UPJ-kapinahenkeä ilmassa
Vaativuustasojen määrittelyssä neljän luokan
näkemyseroja esimiehen ja alaisen välillä. Kapinahenkeä ilmassa. “Hyvä,
että minun työstäni vihdoinkin keskustellaan.” Tässä muutamia ääripäitä kommenteista,
joita Acatiimi sai haaviinsa, kun lehti keräsi kentän ääniä yliopistojen
uudesta palkkausjärjestelmästä. Päällimmäisenä on
huoli jaksamisesta: ovatko kohtuuton kiire ja yliopistoväen niskaan
sälytetyt muut samanaikaiset vaatimukset “katkaisemassa kamelin selän”?
Tämä Acatiimi-lehti meni painoon 11. maaliskuuta.
Samaan aikaan alkoi tihkua ensitietoja upj-kapinahengen
viriämisestä. (Asiaan varmaan palataan huhtikuun
numerossa.)
Acatiimin palstoilla UPJ on ollut vakioaihe jo pitkään.
Tammikuussa 1995 silloisessa Tieteentekijä-lehdessä
oli juttu dosentti Juha Vuorisen raportista otsikolla
“Korkeakoulun töiden arviointi on mahdollista”. Vuosien
saatossa on kirjoitettu myös Tampereen ja Itä-Suomen
yliopistojen kokeiluista. Marraskuun 2003 lehteen
kerättiin henkilöstön kokemuksia niistä valtion virastoista,
joissa uusi palkkausjärjestelmä on ollut jo pitempään
käytössä. Tahti on kiihtynyt niin, että UPJ-asiasta
on tullut lähes “pakkopullaa” joka lehdessä. (Vanhat
numerot ovat arkistoituneet vuoden 2000 alusta verkkoversioon
www.acatiimi.fi)
Yhtä olen kuitenkin lehden päätoimittajana jatku-
vasti kaivannut – kentän kriittisiä kommentteja. Niitä
ei vaan ole juurikaan tihkunut.
Liittojen edustajien kirjoittamissa UPJ-jutuissa asiaa
on valotettu monelta kantilta: on epäilty sopivuutta yliopistojen
toimintakulttuuriin, on yritetty kaivaa myös
positiivisia viestejä ja on neutraalisti kerrottu, missä
valmisteluissa mennään.
Kuin aavistaen alkanutta keskustelua, lehden toimitusneuvosto
päätti vuoden alussa, että johonkin kevätkauden
lehteen olisi syytä kerätä kentän ääntä eri yliopistoista
ja eri henkilöstöryhmiä edustavilta ihmisiltä.
Sitä on nyt tässä Acatiimissa (ks. sivut 9-15 sekä Keskustelua-
palsta s. 29.)
Lehti haluaa peilata lukijoittensa tuntoja myös jatkossa.
Kirsti Sintonen
Esimiehenä UPJ-myllerryksen keskellä
Alussa oli kaaos ja loputtomasti huhuja. Ohjeita odotellessa
hevosmiesten tietotoimistosta kuultu korvasi
kaiken muun informaation. Ainoa varma tieto oli,
että tämän vuoden joulukuussa palkanmaksu loppuu
tykkänään. Sitten tulivat ohjeet ja alkoi kiire. Kahvihuonekeskustelun
pääteemaksi nousivat ohjeet ja lomakkeet
ja miten ne pitäisi ymmärtää. Ihmeteltiin,
miten käy yleiskorotusten jos jää takuupalkalle. Ja
mietittiin, olisiko viisasta käyttää henkiosaa säätämään
palkkatasoa jo ensimmäisellä kierroksella. Vai
olisiko parempi pysytellä nyt kolmosen tuntumassa
ja vasta ajan kanssa alkaa käyttää henkiosaa. Seuraavaksi
pidettiin joukko kokouksia ja koulutustilaisuuksia,
joissa valmennettiin laitoksen henkilökunta tulevaan
ponnistukseen. Edessä oleva työtaakka rupesi
vähitellen kirkastumaan itse kullekin.
