Katsaus työhyvinvointiin yliopistossa
Paljon
kiroja ja vähän tähtihetkiä?
Työterveyslaitoksella toteutetaan parhaillaan tutkimusprojektia “Tapaustutkimus
työhyvinvoinnin kehittämistyöstä yliopistossa”.
Projektin vastuuhenkilönä toimii YTT, dosentti Ilkka
Pirttilä. Kirjoitimme yhdessä projektin väliraportin,
jonka julkaistiin viime vuoden lopulla teoksena “Yliopistotyön
kirot ja tähtihetket – kuinka kehittää hyvinvointia
akateemisessa työssä?” (Pirttilä, Ilkka
ja Eriksson-Piela, Susan, SoPhi, 2004). Tässä artikkelissa
käsittelen kirjan tutkimustuloksia ja pidän pääpainon
projektia varten haastateltujen tutkijoiden ja opettajien kokemuksissa
yliopistotyön arjesta. Haastattelut on tehty Helsingin ja
Joensuun yliopistoissa.
Akateemisessa työssä ollaan enemmän tai vähemmän
kutsumusammatissa. Tutkimustyön ilo syntyy luovuudesta ja
mahdollisuudesta saattaa luovan työn tuloksia lukevan yleisön
nähtäville. Siinä sivussa tutkija pätevöityy
urallaan. Opetustyön ilot puolestaan liittyvät mahdollisuuteen
olla tekemisissä opiskelijoiden kanssa ja välittää heille
akateemista osaamistaan. Työn tulokset näkyvät
opiskelijoiden mielenkiintoisina seminaariraportteina ja opinnäytteinä.
Kun työn tekemistä määrittää kutsumus,
implikoidaan että työn henkinen rasittavuus ja heikohko
palkkaus eivät paina vaakakupissa työn iloja enemmän.
Silloin työtään myös jaksaa tehdä.
Työstä puhutaan kuitenkin paljon niiden ongelmien kautta,
joita siinä koetaan. Ongelmien katsotaan monesti johtuvan
työn vaativasta luonteesta ja siten sen henkisestä rasittavuudesta,
mutta jotkut esittävät yliopistotyötä viimeisen
vuosikymmenen aikana kohdanneiden rakenteellisten muutosten olevan
suurin syypää työpahoinvointiin. Jo metaforisestikin
talousjärjestelmän lyhytjänteisyydestä puhuttaessa
käytettävä ilmaus “kvartaalitalous” kuvaa
niitä paineita, joita työtä tekevillä ihmisillä on,
kun entistä lyhyemmässä ajassa olisi saatettava
aikaan enemmän tuloksia.
Työn paljous ja aikapula
Ajan puute onkin suurin stressiä ja työpahoinvointia
aiheuttava seikka akateemisessa työssä. Työkuormitusta
syntyy siitä, että on paljon eritasoisia vaatimuksia,
joille on riitettävä yhtä paljon aikaa. Työt
ovat luonteeltaan hyvin erilaisia. Tutkiminen edellyttää rikkumatonta
työrauhaa ilman ulkopuolisia häiritsijöitä,
kun taas opettaminen on käytännössä erittäin
vaativaa kommunikointia, jossa viestin perillemeno on työn
onnistumisen edellytys. Kun tässä vielä koko ajan
operoidaan tieteellisen tiedon kanssa, vaatimukset henkisen jaksamisen
kannalta ovat erittäin suuria.
Käsillä olevaa työaikaa joudutaan jaksottamaan
opetuksen ja tutkimuksen kesken, mikäli toimii opetusvirassa.
Tutkimustyö on se, jolla ei aina ole selkeää deadlinea
ja joka siksi joutuu odottamaan opetuksen ja hallinnollisen työn
jaloissa. Useimmat opetusvirassa toimivat haastateltavat ottivat
esiin sen tutun paradoksin, jonka vallassa on elettävä:
pätevöitymiskriteerit ja uralla kehittyminen on melkein
kokonaan tutkimustyön varassa, mutta sille ei riitä aikaa,
koska opetus ja hallinto vievät suurimman osan henkisistä resursseista.
