Muutosvoimaa ja luottamusta yliopistojen kehittämiseen
Henkilöstön edustajien asema ja työmäärä korostuvat
uuteen palkkausjärjestelmään siirryttäessä. Tuoreen
tutkimuksen mukaan luottamushenkilöiden vaikutusmahdollisuudet
ovat paremmat julkisella kuin yksityisellä
sektorilla. Silti toimintakulttuuriin kaivataan lisää
luottamusta ja vuorovaikutteisuutta.
Tiedemaailma, valtiovalta ja
elinkeinoelämä edellyttävät yliopistoilta
lisääntyvästi parasta
antia. Tämä tuottaa yliopistoille
tutkimuksen, opetuksen ja palvelutehtävien
kehittämisen lisäksi
ylimääräistä toiminnan arviointia
ja suunnittelua. Tarvittavat voimavarat
pyritään yleensä etsimään
sisäisten järjestelyjen avulla. Tällainen
yritys törmää kuitenkin
pian henkilöiden jaksamisen rajoihin
ja sitoutumiseen aikaisempiin
töihin. Siksi on syytä vahvistaa
myös sellaista toimintatapaa, joilla
voidaan laajentaa yliopiston
asiantuntijakunnan käyttöä ja
edistää vuorovaikutteista toimintakulttuuria.
Oman toiminnan arviointi ja
suunnitelmien laatiminen on yliopistolle
tuttua työtä, mikä on
kuulunut arkeen jo vuosikymmenten
ajan. Samoin ulkopuoliset asiantuntijat
ovat jo pitkään arvioineet
yliopistoja ja tieteenaloja sekä
esittäneet niitä koskevia suunnitelmia.
Toiminnan tulosten tarkastelu,
työsuunnitelmien laadinta ja
voimavaralaskelmat kuuluvat niin
ikään yliopistojen vuodenkiertoon.
Lähivuosien yleiset korkeakoulupoliittiset
suunnitelmat ja
päätökset ovat myös lisänneet yliopistojen
omien strategioiden valmisteluja.
Näiden lisäksi yliopistojen on
Muutosvoimaa ja luottamusta
yliopistojen kehittämiseen
selvittävä vielä ulkopuolelta annetuista
nopeatempoisista tehtävistä,
kuten alkuaan valtiotyönantajan
esittämästä uuteen palkkausjärjestelmään
siirtymisestä. Yliopistoilla
ei tosiaankaan ole pulaa
uudistustoiminnan kohteista, vaan
uudistustoiminnan voimavaroista
ja toimintavoista.
Toiminnan kehittäminen
koskee kaikkia
Yliopistot eivät ponnistele yksin
tuloksellisuuden, voimavarojen ja
henkilöstöpolitiikan kehittämisessä.
Ongelmat ovat usein samankaltaisia
myös muissa työyhteisöissä.
Näihin ongelmiin on myös tartuttu
monella taholla. Yleistä tilannetta
kuvaa melko kattavasti vuoden
2001 tulosopimuksen yhteydessä
käynnistetty tutkimus henkilöstön
edustajista työpaikan muutosvoimana
(Ryynänen, Loimu ja Mäenpää.
Aktiivi-Innovaatio Oy
2004).
Tutkimukseen on osallistunut
76 työpaikan 373 luottamusmiestä,
työsuojeluvaltuutettua ja ytedustajaa
sekä työnantajan edustaja
jokaiselta työpaikalta. Osallistujat
edustavat suhteellisen hyvin
kaikkia ammattijärjestöjä sekä
julkisen ja yksityisen sektorin keskeisiä
toimialoja. Tuloksia ei eritellä
työyhteisötasolla, joten yliopistot
kuuluvat valtion ryhmään.
Tutkijoiden laatimat tyypitykset
työyhteisöjen ja henkilöstön
edustajien kuvaamiseksi antanevat
taustaa ja virikkeitä myös yliopistoissa
vallitsevan kehitystyön
hahmottamiseksi ja toimintakulttuurin
kehittämiseksi.
Tutkijat luokittelevat työyhteisöt
viiteen ryhmään: aktiiviset,
vakiintuneet, jännitteiset, passiivisesta
aktiiviseen pyrkivät ja vakiintumattomat
yhteistoiminnan
työyhteisöt. Yleisesti ottaen työnantajan
edustajat toivovat, että
luottamushenkilöt toimisivat nykyistä
aktiivisemmin työyhteisöjensä
ja organisaatioiden kehittäjinä.