Sitten tuli spontaani vastaisku perisuomalaiseen
tapaan. UPJ:stä alettiin keksiä huumoria. Kahvihuoneeseenkin
oli taas hauska mennä, kun luvassa oli
naurunhetkiä. Esimerkiksi aamuisin ei enää sanottu
“huomenta”, vaan “UPJ”. Siihen piti osata vastata
“Rondo” (uusi sähköinen matkalaskujärjestelmä, jota
on taivasteltu koko alkuvuosi). Tehtäväkuvauksia kirjoittaessamme
ymmärsimme, ettei opetus ja tutkimus
mitenkään voi työllistää meitä riittävästi, vaan työpäivän
täytteeksi ja palkanmaksun katteeksi tarvitaan
näitä hallinnon hässäköitä. Puhumattakaan kiivaimmillaan
olevasta Bolognaprosessista ja käynnistymässä
olevasta laatuauditoinnista. Moni onkin ihmetellyt,
kuinka meille ylipäätään aikaisemmin on
suostuttu maksamaan palkkaa pelkästä opetuksesta,
tutkimuksesta ja muusta samanlaisesta
joutenolosta...?
Nyt olen käynyt läpi alaisteni laatimat
tehtäväkuvaukset, täyttänyt kaikki lomakkeet,
käynyt jokaisen kanssa keskustelut tehtävän
vaativuustasosta ja suoritumisesta ja
vihdoin allekirjoittanut koko pinon yhdessä
alaisteni kanssa. Samoin olen täyttänyt omat
lomakkeeni ja käynyt samat keskustelut oman esimieheni
kanssa. Minun kohdallani kaikki on sujunut hyvin
– niin keskustelut alaisteni kanssa kuin oma keskustelu
esimieheni kanssa. Yhteinen näkemys tehtävistä
ja vaativuusluokituksesta sekä henkilökohtaisesta
suoriutumisesta on asettunut kohdalleen yksimielisesti
ja vaivatta. Osaltaan tähän on varmasti vaikuttanut
se, että työskentelen laitoksessa, jossa on
hyvä ilmapiiri. Avoin ja keskusteleva kulttuuri on vahva
tuki tällaisessa tilanteessa.
Korviini on kuitenkin kantautunut uutisia, jotka
kertovat vaikeista keskusteluista ja suurista eroista
vaativuustason määrittelyssä eräillä muilla laitoksilla.
Suurin kuulemani ero on peräti neljä luokkaa! Sellaisen
eron säätäminen kohdalleen ei varmasti onnistu
yhdellä jos kahdellakaan keskustelulla. Pitkäaikaisen
riidan siemenen kylväminen tässä tilanteessa on
helppoa, sillä työntekijä on varmasti vilpitön näkemyksessään
oman työnsä vaativuustasosta. Jos UPJprosessi
vielä tällaisessa tilanteessa johtaa jäämiseen
takuupalkalle vuosikymmeneksi, se tuskin lisää työmotivaatiota.
Mitä suurempi ero näkemyksissä vallitsee,
sitä huolellisemmin lähiesimiehen ja laitoksen
johtajan on paneuduttava keskusteluihin. UPJ:ään
siirtyminen on vaativa hanke, joka vaatii esimiehiltä
kärsivällisyyttä ja kykyä tukea alaistaan myös ristiriitatilanteessa.
Markku
Löytönen
professori, Helsingin yliopisto
Infoähky kohta uhkaamassa
Asemalaiturilla käy melkoinen kuhina, kun UPJ-juna
on jo kuulutettu saapuvaksi, mutta kyytiin nouseville
matkustajille ei vielä ole jaettu istumapaikkalippuja.