Laitosjohtajien kohdalla tämä näyttäytyi
erityisen ilmeisenä, mikä johtuu siitä, että heillä on
paljon myös hallinnollista työtä. Opettajien jaksaminen
on kiinni siitä, kuinka paljon opetusta ylipäänsä on,
kuinka hyvin sen ehtii valmistella ja kuinka paljon siltä jää aikaa
tutkimukselle. Päätyökseen opettavat saattavat
joutua jättämään tutkimuksen tekemisen virka-ajan
ulkopuolelle. Väitöskirjan tekeminen työajan ulkopuolella
on siis täysin mahdollista jopa yliopistossa!
Aineistoa tarkastellessa syntyi tuntuma, että ne jotka opettavat
päätyökseen, kuten esimerkiksi lehtorit, ovat
väsyneimpiä. Aineiston valossa vaikuttaa myös
siltä, “päätoiminen tutkijuus” mahdollistaa
optimaalisimman työtyytyväisyyden yliopistossa.
Tutkiminen tuo opettajien työhön mielekkyyttä.
Se on toinen yliopiston ydintehtävistä ja onkin nurinkurista,
ettei sille tunnu löytyvän aikaa. Ainainen kiire on
vakituinen työtoveri. Kiireen myötä pelätään
työn laadun huononevan. Pelko työn laadun huononemisesta
oli esillä lähinnä opettamisen kohdalla. Tämä näyttäytyy
myös selkeänä työviihtyvyyttä verottavana
tekijänä.
Yliopisto-opetuksessa on siirrytty laadunvarmistusjärjestelmään,
mikä tarkoittaa käytännössä opiskelijapalautejärjestelmää.
Laadunvarmistus näyttäytyy opettajille kaksinaisena
asiana: yhtäältä sen katsotaan olevan tervetullutta,
mutta toisaalta opiskelijat ovat käyneet erittäin vaativiksi
ja he odottavat yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista liiallisissakin
suhteissa. Sähköposti on parantanut kommunikointia
opettajan ja opiskelijan välillä, mutta se on myös
aiheuttanut lisää työkuormitusta.
Yhtenä kiinnostavana seikkana haastatteluissa mainittiin
myös, että nykyajan piilovaatimuksia työssä on
vaatimus laadukkaammasta työn jäljestä. On oltava
laserprinttiä ja koristelua, ironisoitiin Helsingin yliopistossa.
Vaikka tämä kuulostaakin lähinnä huvittavalta,
on aiheellista miettiä, minkälaiset piilotyön
sisällöt ovat yliopistotyön aikavarkaita.
Kun ei enää jaksetakaan
Burnout eli työuupumus esiintyy usein haastateltavien vokabulaarissa.
Se on kohdannut itseä, työtoveria tai alaista. Työstressistä tulee
haitallista silloin, kun työn hallinnan kokemukset vähenevät.
Haitallisen työstressin seurauksena voi tulla työuupumus,
joka puolestaan voi johtaa fyysisiinkin terveysongelmiin.
Kiinnostavan tutkimustuloksen saimme, kun huomasimme, että työuupumusta
pidetään lähinnä yksilön ongelmana.
Monet haastateltavat sanovat, että kysymys on liian tunnollisista
yksilöistä, jotka uuvuttavat itsensä. Eräät
esimiesasemassa olevat haastateltavat ovat samoilla linjoilla
kertoessaan, että muutamia alaisia on kehotettava ottamaan
rauhallisemmin, etteivät he uupuisi työtaakkansa alle.
Olemme sosiologeina kuitenkin sitä mieltä, ettei työuupumus
voi olla vain yksilön ongelma. On katsottava myös työyhteisöä kokonaisuudessaan
ja nivottava ilmiö työelämärakenteisiin ja
niiden muutoksiin. Ei varmaankaan ole sattumaa, että eräs
haastateltava väitti omalla laitoksellaan työuupumusta
esiintyneen 1990-luvulla ja tällä vuosikymmenellä enemmän
kuin 1970-ja 1980-luvuilla. Hän katsoi syyn olevan kiristyneessä työtahdissa
ja siinä, että ilmapiiri on nykyään sellainen,
että työn tulokset tai ammattitaito eivät koskaan
sinällään riitä, vaan kaikesta olisi suoriuduttava
aina vain paremmin. Vaikka väki on vuosikymmenten varrella
ikääntynyt, on havaittu, että “se on iskenyt
nuorempiinkin tää”(työntekijä Helsingin
yliopistossa).