Vastaavasti henkilöstön edustajienkin
toimintatapa vaihtelee
paljon. Tutkijat esittävät henkilöt
heidän toiminnan aktiivisuuteen
ja yhteistyövalmiuteen perustuvina
tyyppeinä. Tutuimpia näistä lienevät
sivustaseuraajan ja kehittäjän
välillä olevat tehtävänhoitajat,
junailijat, puurtajat ja osallistujat
(ks. oheinen kaavio).
Henkilöstönedustajat pitävät
tärkeimpinä tehtäväalueinaan sopimusten
ja lakien noudattamista,
henkilöstön hyvinvointia sekä tiedonkulkua
työyhteisössä. He kokevat
saavansa parhaiten tietoa palkkausta,
työaikajärjestelyjä ja työterveyttä
koskevista muutoksista.
Kuitenkin heidän mukaansa tiedot
saadaan viime hetkessä, jolloin
valmistautuminen ja osallistuminen
neuvotteluun jää riittämättömäksi.
Muutos on kuitenkin lähtenyt
parempaan suuntaan ja työnantajan
neuvotteluvalmiudet koetaan
jo melko hyviksi. Vaikuttamisen
mahdollisuudet tuntuvat paremmilta
julkisella kuin yksityisellä
sektorilla.
Tutkijat ehdottavat, että työtehtävät
ja luottamustehtävät tulisi
sovittaa hyvin yhteen ja että
myös henkilöstön edustajien monipuolisesta
koulutuksesta huolehditaan.
Tilanteen kokevat hankalimmaksi
ne luottamushenkilöt,
joiden tehtäväjako kaipaa selkeyttämistä.
Tutkimuksen perusteella tutkijat
suosittavat myös, että henkilöstön
ja työnantajien edustajien tulisi
omaksua osapuoliajattelun sijasta
kumppanuusmalli, mikäli
henkilöstön edustajien halutaan
mukaan työolosuhteiden lisäksi
myös muun toiminnan kehittämiseen.
Osallistuessaan toiminnan kehittämiseen
henkilöstön edustajat
ovat jakamassa esimiesten työkuorman
ja tuovat samalla yhteiseen
käyttöön koko henkilöstön
osaamista ja muutosvoimaa.
Voisiko UPJ kehittää myös
toimintakulttuuria?
Uusi palkkausjärjestelmä toteutetaan
valtiotyönantajan aloitteesta,
mutta sen valmisteluun ovat osallistuneet
myös työntekijäjärjestöt
melko pitkän historian aikana. Nyt
prosessi on edennyt jo yliopistoihin,
joissa arvioidaan tehtävät ja
niistä suoriutuminen. Samalla
nämä arvioinnit punnitsevat erityisesti
työntekijöiden, esimiesten
ja mikseipä järjestöjenkin välistä luottamusta.
Tähän ongelma-alueeseen liittyvässä
tuoreessa tutkimuksessaan
Salimäki, Ylikorkala, Hulkko,
Nyman ja Keskivaara (2005) toteavat,
että se saadaanko uudella
(palkkaus)järjestelmällä aikaan
joitakin toivottuja vaikutuksia,
riippuu paitsi esimiehestä, myös
muista tekijöistä.
Luottamus esimiehen on tärkeä.
Kun esimieheen luotetaan, uskotaan
myös, että hän pystyy arvioimaan
suoritusta oikeudenmukaisesti.
Hänen rooliinsa kuuluu
lisäksi tavoitteiden asettaminen ja
seuraaminen sekä palkkausjärjestelmästä
kertominen, jolloin palkkausjärjestelmä
voi toimia myös
johtamisen välineenä.
Tärkeitä tekijöitä ovat myös
työyhteisön toimintakulttuuri ja
sitä ylemmällä tasolla tehtävät
päätökset. Vuorovaikutteinen työyhteisön
toimintakulttuuri tukee
henkilöstön mahdollisuuksia osallistua
oikeudenmukaisen ja luotettavan
palkkausjärjestelmä uudistamiseen.
Yliopistoja ylemmällä
tasolla tehtävät päätökset edistävät
uudistusta, jos niitä tehtäessä
on huolehdittu myös työntekijöiden
luottamuksen saavuttamisesta.
Hannu Jalkanen
varapuheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
JUKOn pääluottamusmies, Jyväskylän
yliopisto
(painetun lehden s. 18 - 19) |