UPJ:n saapuminen ainakin yliopistotasolla on hyvin
tiedossa, sillä aktiivisesti koulutuksissa mukana
olleet ovat istuneet luennoilla tähän mennessä lähes
kolme työpäivää (21,5 h). Lisäksi viikoittaiset sähköpostit,
kahvihuoneisiin jaetut lomakkeet ja “jälleen
uudistuneet UPJ-verkkosivut” ovat rummuttaneet
henkilöstön yleiseen informaatioähkyyn.
Laitostasolla olemme hissukseen odotelleet lopullisia
sopimuksia ja UPJ otetaan ensimmäistä kertaa
virallisesti esille laitoskokouksessa viikolla 10. Sen
jälkeen edessä ovat mielenkiintoiset ajat, sillä UPJjunan
paikkaliput neuvotellaan parissa viikossa. Kiireestä
johtuen kehityskeskustelut on siirretty syksyyn
uusien työsuunnitelmien yhteyteen.
Vaikka palkkauudistuksesta onkin kyse, ensisijaiset
vaikutukset painottuvat palkkapussin sijasta työilmapiiriin.
Uudistus kun tuo mukanaan pakolliset
neuvottelut ja kehityskeskustelut, joissa ensimmäistä
kertaa yliopistouran aikana joudun tai peräti pääsen
keskustelemaan laitosjohtajan kanssa nimenomaisesti omaan työhöni liittyvistä asioista. Jos keskustelut
onnistuvat koko henkilöstön osalta, voi olla
että esimerkiksi työnjaossa päästään kaikkia osapuolia
ilahduttavaan ratkaisuun. Toki on myös mahdollista,
että keskustelut eivät etene positiivisessa ja rakentavassa
hengessä. Tällöin on odotettavissa katkera
ja raskas ilmapiiri, etenkin, jos työkaveri saa paikkalipun
parempaan vaunuun.
Lopullisen palkkasumman osalta parannuksia
odotetaan esimerkiksi apurahakauden päättyessä, sillä
vanha palkkajärjestelmä on mitätöinyt apurahakaudet
mm. ikälisiä laskettaessa. Lisäksi odotukset
painottuvat henkilökohtaisen suoriutumisen arvioimiseen,
sillä siihen palkanosaan voinee omalla aktiivisuudella
vaikuttaa. Ajovalojen jo näkyessä, toivotaan,
että jokainen saisi sopivan istumapaikkalipun
asemalaiturille pian saapuvaan UPJ-junaan.
Annukka Jokipii
Apurahatutkija (virkavapaalla assistentuurista)
Laskentatoimen ja rahoituksen laitos
Vaasan yliopisto
Arviointikriteereissä tulkinnanvaraisuutta taidealalla
Uusi palkkausjärjestelmä on otettu melko rauhallisin
mielin vastaan Taideteollisessa korkeakoulussa.
Yleinen vaikutelma on, että koulun johto on ottanut
prosessin tosissaan ja on panostanut runsaasti voimavaroja
sen läpiviemiseen. Toisaalta on epäilty sen
vaikuttavan palkkoihin varsin vähän tai ei ollenkaan.
Se, että prosessin palkkavaikutukset eivät ole tiedossa,
on saanut niin esimiehet kuin alaisetkin melko
varovaisiksi arviointiasteikkojen suhteen.
Korkeakoulu on järjestänyt UPJ:stä runsaasti tiedotustilaisuuksia
ja koulutusta ja henkilöstö onkin
käyttänyt tilaisuuksia hyväkseen: maaliskuun alkuun
mennessä noin 80 % oli käynyt henkilöstökoulutusyksikön
ja ulkopuolisen konsultin järjestämissä UPJkoulutuksissa.
Koulutusta on annettu pyydettäessä
myös osasto- ja yksikkötasoilla.
Ongelmia on aiheutunut lähinnä uudistuksen kiireellisestä
aikataulusta. Korkeakoulun UPJ-arviointiryhmä
järjestäytyy vasta 11.3. Tosin niin sanottu UPJryhmä
(eli ohjausryhmä) on ehtinyt kokoontua jo
useampaan otteeseen viime vuoden lopulta lähtien.