Työelämän kasvaneet vaatimukset ovat siis yksi
osasyyllinen työuupumuksen ongelmassa. Laadunvarmistus samanaikaisesti
vähentyneiden opetusresurssien kanssa, kiristyvä kilpailu
ja lyhytkestoinen rahoitus ovatkin mielestämme niitä keskeisiä tekijöitä,
jotka aiheuttavat työuupumusta yliopistolla. Kun entistä lyhyemmässä ajassa
ja pienimmillä resursseilla olisi saatava aikaan parempia
tuloksia erottuakseen edukseen kilpakumppanistaan, tunnollinen
työntekijä uupuu. Katsomme kuitenkin, että näiden
koko työelämää koskevien muutossuuntausten
lisäksi myös työpaikkakohtainen työkulttuuri
voi aiheuttaa yksilötason ongelmia. Joillakin laitoksilla
voi olla lunastettava paikkansa tekemällä työtä yötä myöten,
kun taas toisilla laitoksilla ei esiinny niin paljon tämän
tyyppistä ryhmäpainetta. Tämä aihepiiri vaatisi
kuitenkin enemmän tutkimista.
Pätkätöiden vaikutus työuupumuksen syntymiseen
ja elämänhallintaan on perustava, mikä niin monessa
yhteydessä on jo tullut todetuksi. Pitkäjänteisiin
hankkeisiin ei välttämättä uskalleta ryhtyä,
kuten perustamaan perhettä tai ostamaan asuntoa. Ongelma
näyttäytyy todellisena etenkin perheenperustamisiässä olevilla
naisilla. Nämä henkilöt ovat tällä hetkellä useimmiten
väitöskirjan tekijöitä ja erittäin harvojen
tutkijaopiskelijoiden kohdalla työsuhteen pituudeksi sovitaan
kokonaisuudessaan sitä neljää vuotta, jonka nykyään
pitää riittää tohtoroitumiseen. Monet tohtoriopiskelijat
joutuvat hakemaan ulkopuolista rahoitusta ja se vähentää työtyytyväisyyttä ja
kykyä sitoutua pitkäjänteiseen työhön.
Selviytymiskeinot
Työajan ja työmäärän yksilöllinen
kontrolloiminen on hyvä keino säädellä työstressiä.
Monet akateemisen työn puurtajat ovat etsineet itselleen
keinoja selviytyä suuresta työtaakasta ja kasaantuvista
velvollisuuksista. Jotkut pitävät kiinni 40-tuntisesta
työviikosta eivätkä ryhdy tekemään ylitöitä.
Toiset taas tekevät toisinaan tiivistä ylityörupeamaa
ja sen jälkeen he vastaavasti lyhentävät työpäiviään.
Henkilökohtainen työsuunnitelma voisi olla tässä hyvä apukäytäntö.
Työsuunnitelmassa määriteltäisiin ne velvollisuudet
ja oikeudet, jotka kuuluvat työtehtävään.
Työsuunnitelmasta ja kokonaistyöaikasuunnitelmasta
keskusteltaisiin yhdessä esimiehen kanssa ja palaveria voisi
nimittää vaikkapa tavoitekeskusteluksi. Suunnitelmaan
voisi vedota silloin, jos tuntuu että työtä kasaantuu
omalle osalle enemmän, kuin siinä on määritelty.
Työsuunnitelma auttaisi selkiyttämään työn
tavoitteita ja ennen kaikkea se auttaisi ylläpitämään
keskustelusuhteita esimieheen. Samalla työhyvinvoinnin ylläpitäminen
tulisi työyhteisötason asiaksi.
Tulosvastuu, työyhteisö ja johtaminen
Työhyvinvointiin vaikuttaa ratkaisevasti myös se,
minkälaisena työyhteisö koetaan ja miten siellä toimitaan.
Tulosohjaus yliopistoissa ja sen merkitys työyhteisön
johtamiselle saa paljon huomiota tutkimusaineistossa. Eräät
laitosjohtajat ovat sitä mieltä, että priorisoimisen
pakko on järkiperäistänyt laitoksen toimintaa.
Tavoitekuvat on selkiytyneet, koska on välttämätöntä asettaa
asiat tärkeysjärjestykseen. Tulosohjaus ja sille perustuva
rahan jakaminen on kuitenkin lisännyt laitosten välistä kilpailua
ja kateutta, “ajanut laitokset toistensa niskaan”,
kuten Joensuussa kerrottiin. Lisäksi työyhteisön
jäsenten keskinäinen kilpailu on lisääntynyt.
