UPJ
siirtynyt käytännön toteuttamiseen
Yliopistoissa on alkamassa tehtävien vaativuuden mukainen
tasosijoittelu ja henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi.
Sijoittelun ja arvioinnin tulisi olla realistista. UPJ:n käytännön
toteuttamisessa on esiintynyt ongelmia. Kysymyksiä on herättänyt
myös takuupalkka. UPJ:n onnistumiseen vaikuttavat keskeisesti
myös rahoitusratkaisut.
Viime vuoden lopulta lähtien yliopistoissa on ollut käynnissä mittava
UPJ:tä koskeva kouluttaminen ja tiedottaminen. Eräissä yliopistoissa
tämä alkaa jo olla ohi, joissakin tämä toiminta
jatkuu edelleen. Joka tapauksessa vähitellen ollaan siirtymässä uuteen
vaiheeseen eli tehtävien konkreettiseen sijoittamiseen vaativuustasokartan
(opettajat) tai vaativuuskehikon (muu henkilöstö) vaativuustasoille.
Vaativuustasosijoittelun ohella on käynnistymässä myös
henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi.
UPJ:n toteuttamista on hiukan häirinnyt osittain erilaiset
näkemykset siitä, kuuluvatko tutkijat ja tutkijakoulutettavat
opettajien vain muun henkilöstön järjestelmään.
Vaativuustasosijoittelu
Opettajilla on kymmenen (1-10) tehtävien vaativuuden mukaan
määräytyvää vaativuustasoa ja muulla
henkilökunnalla kaikkiaan neljätoista (2-15) vaativuustasoa.
(Acatiimi-lehden edellisessä numerossa sivulla 13 on kuvattu
työn vaativuuden arviointiprosessia ja tasosijoittelua.)
Vaikka vaativuustasosijoittelu perustuu opetusministeriön
tasolta tulleeseen ohjeistukseen, käytännössä esiintyy
myös yliopistokohtaista liikkumavaraa arviointiprosessissa.
Isossa yliopistossa ei tarvitse olla aivan samanlainen menettely
kuin pienessä yliopistossa.
Tässä yhteydessä ei ole syytä mennä kovin
yksityiskohtaisiin mielipiteisiin tasosijoittelun toteuttamisesta
ja siitä, mikä tehtävä menee millekin tasolle.
Tasosijoittelun tulee olla realistista ja kaikkien vaativuustasojen
tulee olla käytössä. Jokaiselle tehtävälle
on löydettävissä soveliain vaativuustasonsa.
Yliopistojen nykyisellä palkkaluokkasijoittelulla tullee
faktisesti olemaan ainakin jonkinlaista vaikutusta eri tehtävien
vaativuustasosijoitteluun, vaikka tällainen ei nyt olisikaan
aivan puhdasoppista UPJ:n periaatteiden kannalta.
Henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi
Valmistautumista opettajien henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointiin on vaikeuttanut epäselvyys siitä, suoritetaanko
arviointi viime marraskuisen neuvottelutuloksen mukaisesti kokonaisarviointina
vai suoritetaanko se kolmen eri pääosatekijän
pisteytyksenä, kuten sittemmin ruvettiin vaatimaan. Epäselvyyteen
löydettäneen epätäydellinen ja melko monimutkainen
kompromissi.
Edellä kuvattu epäselvyys ei ole koskenut muun henkilökunnan
järjestelmää.
(Henkilökohtaisen suoriutumisenkin arviointia on kuvattu
Acatiimin edellisessä numerossa sivulla 13.)
Henkilökohtaisen suoriutumisen prosentuaalinen osuus kokonaispalkasta
on auki. Tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen
suoriutumiseen perustuvien palkanosien keskinäinen prosentuaalinen
suhde tulee myöhemmin neuvottelujen kohteeksi. Vaativuusosa
on käytännössä palkanosana suoriutumisosaa
stabiilimpaa. Suoriutumisosa liikkuu yksilötasolla helpommin.
UPJ:n lisärahoitus
UPJ:n toteuttaminen ei voi olla nollasummapeliä. UPJ rahoitetaan
kolmesta lähteestä: 1) Viraston eli yliopiston oma
rahoitusosuus, 2) järjestelyvarat, liittoerät tai vastaavat,
joita valtion voimassaolevalla sopimuksella on jo siirretty UPJ:n
rahoittamiseen ja 3) valtion budjetista tuleva lisärahoitus.
Viimeksi mainittu on aitoa lisärahoitusta. Sen suuruutta
yliopistojen osalta ei ole ratkaistu.
Viime vuoden lopulla solmitun valtion uuden virkaehtosopimuksen
mukaan palkkausjärjestelmien kehittämiseen varataan
riittävä osa käytettävissä olevista
määrärahoista. Käytännössä myös
tämä tarkoittaa mahdollisuutta UPJ:n lisärahoitukseen.
Valtiotyönantajat ovat toistuvasti esittäneet, että yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyky
on koko valtion sektorin huonointa. Johdonmukaisuus vaatisi,
että yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien
palkkakilpailukykyä vahvistettaisiin selkeästi UPJ:n
toteuttamisen yhteydessä.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
9.2.2005
UPJ - USEIN KYSYTTYÄ
Mikä on takuupalkka?