Kiire on aiheuttanut myös sen, että korkeakoulu
on joutunut toimimaan omien ohjeittensa
varassa jo alkaneissa kehityskeskusteluissa
virallisten tarkennusten ja OPM:n ohjeiden viipyessä.
Yleinen henki on kuitenkin ollut
luottavainen sen suhteen, että ohjeita on
tulkittu kaikkien osapuolten hyväksymällä
tavalla eikä Taideteollisessa korkeakoulussa
ole toistaiseksi noussut suurta kiistaa
esimerkiksi tutkijoiden sijoittumisesta opetushenkilöstön VAATI-karttaan, kuten monissa
tiedeyliopistoissa on käynyt (tosin tämänkin asian
totuus paljastunee vasta sitten kun arviointiryhmä
saa VAATI-lomakkeet nähtäväkseen).
Paljon suurempi ongelma on se, että parin vuoden
takaisen organisaatiouudistuksen jäljiltä Taideteollisessa
korkeakoulussa on muutama todella suuri yksikkö,
jossa on kehityskeskustelut on sälytetty ylimmälle
esimiehelle. Yli neljänkymmenen alaisen työn
tunteminen on haaste sinänsä, mutta kaikkien alaisten
haastatteleminen ja työnkuvien arvioiminen yhdessä
kuukaudessa vaikuttaa yli-inhimilliseltä haasteelta!
Käytäväkeskustelujen perusteella on todettava,
että ainakin näin prosessin alussa arviointien puurot
ja vellit uhkaavat kiireessä mennä sekaisin ja joskus
kiehua vähän ylikin. Aivan selvää ei nimittäin aina
näytä olleen, mitkä kriteerit kuuluvat vaativuuden ja
mitkä tehtävistä suoriutumisen arviointiin. Vuosien
varrella nykyisenlaiseksi muovautuneen työnkuvan
erottaminen siitä, mitä työntekijältä oikeastaan alun
perin edellytettiin tai voidaan nyt edellyttää, on ollut
joskus vaikeata niin esimiehelle kuin alaisellekin. Toisaalta
juuri tässä on koettu olevan UPJ-prosessin paras
anti. Se toimii kuin valaisin joka paljastaa organisaation
ja työsuhteiden pimeitä nurkkia ja katvealueita.
VAATI-kartan soveltuvuutta taideyliopiston opettajien
työnkuvan laatimiseen epäiltiin aluksi melko
lailla. Arviointikriteereiden pelättiin painottavan liiaksi
tutkimusta opetuksen kustannuksella. Taideyliopistojen
lehtoreiden osaaminen koostuu ennen kaikkea
opetustaidosta ja oman taiteenalan hallinnasta.
Nämä on nyt kirjattu VAATI-karttaan, mutta niiden
painoarvo ei kasva samassa suhteessa tutkimuksen
kanssa asteikossa ylöspäin. Toisaalta asteikko on hyvin
tulkinnanvarainen: mikäli jokin yksikkö tai esimies
haluaa painottaa opetustaitoja ja taiteellista
osaamista, kartta sallinee senkin. Nykytilanteessa on
kuitenkin pelko, että tieteelliset meriitit ajavat taiteellisten
ylitse, koska niitä on “helpompi” arvioida. Nyt
on taidekorkeakoulujen näytön paikka: kuinka UPJprosessissa
toteutuvat juhlalliset puheet taiteellisen
toiminnan ja opetuksen arvostuksesta.
Harald Arnkil Lehtori, Visuaalisen kulttuurin
osasto,
Taideteollinen korkeakoulu
Kirjastolaisilla tuhannen taalan paikka
Yliopistojen kirjastolaisilla on nyt tuhannen taalan
paikka – mahdollisuus vaikuttaa ja kuvata itse työnsä
sisältö ja vaativuus. Kärjistetysti edelleen on vallalla
mielikuvia kirjastotädistä, joka lainaa ja palauttaa
kirjoja piippauslaitteen läpi, leimailee eräpäivälappuja
ja hyllyttää kirjoja.