Viime aikaisessa julkisessa keskustelussa on kiinnitetty runsaasti
huomiota johtajuuden merkitykseen työpaikkojen työhyvinvoinnissa.
Joidenkin mielestä johtajuutta on tehty tässä suhteessa
jopa liiankin merkitykselliseksi. Kuitenkin on tunnustettu, että esimiehen
pitäisi kyetä käsittelemään taloushallinnon
lisäksi myös henkilöstökysymyksiä järkevällä tavalla.
Työyhteisö, jossa esiintyy paljon kilpailua, vaatiikin
paljon henkilöstöjohtamiselta. Akateemisessa perinteessä käytetään
asiantuntijajohtajia ja järjestelmän puolesta puhuu
se, että laitoksen sisältä valittu johtaja on
vihkiytynyt laitoksensa työkulttuuriin ja tapoihin hoitaa
asioita. Jotkut haastateltavat ovat kuitenkin sitä mieltä,
ettei toisilla esimiehillä ole halua perehtyä henkilöstökysymyksiin
ja he esittävät, että johtajat tarvitsevat enemmän
ihmissuhdetaitoja. Tämä tarkoittaa useimmiten vain
sitä, että johtajan pitäisi olla kiinnostunut
alaistensa työstä ja pitää sitä tärkeänä.
Useimpien työviihtyvyyttä parantavatkin rehelliset
ja mutkattomat välit johtajaan.
Tiedonkulku ja päätöksenteko
Tiedonkulun merkitys on olennainen henkilöstöjohtamisessa.
Osa jää mielestään sen tiedonkulun ulkopuolelle,
joka koskee laitos- ja tiedekuntakokousten päätöksentekoa.
Kokouspöytäkirjoja ei saateta välttämättä kaikkien
ulottuville, vaikka sähköpostikin olisi tähän
verraton väline. Jotkut haastateltavat antavat pyyhkeitä myös
yliopiston keskushallinnolle myöhästyneestä tiedottamisesta.
Kaikkien mielestä myöskään laitoksen sisällä ei
välttämättä tiedoteta tarpeeksi esimerkiksi
tutkimuksen rahoitusmahdollisuuksista.
Muutamat haastateltavat eivät koe vaikutusmahdollisuuksiaan
riittäväksi laitoksen päätöksentekomenettelyssä ja
kaipaavat lisää keskustelua yhteisistä asioista.
Johtoryhmän katsotaan yhtäällä helpottavan
laitoksen ja tiedekunnan välistä yhteistyötä,
mutta toisaalla elintä moititaan liian hierarkkiseksi. Eräät
tutkijaopiskelijat kertovatkin, että heidän henkilöstöryhmänsä on
jätetty kokonaan ulkopuolelle yhteisestä päätöksenteosta.
Johtoelimien edustustoa valittaessa olisikin syytä kiinnittää huomiota
tasapuolisuuteen henkilöstöryhmien suhteen.
Kilpailu on erittäin kovaa ja virantäyttöprosesseissa
ei aina käytetä reilun pelin sääntöjä,
väittävät muutamat tutkimushaastateltavat. Tämä ilmentää yliopiston
kovaa kilpailukulttuuria. Pätevyyttä punnitaan virantäytöissä,
mutta kenen ehdoilla se tapahtuu, onkin jo eri asia. Yhteistä kaikille
näille moraalisille kannanotoille on se, että katsotaan,
etteivät opetusansiot paina opetusvirkojen kohdalla riittävän
paljon. Julkaisujen määrän vaikutus itse kunkin
asemaan näyttäytyy liian perustavana etenkään
jos ei ole ollut ajanpuutteen vuoksi mahdollista tutkia ja julkaista
niin paljon, kuin olisi halunnut.
Yhteisöllisyyden tervehdyttävä merkitys
Yhteistä kaikille haastateltaville oli se, että yhteisöllisyyttä kaivataan
lisää sekä ammatillisella että työyhteisötasolla.
Syy yhteisöllisyyden puutteeseen voi olla jopa infrastruktuurissa:
kaikissa yksiköissä ole vielä viime vuosinakaan
ollut olemassa erillistä taukohuonetta, ns. sosiaalitiloja.
