Joel Kuortti
Mä mistä löytäisin sen tiedon
Mitä yhteistä onkaan perhevalokuvista väitöskirjaa tekevällä taidekasvatuksen
lehtori Seija Ulkuniemellä (LaY), vihan voimasta väitelleellä Tuija
Virkillä (JY), globalisaatiokysymyksiin erikoistuneella tutkija,
valtiotieteilijä Minna Jokelalla (TY), ravitsemuspsykologi Raimo
Lappalaisella (TaY), Kansanrunousarkiston tutkija Juha Nirkolla
(SKS) ja leikkiä tutkineella Marjatta Kallialalla (HY)?
Yhtäläisyyksiä,
joista en tiedä, voi olla monia (vaikkapa lempiruoka, suosikkikirja
tai harrastus). Havaitsemani yhdistävä tekijä on näiden tutkijoiden
esiintyminen eri kaupparyhmien asiakaslehtien artikkeleissa asiantuntijoina:
Tradekan ME-lehden joulukuun numerossa käsitellään perhevalokuvia
ja tammikuussa vihaa voimavarana; SOK:n Yhteishyvässä puhutaan
syyskuussa globalisaatiosta ja tammikuussa makeanhimosta; K-ryhmän
Pirkassa aiheena joulukuussa ovat joulutavat ja nukkeleikit.
Oheiset yleistajuisiksi kirjoitetut jutut löytyivät satunnaista
tilastomenetelmää käyttäen: lehtipinon päällimmäisiä lehtiä selailemalla.
Toimittajat ovat tukeutuneet tutkijoihin (välillä eksplisiittisestikin)
auktoriteetteina kirjoittaessaan eri aiheista — asiantuntijoina
käytetään toki muitakin kuin tutkijoita.
Voikin siis hyvällä syyllä todeta,
että tutkijoilla on kysyntää, kun yhteiskunnassa tulee tarve
saada tietoa eri asioista. Yliopistojen ja tutkimuslaitosten
tutkijat ovat tällöin arvaamattoman suuri voimavara. Eikä tutkijoiden
näkyminen tarkoita vain sähköisessä mediassa puhuvana päänä esillä oloa,
vaikka samanlainen tutkijahakuisuus näkyy niissäkin — ja edellä mainituista
tutkijoista Lappalainen on ollut Ylen Muuttujien asiantuntijana.
Asiantuntijuutta ei haeta myöskään vain ministeriöiden tai Suomen
Akatemian toimikuntien tai erilaisten akateemisten yhteyksien
kautta. Tutkijat tietävät, että kyselyjä voi tulla hyvinkin erikoisissa
tapauksissa ja yllättäviltä tahoilta: paikallisradio tarvitsee
haastattelua tai yhdistys puhujaa; sanomalehden toimittaja haluaa
tarkistaa jotain juttunsa yksityiskohtaa tai kirjan kirjoittaja
kommenttia ongelmalliseen kysymykseen. Periaatteessa koska vain
voi tutkijan puhelin soida tai sähköposti kilahtaa kyselyn merkeissä.
Yliopistotutkijan ja -opettajan työ ei olekaan koskaan rajoittunut
vain yliopiston kahteen perustehtävään, opetukseen ja tutkimukseen.
Mukana on aina ollut tuo maaginen “kolmas tehtävä”, jota kukin
on toteuttanut omalla tahollaan enemmän tai vähemmän. Tämä on
tärkeää muistaa, kun uuteen palkkausjärjestelmään valmistauduttaessa
käydään kehityskeskusteluja ja arvioidaan omaa työtä. Omalla
kohdallani nämä keskustelut olivat kivuttomat, mutta varmaan
kaikilla ei näin ole, sillä järjestelmä on uusi ja aikataulu
nopea. Vaikka vanhan sananlaskun mukaan “laiska töitään luettelee”,
niin nyt on paikallaan miettiä, millainen on oman työn vaikuttavuus,
eikä vain ahtaassa kahden tehtävän mielessä. Yliopistoasiantuntijuus
on moniulotteista vaikuttamista ja tämä pitäisi osata myös vakuuttavasti
ilmaista — kuten jokainen yliopistovirkoja tai apurahoja hakenut
tietää. Kannattaa miettiä, missä se oma asiantuntijuus luuraa.
Onneksi uuden palkkausjärjestelmän kehittämistyössä ja nyttemmin
siihen siirtymisen vaiheessa järjestöt ovat olleet vahvasti mukana.
Näin voidaan osaltaan varmistaa järjestelmän oikeudenmukaisuus
ja valvoa sen toteuttamista. Täällä Unkarissa voi vain surullisena
todeta, että yliopistolla erityisesti määräaikaisten asema on
todella epävakaa eikä ammattiyhdistyksillä ole juuri mitään keinoja
jäsenistön työsuhteen ehtojen valvomiseksi. Työntekijät ovat
pahimmillaan yliopiston hallinnon — ja vielä valtakunnanpolitiikankin — pelinappuloita.
Se, että yliopistosektorin järjestöillä on Suomessa jatkossakin
vahva asema, on myös jokaisen jäsenen tehtävä, se “neljäs tehtävä.”
(painetun lehden s. 20)
|