Kirjastolaisten tulisi nyt olla yhdessä rintamassa.
Kukaan muu ei tunne tai eikä tiedä työmme sisältöä
nykypäivänä, varsinkin kun muutosvauhti on ollut ja
on edelleen rankkaa ja nopeaa.
UPJ-hengen mukaisesti nyt olisi mahdollisuus tehdä
korjausliike oikeudenmukaisempaan palkkaukseen.
Oulun yliopiston kirjastossa arvioinnit ja kehityskeskustelut
ovat parhaillaan menossa ja tavoitteena
on saada ne loppuun pääsiäiseen mennessä. Kehityskeskusteluja
on käyty jo useamman vuoden ajan, joten
arviointimenetelmänä siitä on siis jo kokemusta,
mikä on hyvä asia.
Positiivista on ollut se, että henkilöstö on käsitellyt
osaamis- ja vaatimustasoaan eri tehtävänkuvauksista
tiimeittäin ryhmissä. Näitä kuvauksia on voinut hyödyntää omaan työnkuvaustaan tehtäessä.
Yliopistossa järjestetty koulutus on ollut työnantajalähtöistä,
mutta järjestöt ovat pitäneet erikseen
tilaisuuksia henkilöstölle. Esimiehiä on koulutettu
paljon, henkilöstöä huomattavasti vähemmän, esimerkiksi
kirjastolaisilla oli vain yksi puolen päivän
tilaisuus, jossa kuivaharjoiteltiin vaativuustasoille sijoittelua.
Tiedotus henkilöstölle on ollut melko hidasta, esimerkiksi
upj-sivuston löydettävyys yliopiston sivuilta
on ollut heikohkoa ja tiedot tulivat sinne kovin
myöhään. Myös ohjeistusta on saatu jälkijunassa.
Tämä on lisännyt epätietoisuutta ja huhuihin perustuvia
suoranaisia väärinkäytöksiä. Ohjeistuksessa on
ilmennyt myös ristiriitaista tietoa. Muun muassa
koordinointiryhmän tehtävä ja tarkoitus ovat jääneet
hämäriksi.
Edelleen kaivattaisiin keskustelua muun muassa
upj:n piilovaikutuksista: kirjastolaisilla (naisvaltainen
ala) on taipumusta oman työn vähättelyyn ja aliarviointiin.
Kirjasto on yleensä tunnollisin ja kiltein yksikkö
myös hallintoon päin; ’kirjastosta ei ainakaan
tule kantautumaan riitautuksia eikä muitakaan epäselvyyksiä
vaan tasokuvaukset tulevat olemaan siististi
linjassa ja hyvässä yhteisymmärryksessä tehtyjä’.
Se, että kirjastolaiset arvioivat oman työnsä vaatimattomasti
ja vähätellen ei ole kuitenkaan kenenkään
etu. Kirjastotyön arvostusta se ei ainakaan nosta.
Koska esimiehet ovat kehityskeskusteluihin ja upjasioihin
varsin hyvin koulutettuja ja ohjeistettuja, niin
työntekijä on työnkuvauksineen mielestäni jopa altavastaajana
ja voi mukautua liian helposti työnantajan
näkemyksiin vaativuustasoihin sijoittelussa.
Tässä onkin koko prosessin heikoin lenkki – kukaan
ei tiedä mm. euromääriä. Tästä syntyy huolestuttava
vastakkainasettelu: työnantaja vetää tasoja alaspäin
ja työntekijät ylöspäin tai tällainen henki yrittää ainakin
nostaa itsepintaisesti päätään ja muokata käsityksiä.
Koko rytäkässä voi unohtua upj:n henki ja
tavoite. Henkilöstö tuntuukin liiaksi sisäistäneen koulutuksesta
saadun viestin, että upj koskee varsinaisesti
tulevia työntekijöitä ja ’onneksi on takuupalkka’.