Jotkut haastateltavat kaipaavat vain enemmän mahdollisuuksia
rupatella kollegoiden kanssa, toiset haluavat jopa jakaa työhuoneensa
jonkun kanssa, vaikka oma työhuone on aina myös jonkinlainen
ammatillisen omanarvontunnon ylläpitäjä. Erillisyyttä yhteisössä voi
aiheuttaa myös yhteisen kommunikaatiokielen puuttuminen.
Jos äidinkieli ei ole se, mitä laitoksella yleensä puhutaan,
tiedonkulku voi olla hankala ongelma. Kansainvälistyvillä laitoksilla
olisikin syytä miettiä näitä seikkoja.
Perustamme näkemyksemme yhteistyön ja yhteisöllisyyden
tärkeydestä sosiaalipsykologiseen määritelmään
sosiaalisuuden ja sosiaalisen tuen tervehdyttävästä vaikutuksesta.
Sosiaalista tukea ovat ne voimavarat, joita yksilö saa ollessaan
vuorovaikutussuhteissa muiden kanssa. Myös työuupumuksen
syntyyn voi viime kädessä vaikuttaa se, ettei sosiaalista
tukea ole saatavilla.
Esimiesten panosta olisi syytä lisätä tässä suhteessa.
Työn tavoitteista, saavutuksista ja tulevaisuudennäkymistä olisi
hyvä saada aika ajoin keskustella esimiehen kanssa ja näitä tapaamisia
varten voisi varata aikaa puhua myös jaksamiskysymyksestä.
Työhyvinvointi on kaikkien asia
Yliopiston ihmiset ovat kovilla. Tulosohjausjärjestelmä tähtää jatkuvaan
kasvuun, mikä tekee yliopistoistakin teollisuuslaitoksia.
Yksi osaamisen ja monipuolisen sivistyksen indikaattori on ollut
mahdollisuus ylläpitää pieniäkin laitoksia
ja yksikköjä. Vaatimukset massoittaa, keskittää ja
järkiperäistää voivat hiljalleen nakertaa
tätä moninaisuuden arvomaailmaa, jonka pitäisi
olla yliopistosivistyksen perusta. Tulosohjauksen ryydittämä kilpailu
romuttaa sitä luottamusta ja vuorovaikutusta, joka on yliopiston
henkilöstön hyvinvoinnin ja sitä kautta myös
akateemisen osaamisen perusedellytyksiä.
Myös kansainvälisesti nämä seikat ovat kovin
tuttuja. Viimeaikaisissa yliopisto-organisaatioiden tutkimuksissa
todetaan esimerkiksi, että yliopiston teollistamisen myötä henkilöstön
työskentelyolosuhteet ja työilmapiiri ovat ratkaisevasti
heikentyneet. Lisäksi elämme eräänlaisessa “innovaatiokultin” maailmassa,
jossa toimintojen uudistaminen on itsetarkoitus eikä uudistuksilla
saada välttämättä mitään parempaa
aikaan. Perustehtävät, eli opetus ja tutkimus, tulisi
palauttaa kunniaan. (Coady 2000).
Liian rivakka työtahti ja kiristyvä kilpailu ei ole
paras mahdollinen kombinaatio työn jaksamisen edellytyksiksi.
Työuupumusta on alkanut esiintyä yhä enemmän
akateemisessa työssä. Tästä syystä muutamat
kehittämisehdotuksemme kannattaa ottaa vaarin, koska itsetuntemuksen
lisääminen siihen nähden, miten työssä kokee
jaksavansa, on hyvinkin olennaista. Tutkimuksessamme olemme tarkastelleet
henkilöstön työhyvinvoinnin pulmia sekä yksilöllisen
työhyvinvoinnin että rakenteellisten muutosten näkökulmasta,
mitä ei ole ennen tehty kotimaisessa yliopistotutkimuksessa.
Pidämme tärkeänä, että tutkimuksemme
sisältö otettaisiin huomioon myös käytännöllisessä merkityksessä.
Olisi hyvä sisäistää, että jokainen
yliopistojemme lukuisilla laitoksilla työskentelevä tutkija,
opettaja, professori ja laitosjohtaja on yhtä lailla vastuussa
siitä, kuinka hyvin henkilöstö jaksaa ja kuinka
hyvin työyhteisö voi.
Susan Eriksson-Piela, YTT
Lähde:
Coady, T: (2000): Universities and the ideals of inquiry. Teoksessa
T: Coady (ed.): Why university matters. A conversation about
values, means and directions. Sydney: Allen & Unwin.
(painetun lehden s. 26 - 29)
|