Tohtorikoulutettavien kokemukset kartoitetaan
Tänä keväänä toteutetaan opetusministeriön
ja Korkeakoulujen arviointineuvoston
yhteistyönä tohtorin tutkintoa
suorittaville suunnattu kyselytutkimus.
Kansainvälisessä hankkeessa kartoitetaan
tohtorikoulutuksen laatua, sisältöä,
ohjausta, kursseja ja tutkimusympäristöä.
Tutkijakoulujen perustamisesta on tullut kuluneeksi
kymmenen vuotta. Tutkijakoulujärjestelmä on vastannut
sille asetettuihin tavoitteisiin hyvin ja on siten
vakiinnuttanut asemansa yhtenä tohtorikoulutuksen
keskeisenä väylänä Suomessa. Yliopistot ovat perustaneet
omia tohtorikoulutusohjelmia tutkijakoulumallin
mukaisesti. Tohtorikoulutuksen laatu ja järjestelmällisyys
ovat parantuneet, kansainvälistyminen
on päässyt hyvää vauhtiin, ja yhteistyö ja verkostoituminen
tutkimusryhmien kesken on voimistunut.
Tutkijakoulujärjestelmän ja tutkijankoulutuksen kehittämistä
on kuitenkin jatkettava. Niiden joustavuutta
on kehitettävä vastaamaan yhteiskunnan muutoksia
ja uusia tarpeita. Opetusministeriön tutkijankoulutuksen
kehittämisryhmän mukaan yksi suurimmista
haasteista on tutkijankoulutuksen laadun parantaminen.
Tänä vuonna opetusministeriö toteuttaa Suomen
osuuden kansainvälisestä International Mirror for
Postgraduate Students –hankkeesta, jossa kartoitetaan
tohtorin tutkintoa suorittavien jatko-opiskelijoiden
näkemyksiä tohtorikoulutuksen laadusta, sisällöstä,
ohjauksesta, kursseista ja tutkimusympäristöstä.
Hankkeessa ovat mukana Suomen lisäksi Ruotsi, Irlanti
ja Katalonia. Hanke perustuu Ruotsissa Högskoleverketin
vuonna 2003 toteuttamaan Doktorandspegeln-
tutkimukseen, jota on vuoden 2004 aikana edelleen
kehitetty eurooppalaisena hankkeena (lisätietoja
Doktorandspegeln-hankkeesta Högskoleverketin kotisivuilta
www.hsv.se).
Hankkeessa kartoitetaan mm. seuraavia tohtorikoulutukseen
ja sen laatuun keskeisesti liittyviä kysymyksiä.
Millaiset edellytykset tohtoriopiskelijat
kokevat saavansa ammattimaiselle tutkijanuralle?
Miten laadukkaita ja tohtoriopiskelijan oman tutkimustyön
ja ammatillisen kehittymisen kannalta relevantteja
kursseja ja opetusta on tarjolla? Kaikki tohtorin tutkintoa suorittavat eivät suunnittele ryhtyvänsä
ammattimaiselle tutkijanuralle vaan heidän motiivinsa
liittyvät esimerkiksi ammattipätevyyden kohottamiseen,
muulla ammattiuralla etenemiseen tai
muihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Millaisia valmiuksia
tohtoriopiskelijat kokevat saavansa muulle
kuin tutkijanuralle – esimerkiksi julkishallintoon tai
yksityiselle sektorille?
Opetusministeriön tavoitteena on, että yliopistot
ja elinkeinoelämä lisäisivät ja syventäisivät yhteistyötään
myös tohtorikoulutuksen kautta. Millaisia työelämätaitoja
ja –yhteyksiä tohtorikoulutuksessa luodaan?
Tohtorikoulutuksen tavoitteiden toteutumisessa
ohjauksella on keskeinen ja korvaamaton rooli.
Miten ohjaus toteutetaan ja millaiseksi yhteistyö ohjaajien
kanssa koetaan? Millaisen työ- ja aikapaineen
alla tohtoriopiskelijat kokevat työskentelevänsä? Tekevätkö
he yhteistyötä ulkomaisten tutkijoiden tai
tutkimusryhmien kanssa? Miten hyvin he kokevat
integroituneensa tiedeyhteisöön? Millaisiksi he kokevat
työllistymismahdollisuutensa tohtorin tutkinnon
suorittamisen jälkeen?
Kyselytutkimus toteutetaan kevään 2005 aikana
yhteistyössä Korkeakoulujen arviointineuvoston
kanssa. Hankkeen tulokset palvelevat siten myös
KKA:n toteuttamaa tohtorikoulutuksen arviointia
(ohessa lisää KKA:n arviointiprojektista). Hankkeen
valmistelussa on ollut mukana myös Jyväskylän yliopisto.
Aineiston- hankintamenetelmänä käytetään
www-lomakekyselyä.
International Mirror for Postgraduate Students –
hankkeen tulokset tulevat toimimaan tärkeänä pohjana
keskusteluille nykyistä tohtorikoulutusta arvioitaessa
ja kehitettäessä yhä laadukkaammaksi ja tehokkaammaksi.
Erityisen arvokkaiksi ne tekee se, että
hankkeessa kartoitetaan nimenomaan tohtoriopiskelijoiden
omia näkemyksiä tohtorikoulutuksen laadusta.
Toivommekin, että yliopistot ja tohtoriopiskelijat
antaisivat oman aktiivisen panoksensa hankkeeseen.
Sakari Karjalainen, Johtaja
Opetusministeriön tiedepolitiikan yksikkö
Tutkijankoulutuksen kehittämisryhmän pj.
Kyselytutkimuksen yhteyshenkilö:
Kirsi Hiltunen
Projektisuunnittelija
Suomen Akatemia
kirsi.hiltunen@aka.fi
(09) 7748 8376
Korkeakoulujen arviointineuvostolla käynnissä tohtorikoulutuksen
arviointi
Korkeakoulujen arviointineuvoston joulukuussa 2004
käynnistämässä tohtorikoulutuksen valtakunnallisessa
arvioinnissa keskitytään koulutuksen hyviin käytäntöihin,
joita ulkoinen arviointiryhmä testaa ja täydentää
haastatteluilla. Ulkoinen arviointi ajoittuu
syyskuulle 2005. Arviointiin nimetään kansainvälinen
ja monitieteinen ryhmä, johon kuuluvat myös jatkoopiskelijoiden
ja elinkeinoelämän edustajat.
Arvioinnilla kartoitetaan valtakunnallisesti ja kattavasti
tohtorikoulutuksen tilaa, kehittämishaasteita
ja tulevaisuudennäkymiä - ei yksittäistä tohtorikoulutusta.
Arviointisuunnitelman on valmistellut johtoryhmä,
jonka puheenjohtajana toimii Korkeakoulujen
arviointineuvoston jäsen, Helsingin yliopiston professori
ja vararehtori Hannele Niemi. Maaliskuulla
2005 toteutetaan arviointiin ilmoittautuneiden koulutusten
valinta. Yliopistojen tohtorikoulutuksesta
vastaaville vararehtoreille osoitettu kysely koulutusten
haasteista ajoittuu myös maaliskuulle. Korkeakoulujen
arviointineuvosto nimeää ulkoisen arviointiryhmän
7.4.2005. Arvioinnin etenemistä voi seurata
arviointineuvoston kotisivuilta www.kka.fi/arvioinnit.
Arvioinnin yhteyshenkilö:
Seppo Saari
Erikoistutkija – Projektisuunnittelija
Korkeakoulujen arviointineuvosto
seppo.saari@minedu.fi
(09) 1607 6920
(painetun lehden s. 25 - 26)
|