Outi Klintrup
Informaatikko, vs. suunnittelija
Oulun yliopiston kirjasto
Suoriutumisen arvioinnissa on vielä paljon pohdittavaa
Helsingin kauppakorkeakoulussa UPJ:stä on pidetty
koulutusta, jaettu verkossa matriiseja vaatimustasoista
ja henkilökohtaisen suoriutumisen asteikosta. Samalla
on kerrottu, että lisärahaa ei juuri ole jaettavissa
henkilökohtaisiin lisiin. Henkilökohtaisen suoriutumisen
arvioinneissa lähdetään liikkeelle siitä, että
kaikki ovat pääsääntöisesti keskitasoa omissa tehtävissään
riippumatta, mille vaatimustasolle he sijoittuvat.
Koulutustilaisuudet ovat olleet keskushallinnon
organisoimia, ja niitä on pidetty sekä yhteisiä että
jokaiselle aineelle/laitokselle erikseen. Maaliskuussa
käydään aineen/laitoksen esimiehen ja henkilöstön
kahdenkeskiset arviointitapaamiset.
Suoriutumisen arvioinnissa on mielestäni joukko
ongelmia. Ymmärrän, että voidaan keskustella henkilökohtaisesta
suoriutumisesta omassa tehtävässä,
ja ehkä on hyvä että se voi vähän vaikuttaa henkilökohtaiseen
lisäpalkkaan. Hankaluutena on se, millä
aikavälillä suoriutumista tarkastellaan, miten suoriutumisen
laatua mitataan ja mitä osatekijöitä esimies
arvostaa. Tutkijat eivät ole koneita. Eri syistä he eivät
ole koko elämänkaarensa ajan yhtä tuottoisia, ja suoriutuminen
on usein kiinni ulkopuolisesta rahoituksesta
ja sen suomista mahdollisuuksista.
Suurin muutos aikaisempaan verrattuna tulee
eteen silloin, kun palkataan uutta väkeä tai kun henkilöt,
joilla viranhoito on katkoilla hakevat uudestaan
virkaa.
En oikein ymmärrä, mitä uutta henkilöiden tasomäärittely
tuo aikaisempaan virkahierarkiaan ja virkojen
pätevyys- ja tehtävämäärittelyyn verrattuna.
Aiemmin tiedettiin hyvin, mitä osastosihteeri, korkeakoulusihteeri,
assistentti, yliassistentti, lehtori, professori
tekevät ja mitä pätevyyttä heidän virassaan voidaan
ja pitää edellyttää. Samoin tiedettiin näiden virkojen
peruspalkkaluokat.
Nyt epämääräisesti määriteltyjä ja vaikeasti toisistaan
erotettavia tasoja on yhteensä kymmenen.
Eri yliopistoissa tai laitoksilla voidaan helposti sijoittaa
aivan samanlaiset tehtävät eri tasolle. Jos rahaa
on, käytetään ylempiä tasoja, jos rahaa ei ole, pakotetaan
kaikki vähän alempiin tasoihin.
Lisäksi taso- ja suoritussijoittelu riippuu arvioivan
esimiehen ja arvioinnin kohteen tuttuudesta, ja
miten suopeasti arvioija kyseistä henkilöä katsoo.
Arvelisin, että tämä tulee lisäämään henkilöstön sisäisiä
ristiriitoja ja riippuvuutta esimiehestä. Liiallinen
riippuvuus on tiedeyhteisössä huono asia. Jos ei
uskalla toimia esimiehen arvostuksista poikkeavalla
tavalla esim. tutkimuskohteita valitessaan, ei koskaan synny uusia projekteja ja vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Aiemmin ’tasomäärittely’ tapahtui rekrytoinnin
yhteydessä ja viran tai toimen taso hakijan tiedossa.