Takuupalkalla tarkoitetaan sitä, että siirryttäessä nykyisestä palkkausjärjestelmästä UPJ:hin
työntekijöille taataan vähintään nykyisen
palkkatason säilyminen niin kauan kuin hän on siirtymishetken
tehtäviä vastaavissa tehtävissä.
Usein on kysytty, kuinka ikuista takuupalkka on. Lähtökohtaisesti
takuupalkalla ei ole ajallisia rajoituksia eikä se ole sidottu
siten esimerkiksi UPJ:n muutaman vuoden siirtymäkauteen.
Määräaikaisien lisien osalta tilanne on kuitenkin
jossain määrin epäselvä määräajan
päätyttyä. Tällaisia määräaikaisia
lisiä ovat erityisesti opettajien tuloksellisuuslisät.
Vaikka periaatteessa jokaiselle lasketaan UPJ:n siirtymähetken
mukainen takuupalkka, ei takuupalkan merkitys kuitenkaan ole
käytännössä useimmissa tapauksissa suuri.
Viimeaikaiset muita kuin yliopistoja koskevat UPJ-ratkaisut ovat
merkinneet, että akavalaisista alle 20 % on joutunut takuupalkalle.
Yli 80 % on siis saanut UPJ:n myötä korotuksen, jonka
taso on ollut vaihtelevaa.
Yliopistoissa takuupalkkaisten lukumäärä riippuu
mm. siitä, kuinka paljon tulee lisärahoitusta.
Tutkijoiden sijoittelussa edelleen ongelmia
Opetusministeriön neuvotteluryhmä ohjeisti seuraavasti:
Opettajien tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmää käytetään
tehtävän nimikkeestä riippumatta arvioitaessa
opetus- ja tutkimustehtävissä työskentelevien
henkilöiden tehtävien vaativuutta. Tästä voidaan
poiketa, mikäli pääasiassa tutkimustehtävissä työskentelevän
henkilön osallistuminen opetukseen on hyvin vähäistä tai
tilapäisluonteista. Päätöksen käytettävän
arviointijärjestelmän valinnasta tekee työnantaja
kuultuaan asianomaisen järjestön luottamusmiestä.
Järjestelmiä rakennettaessa tehtiin selkeästi
opetushenkilöstön järjestelmää ja muun
henkilöstön järjestelmää. Tällöin
myös tasokohtaiset kuvaukset opetushenkilöstön
osalta kuvaavat nimenomaan opettajien tehtäviä, lisäksi
alimmilla tasoilla kuvataan tutkijakoulutettavan tehtäviä.
Järjestelmän nimikin kertoo sen, että kyseessä on
opetushenkilöstön järjestelmä. Tutkijan,
jolla ei ole juurikaan opetustehtäviä, on vaikea löytää kartalta
sopivaa tasoa.
Nyt yliopistoissa on alettu tehdä linjaratkaisuja siitä,
että kaikki tutkijat arvioidaan opetushenkilöstön
järjestelmässä. Linjaratkaisut perustuvat osittain
yliopistojen visioihin siitä, että kaikki tutkijat
opettavat ja kaikki opettajat tutkivat. Neuvotteluryhmän
kirjaus tarkoittaa kuitenkin henkilötason tarkastelua – “pääasiassa
tutkimustehtävissä työskentelevän henkilön…”.
Tiukimmin on ohjeistanut Helsingin yliopisto: ohjeiden mukaan
tutkijan sijoittamisesta opetushenkilöstön järjestelmään
voidaan poiketa, jos henkilöstön tehtävänkuvauksessa
ei ole lainkaan opetusta. Jyväskylän yliopiston ohje
on lievempi: tutkijaan sovelletaan opetushenkilöstön
järjestelmää, jos hän osallistuu opetukseen
suunnitelmallisesti ja säännöllisesti.
Nyt näyttää siltä, että käytäntö eri
yliopistoissa on erilainen, eikä työn vaativuuden arviointi
enää tapahdukaan samojen kriteereiden pohjalta tutkijoiden
osalta. Kun lopputulos nähdään, saatetaan joutua
tekemään uudelleen arviointeja tai korjaamaan järjestelmien
sisältöä ja tekemään sitten arviointeja
uudelleen.
Opetushenkilöstön henkilökohtaisen suoriutumisen
arvioinnissa puhutaan virkamiehistä. Muutamat yliopistot
ovat alkaneet käyttää tutkijoille työsopimussuhdetta.
Työsopimussuhde palvelussuhteen muotona ei sovi opettajille.
Yliopistoissa halutaan nyt tehdä kaikista tutkijoista opettajia.
Jääkö tämä vuosi historiaan, jolloin
opettajien määrä yliopistoissa lähes tuplaantuu
ja näin saadaan opiskelija/opettaja-suhde kerralla kuntoon?
Eeva Rantala
(painetun lehden s. 23 - 24)
|