Työn alussa – muutosten keskellä
Kun vuodesta 2005 on
kulunut kaksi kuukautta,
monesta saattaa
tuntua kuin tavoitteena
olisi rakentaa
suuri osa yliopiston
toiminnoista uusiksi
yhden vuoden aikana.
Opetushenkilöstön
työhön olennaisesti
vaikuttava tutkintorakenne
uudistuu ja sen
seurauksena monet vanhat ja tutut asiat on ajateltava
uusiksi. Palkkausjärjestelmän muuttuminen koskettaa
jokaista vielä läheisemmin.
Näitä kahta muutosta päästään toteuttamaan
monen vuoden suunnittelun jälkeen - ei valmiiksi ja
loppuun, mutta alkuun. Prosessit ovat vielä kesken ja
samaan aikaan on meneillään opetuksen laadunvarmistusjärjestelmän
rakentaminen ja tutkimuksen arviointi.
Uusia avauksiakin on tehty: Rehtorien neuvosto
on tehnyt esityksen virkarakenteen uudistamisesta.
Isompaa kuvaa katsellessa on tietenkin selvää, ettei
kaikkea uudisteta. Yliopistolaki on vielä se, miksi
se muuttui vuonna 1997 eikä hallinnollisissa rakenteissa
ole tapahtumassa mitään suuria muutoksia.
Työaikasopimus on edelleen voimassa, mikä on palkkauskeskustelujen
keskellä hyvä muistaa. Paljon on
kuitenkin tapahtumassa ja monien tärkeiden uudistusten
samanaikaisuus altistaa meidät stressille.
Uuteen palkkausjärjestelmään siirtyminen ei ole
sujunut vaikeuksitta. Henkilökohtaisen suoriutumisen
arvioinnista luultiin jo sovitun, mutta lukukauden
alussa osoittautui, että siitä käydään vielä neuvotteluja.
Vasta nyt on saatu käyttöön uudet lomakkeet
ja sopimus on edelleen solmimatta. Tämä on turhauttanut
arviointia aloittelevia ja ruotsin- ja englanninkielisiä
lomakkeita olisi tarvittu käyttöön aikaisemmin.
Toivottavasti nämä hankaluudet osoittautuvat
vain kauneusvirheiksi.
Miten jaksamme ja miten osaamme on kysymys,
joka minua on askarruttanut, kun uutena puheenjohtajana
katselen tätä vauhtia. Molemmissa suurissa
muutoksissa on tekijöitä, jotka saattavat tuntua uhkaavilta.
On inhimillistä ajatella, että oma opetus on
tärkeä säilyttää ja on vaikea hyväksyä, että puututaan
sellaiseen, mikä on ollut ominta työtä jopa kymmeniä
vuosia. Vielä inhimillisempää on reagoida voimakkaasti
siihen, että palkka, joka on työn arvostuksen
mittari, arvioidaan uusiksi. Samalla arvioidaan, osoittautuuko
oma työ uusin kriteerein mitattuna yhtä
vaativaksi ja arvokkaaksi kuin millaisena sitä on itse
tottunut pitämään.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Järjestöjen
tehtävä on tietenkin pyrkiä jäsenistön kannalta parhaisiin
neuvottelutuloksiin ja välittää mahdollisimman
ajantasaista tietoa työpaikoilla. Keskustelut laitoksissa,
tiedekunnissa ja kaikilla käytettävissä olevilla
foorumeilla vievät asioita eteenpäin. Kysymysten
esittäminen, asioiden pohtiminen yhdessä ja aktivoituminen
voi juuri nyt olla se, millä estetään monta
ikävää jälkipuintia palkan määräytymisessä. Laitosten
johtajien tulisi rohkaista henkilökuntaansa
yhteiseen suunnitteluun ja pohdintaan. Jokainen jäsen
joutuu itse aktiivisesti perehtymään tehtäväkuvauksiin
ja kertomaan omasta osaamisestaan, sillä
yhdistyksillä tai liitoilla ei ole mahdollisuutta kertoa
jokaiselle henkilökohtaisesti, miten juuri hänen tehtävänsä
tulisi arvioida.