Tultuaan valituksi, hän siis tiesi mille tasolle hän on
edennyt. Nyt yksi ihminen (esimies) pystyy muka arvioimaan
henkilön tehtävätason vielä paljon hienojakoisemmin
ja objektiivisesti. Tämä on mielestäni
kestämätön olettamus.
Lisäongelma syntyy siitä, että vaikka tasot vielä
pystyttäisiin suuremmitta riidoitta määrittelemään,
mitä sitten? Kuka määrittelee mikä ’peruspalkka’ kuuluu
kullekin tasolle? Tässä tulee taas esiintymään suuria
vaihteluita korkeakoulujen ja laitosten kesken.
Toisin sanoen tasojen määrittelyssä ei ole mitään
mieltä, ellei niihin liity selkeätä palkkatasotietoa. Nyt
toimitaan ikään kuin tyhjiössä ilman mitään referenssipisteitä.
Jos viitepalkkoina käytetään aiempia virkapalkkoja,
herää kysymys, miksei selkeää virkapalkkahierarkiaa
voitu säilyttää ja vain täydentää sitä henkilökohtaisen
suoriutumisen mukaisella lisällä.
Professoreiden osalta tuo lisäongelman se, että
heidät on valittu vaativassa rekrytointiprosessissa
tekemään itsenäistä työtä omalla tieteenalallaan, ja
nyt joku toisen alan esimies – joskus jopa aivan toista
sukupolvea edustava esimies – tulee vuosittain
määrittelemään heidän suorituksiaan. Eipä tunnu
kovin hyvältä. Tähän asti tieteellisen työn arvioijana
on pikemminkin pidetty koko tiedeyhteisöä.
Liisa Uusitalo
professori, Helsingin kauppakorkeakoulu
Arvioinnissa voi olla ansoja tasa-arvonäkökulmasta
Kuluvan lukuvuoden suuria sanoja yliopistossa on
paitsi tutkinnonuudistus, myös UPJ eli uusi palkkausjärjestelmä.
Ikälisien ja muiden työssä varttumista
kuvaavien palkanlisien poistuminen merkitsee uudenlaisia
palkanmäärittelyn perusteita. Jokaisessa
yksikössä jokainen palkannauttija arvioi yhdessä lähiesimiehensä
kanssa kaksi kokonaisuutta: työtehtävän
vaativuustason sekä henkilökohtaisen suoritustason.
Tuleva palkka koostuu näistä osista, takuupalkan
ansiosta vähintään nykyisen ansion suuruiseksi.
Kenenkään palkan ei siis ole määrä laskea. Henkilökohtaiset
vaativuus- ja suoritusmäärittelyt tarkastetaan
lisäksi työnantajan ja työntekijöiden yhteisissä
arviointiryhmissä.
Mutta mikä kaikki vaikuttaa työtehtävien ja työsuoritusten
arviointiin? Haluamme seuraavassa kiinnittää
sekä työntekijöiden että esimiesten huomiota
eräisiin vähän keskusteltuihin tekijöihin, jotka saattavat
vaikuttaa tiedostamattomasti siihen, miten yksilö
itse arvioi sekä tehtäväänsä että suoriutumistaan,
sekä siihen, miten esimies saattaa samat asiat nähdä.
Työtehtävien vaativuustason arviointia varten on
opetushenkilöstölle ja muulle henkilöstölle omat vaativuustasokartat
ja -kehikot, jotka sisältävät erilaisia
mittareita tehtävien arviointiin. Tasokartat ovat yhtäältä
varsin yksityiskohtaiset, toisaalta varsin pyöreästi
muotoillut. Ne jättävätkin sijaa pohtia sitä, mille
tasolle omat tehtävät sijoittuvat.
Tytöt ahkeria, pojat lahjakkaita -asenne
Tässä kuvaan astuvat myös kulttuurisidonnaiset normit
ja toimintatavat. Sekä tutkimuksista että käytännön
kokemuksista tiedämme, että naiset ovat taipuvaisempia
vähättelemään sekä omaa osaamistaan että
suoriutumistaan. Heille on myös miehiä tyypillisempää
tinkiä omista tavoitteista “yhteisen hyvän” nimissä.
