen osoittava dosentin pätevyys.
Vakiintuneista yliopistonimikkeistä luopumiselle on vaikea
nähdä selviä perusteita, varsinkaan kun sijalle
tarjotut nimikkeet ovat ainakin osittain epäonnistuneita.
Nyt nimikkeiden pohjalta ei voida hahmottaa virkatasoa. Yliopisto-opettaja
on 1. tason virka, mutta yliopisto-tutkija 2. tason virka. Esimerkiksi
ketju tutkijakoulutettava-tutkijatohtori-tutkijadosentti olisi
selvästi loogisempi ja myös nimiketasolla informatiivisempi
kuin nyt esityksessä olevat nimikkeet.
Antero Puhakka
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto: Keinotekoisten nimikkeiden
lisääntyminen
uhkana
Kun yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkojen virkarakennetta
muutetaan, tavoitteeksi tulisi asettaa selkeys ja yliopiston
perustehtävien tukeminen vaarantamatta hyvän henkilöstöpolitiikan
tavoitteita. Rehtorien neuvoston esityksestä tällaiset
tavoitteet eivät ainakaan ensi lukemalta nouse päällimmäisiksi.
Tavoitteeksi näyttäisi nousevan määräaikaisten
virkasuhteiden käytön lisääminen ilman virkamieslain
edellyttämiä perusteluja. Esittäjien täytyy
olla hyvin tietoisia jo nykyisen virkamieslain määräaikaisuuspykälän
käytön ja tulkinnan vaikeuksista. Vaikeuksia tulee
entistä enemmän, jos portti jätetään
pääsääntöisesti raolleen määräaikaisuuden
lisääntyvälle käytölle kaikilla tasoilla.
Esimerkiksi uuden määräaikaisen opetusviran perustamiseen
1. tasolle ei ole mitään hyväksyttävää perustetta
eikä sellaista esitetä. Kuinka määräaikaisuuden
lisääminen edistäisi opetuksen pitkäjänteistä kehittämistä tai
henkilöstön sitoutumista tehtäviinsä samalla
kun se lisäisi epävarmuutta tulevaisuudesta ja keskinäistä kilpailua,
on kysymys, joka täytyy esittää kun tehtyä esitystä arvioidaan.
Valtion virkamieslain mukaisesti virat tulee täyttää toistaiseksi
ja määräaikaisia virkasuhteita käyttää vain
lain antamin perustein.
Alemmalle määräaikaiselle opetusviralle ei ole
hyväksyttävä peruste se, että on aloja, joilla
väitteleminen ei nykyisin ole kovin yleistä. Pykälää kelpoisuudesta
perehtyneisyyden perusteella on voitu käyttää virkoja
täytettäessä silloin kun se vielä on tarpeen.
Tarve lienee vähenemässä kaikilla mainituilla
aloilla. Uusi palkkausjärjestelmä antaa riittävän
liikkumavaran tehtävien vaativuustason mukaiseen palkan
määräytymiseen – siihen ei tarvita uutta
alempaa virkaa.
Esitys johtaisi erilaisten osin keinotekoisten nimikkeiden lisäämiseen.
Ei ole selvää, mikä ero olisi 3. tason yliopistonlehtorin
ja opettavan tutkijan välillä. Nykyistä 1600 tunnin
kokonaisaikaa käyttämällä yliopistonlehtorin
tehtävät voivat painottua joko opetukseen tai tutkimukseen
laitoksen tarpeiden mukaan eri tavoin eri vuosina. Virkarakenteen
portaiden ja nimikkeiden lisääminen ei saa myöskään
tapahtua ajattelematta virkauralla etenemistä.
Jatkokeskustelua varten tarvitaan perustelut tehdyille esityksille.
Virkaehtosopimusten tarve jää neuvotteluosapuolten
ratkaistavaksi, mutta tuskin niiden tarve tämän esityksen
takia vähenee, sillä esimerkiksi kokonaistyöaikasopimuksen
mukaiset opetuskatot ovat osoittautuneet välttämättömiksi.
Samoin opetustaitovaatimus tulee määritellä tarkemmin.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja
(painetun lehden s. 18 - 21)
|