Henkilökohtaisesti joudun miettimään toimintaani
uudessa tehtävässä Lehtoriliiton puheenjohtajana,
kun samalla olen mukana kaikissa niissä prosesseissa,
missä jokainen muukin – arvioimassa omaa paikkaani
ja arvoani yliopiston työntekijänä. Haluan hoitaa
tehtävää yhteistyössä muiden kanssa antautuen
siihen kokonaan ja nauttien siitä etuoikeudesta, että
voin saada tietoa ja vaikuttaa omalta osaltani lehtoreiden
ja työyhteisön työoloihin ja palvelussuhteen
ehtoihin. Toivon aktiivista yhteydenpitoa jäsenistön
kanssa ja hyvää yhteistyötä sisarjärjestöjen kesken.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3)
Arbetet inleds med stora reformer
Under de två första månaderna av år 2005 har det redan
hänt så mycket att det kan ge många människor
en känsla av att målet är att en stor del av universitetets
verksamhet skall få en ny form under detta år.
Examensreformen påverkar väsentligt den undervisande
personalens arbete, vilket medför att mycket av
det som varit bekant och invant måste ge plats för ett
nytänkande. Lönereformen är om möjligt ännu mera
genomgripande för de universitetsanställda.
Ovannämnda reformer kan nu förverkligas efter
en planering som pågått under många år – ett arbete
som inte kommer att kunna slutföras under detta år,
men det har i varje fall kommit i gång. Processerna
håller ännu på att utformas och samtidigt inleds arbetet
med kvalitetssäkringen samt utvärderingen av
forskningen. Också nya initiativ har tagits: Rektorsrådet
har presenterat ett förslag till en reform av
tjänstestrukturen. I ett vidare perspektiv betraktat
visar det sig emellertid att inte alla verksamheter inom
universiteten genomgår en reform. Universitetslagen
från år 1997 är i kraft och de administrativa strukturerna
inom universiteten är i det närmaste oförändrade.
Avtalet om totalarbetstid gäller fortfarande, något
som är bra att hålla i minnet i samband med lönediskussionerna.
Det är emellertid mycket som är på gång
och det är stressande för universitetssamfundet att
reformerna genomförs samtidigt.
Planeringen av lönereformen har stött på svårigheter.
Kriterierna för den personliga lönedelen var redan
fastslagna, men i början av terminen visade det
sig att de ännu ligger på förhandlingsbordet. De definitiva
blanketterna kom i ett relativt sent skede och
de svensk- och engelskspråkiga versionerna kom olovligt
sent. Något avtal exixterar ännu inte. Allt detta har
varit frustrerande för berörda parter och man kan
bara hoppas att det endast är fråga om små skönhetsfel.
Hur skall vi klara av att hålla takten och hur skall
vi orka genomföra reformerna, det är frågor som har
sysselsatt mig som nybliven ordförande. Båda reformerna
innehåller faktorer som kan te sig hotfulla.
Det är mänskligt att tänka att det är viktigt att slå
vakt om den egna undervisningen och det är svårt att
acceptera att någon tummar på sådant som redan
under tiotals år varit lärarens eget arbete. Ännu mera
mänskligt är det att reagera på att lönen som varit
måttet för värdesättningen av arbetsinsatsen blir föremål
för en ny bedömning. Samtidigt omprövas kravnivån
för det egna arbetet med nya kriterier.
Vilken handlingsmodell borde tillämpas för situationer
av detta slag? Organisationens uppgift är givetvis
att försöka nå från medlemmarnas synpunkt
optimala förhandlingsresultat samt förmedla aktuell
information på arbetsplatserna. Diskussioner på institutionerna,
inom fakulteterna och på alla tänkbara
övriga fora främjar lösningen av frågorna. Samtal,
gemensamma överväganden och aktivt deltagande i
ett tidigt skede kan motverka missämja i löneförhandlingarna.
Institutionscheferna borde motivera
personalen att samarbeta i planeringen och diskussionerna.
Varje medlem måste själv stifta bekantskap
med kravbeskrivningarna och redovisa sitt eget kunnande,
medlemsföreningen eller förbundet har inte
resurser att ge personlig handledning i hur den enskilda
arbetstagarens arbete borde värderas.
Själv måste jag på det personliga planet reflektera
över min egen verksamhet i min nya uppgift som ordförande
i Universitetslektorernas förbund, samtidigt
som jag i likhet med andra universitetslärare medverkar
i den process, där min egen position och mitt eget
värde som universitetsanställd granskas.
Jag vill sköta denna uppgift i samarbete med andra
och jag vill som privilegierad göra en fullödig insats
i arbetet till förmån för lektorerna, arbetsgemenskapen
och arbetsvillkoren. Jag hoppas på aktiva kontakter
med medlemmarna och på ett gott samarbete
systerorganisationerna emellan.
Tuula Hirvonen
ordförande
Universitetslektorernas förbund |