Työhönottotilanteessa tällaiset seikat voivat tulla
esille esimerkiksi siten, että naiset kiinnittävät enemmän
huomiota kaikkeen siihen, mitä he eivät vielä
osaa ja miehet korostavat sellaisia asioita, mitä he
osaavat. Näyttää myös siltä, että naiset arvioivat taitojaan
tiukemmin normein kuin miehet. Kielitaito,
jonka mies arvioi hyväksi voi naisen mielestä olla
melko heikko.
Tutkimusten mukaan myös arviointi voi olla sukupuolisidonnaista. Käytettäessä ns. sokeaa arviointia,
jossa esim. tenttijä tai viranhakija esitetään täysin
anonyyminä, naiset saavat tavanomaiseen arviointitilanteeseen
verrattuna parempia tuloksia. Kyse ei
yleensä ole tietoisesta vääristelystä tai harhaanjohtamisesta,
vaan usein tiedostamattomista tavoista, joilla
olemme oppineet toimimaan ja tuomaan itseämme
esille. Vanha stereotypia koulumaailmasta: Tytöt ovat
ahkeria, mutta pojat lahjakkaita, periytyy omaksuttuna
suhtautumisena lähes kaikkeen toimintaamme.
On mahdollista ja todennäköistä, että kuvatunkaltaiset
mekanismit toimivat myös UPJ:n kohdalla. Kun
arvioit oman työtehtäväsi vaativuutta ja suoriutumistasi
työssä,
• keskustele yksikön muiden samanlaisia työtehtäviä
suorittavien naisten ja miesten kanssa vaativuustason
määrittämisestä,
• älä aliarvioi (tai yliarvioi) perusteettomasti tehtäviäsi
tai niissä suoriutumistasi.
Kun arvioit esimiehenä erilaisten tehtävien vaativuutta
ja työntekijän niistä suoriutumista,
• tiedosta opittujen sukupuolikäsitysten vaikutus
arviointiin: älä aliarvioi tai yliarvioi työtehtävien vaativuutta
tai työssä suoriutumista henkilön sukupuolen
perusteella,
• sovella ns. sokeaa arviointia, eli irrota tehtävien
vaativuus- ja suoritustason arviointi sitä tällä hetkellä
hoitavasta henkilöstä (korvaa hänet mielessäsi toisella
esim. vastakkaista sukupuolta edustavalla henkilöllä).
Tehtävien vaativuuden ja niistä suoriutumisen arviointi
on myös tervetullut mahdollisuus yhteisesti
tarkastella yliopistossa tehtävän työn vaativuutta ja
erilaisten tehtävien suhdetta toisiinsa, sekä niihin sisään
kirjoitettuja arvostuksia. Massiivinen uudistus
ja siihen sisältyvä monentasoinen arviointi sisältää
kuitenkin myös mahdollisuuden onnettomiin seurauksiin:
epämääräiset tai aukipuhumattomat käytännöt
voivat johtaa tulehtuneisiin suhteisiin ja huonoon
työilmapiiriin. UPJ:n sukupuolivaikutusten läpinäkyvyys
ja huomioonottaminen ovat yksi osa onnistunutta
prosessia. Kannustamme avoimeen ja kriittiseen
tehtävien ja suoriutumisen määrittelyyn.
Seija Jalagin
amanuenssi, Historian laitos
Tasa-arvotoimikunnan jäsen
Oulun yliopisto
Vappu Sunnari
amanuenssi, Naistutkimuksen lehtori
Tasa-arvotoimikunnan jäsen
Kirjoitus on julkaistu aiemmin lehdessä Tietopisto. Oulun yliopiston
henkilöstölehti. 1/2005 (helmikuu).
(painetun lehden s. 8 - 15) |