Uusi tasa-arvolaki vaatii
käytännön toimia
Miesten ja naisten välisen tasa-arvon
pitäisi olla helpommin saavutettavissa
työpaikoilla, kun uusi
tasa-arvolaki astuu voimaan alkukesän
aikana.
Työnantajan on sakon uhalla laadittava
tasa-arvosuunnitelma, jossa
on mukana palkkakartoitus. Luottamusmiehet
saavat kartoituksesta
pätevän välineen työhönsä.
Uudistettu tasa-arvolaki tuo työelämään kättä pidempää
palkkatasa-arvon kehittämiseksi. Henkilöstö pääsee
seuraamaan naisten ja miesten palkkakehitystä
tasa-arvosuunnitelman avulla.
Vastedes tasa-arvosuunnitelma pitää tehdä yhdessä
henkilöstön edustajien kanssa vuosittain, myös
oppilaitokset peruskouluja lukuun ottamatta velvoitetaan
suunnitelman laadintaan. Suunnitelmaan pitää
sisällyttää selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta,
siis naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin,
sekä henkilöstön palkkakartoitus. Tällä tarkoitetaan
naisten ja miesten tehtävien luokitusta, palkkoja ja
palkkaeroja. Yksilökohtaisia palkkoja ei kuitenkaan
saa ilmoittaa.
Myös toimet tasa-arvon ja varsinkin palkkatasaarvon
edistämiseksi pitää kirjata. Niiden toteutumista
seurataan vuosittain.
Kuten aiemminkin velvoite tasa-arvosuunnitelman
laatimisesta koskee työnantajia, joilla on palveluksessaan
vähintään 30 työntekijää. Lain
piiri kuitenkin
laajenee: Tasa-arvolaki koskee myös käyttäjäyritysten
vuokratyövoimaa sekä palvelussuhteeseen
rinnastettavissa tehtävissä työskenteleviä.
Jälkimmäinen
merkitsee, että laki koskee myös palkkasuhteessa
työskenteleviä korkeimpia toimihenkilöitä,
esimerkiksi
toimitusjohtajia.
Tähän saakka alle kolmannes työpaikoista on
noudattanut lakia ja laatinut tasa-arvosuunnitelman
tai sisällyttänyt sen henkilöstö- tai koulutussuunnitelmaan
tai työsuojelun toimintaohjelmaan. Uuden
lain myötä tasa-arvosuunnittelun laiminlyönnistä
voidaan määrätä lopulta sakkoihin.
Syrjintäsäännökset
selvenevät
Lain mukaan työnantajan on edistettävä tasa-arvoa
naisten ja miesten välillä, “erityisesti palkkauksessa”.
Työjärjestelyissä on kiinnitettävä huomiota
perheen
ja työelämän yhteensovittamiseen. Työnantajan
on
lisäksi ehkäistävä ennakolta sukupuoleen
perustuvaa syrjintää.
Laissa on selvästi kerrottu, mikä on välitöntä ja
mikä välillistä syrjintää.
Välitöntä syrjintää on saattaa naiset
ja miehet eri
asemaan sukupuolen perusteella tai raskaudesta tai
synnytyksestä johtuvasta syytä. Välillisestä syrjinnästä
on kyse, kun henkilöt asetetaan sukupuolensa takia
eri asemaan sinänsä neutraalilta vaikuttavan menettelyn
perusteella. Myös vanhemmuudesta, perhehuoltovelvollisuudesta
tai muusta sukupuoleen liittyvästä
syystä johtuva eriarvoinen kohtelu on välillistä
syrjintää.
Seksuaalista häirintä ja sukupuoleen perustuva
häirintä ovat uuden lain mukaan syrjintää.
Syrjinnäksi
ei katsota naisten suojelua raskauden
tai synnytyksen vuoksi.
Palkkatiedot luottamusmiehelle
Työpaikalla syrjinnän kohteeksi joutuneen asema
vahvistuu. Todistustaakka siirtyy sille, jota epäillään
syrjinnästä. Jo aiemminkin on menetelty tämän
mukaan,
mutta siitä ei ole ollut laissa merkintää.
Kiistatapauksessa työnantajan tulee osoittaa, ettei
työntekijää ole aiheettomasti syrjitty. Esimerkiksi
työnhaussa työnantajalla voi olla painava ja hyväksyttävä
syy suosia toista sukupuolta.
Työpaikalla tapahtuvan palkkasyrjinnän karsimiseen
uusi laki antaa nykyistä tehokkaammat eväät.
Pääluottamusmies tai muu henkilöstön edustaja
voi
saada palkkatiedot myös siltä, joka tekee syrjityksi
epäillyn kanssa samaa tai samanarvoista työtä.
Jos työnantaja ei halua palkkatietoja antaa, tasa-arvovaltuutetulla
on oikeus saada ne tietoonsa. Jos syrjintäepäilyyn
on perustetta, tiedot luovutetaan luottamusmiehelle.
Hyvityssummat nousevat
Syrjityksi joutuneen hyvitykset nousevat tuntuvasti.
Loukattu henkilö saa hyvitystä vähintään
3 000 euroa.
Jos häntä on syrjitty työhönotossa, hyvitys
on
enintään 15 000 euroa.
Jos syrjintää harjoittaneen taloudellinen asema on
heikko tai hän on pyrkinyt korjaamaan menettelyn,
hänet voidaan vapauttaa hyvityksestä. Toisaalta hyvitys
voidaan korottaa yli enimmäisrajan, jos syrjintä
on ollut vakavaa ja olosuhteiden takia
korkeampi
korvaus on perusteltua.
Hyvitys ei estä loukattua vaatimasta korvausta
taloudellisesta vahingosta.
Vanhan lain mukaan hyvitystä piti hakea vuoden
sisällä syrjinnästä. Nyt hyvitystä saa
hakea kahden
vuoden kuluessa lainrikkomisesta.
Työhönottotilanteissa
kanne on kuitenkin nostettava vuoden
kuluessa.
Sakkouhka tasa-arvon vartijaksi
Syrjivästi menetellyt voidaan asettaa edelleenkin uhkasakkoon.
Tasa-arvolautakunta voi kieltää välillistä
tai välitöntä syrjintää tai työelämässä syrjintää harjoittanutta
jatkamasta tai uusimasta menettelyään
tarvittaessa sakon uhalla.
Tasa-arvolautakuntaan kuuluu tasa-arvon
ja työelämän
asiantuntijoita. Siinä ovat edustettuina mm.
kaikki palkansaajakeskusjärjestöt.
UP/Birgitta Suorsa
AKAVA: Palkkasyrjintään on nyt helpompi
puuttua
AKAVAn mielestä tasa-arvosuunnitelmaan sisältyvät
pakolliset palkkakartoitukset ovat tasa-arvolain merkittävin
parannus.
– Palkkakartoituksen avulla päästään
järjestelmällisesti
arvioimaan mahdollisen palkkasyrjinnän
olemassaoloa. Havaittuun palkkasyrjintään voidaan
sitten puuttua tasa-arvolain osoittamin keinoin, sanoo
AKAVAn lakimies Jaana Meklin.
– Tällä hetkellä ongelmana on, että palkkasyrjintätilanteet
ovat tulleet ilmi vain satunnaisesti. Esimerkiksi
AKAVAn työmarkkinatutkimuksen mukaan vain
6 prosentilla työpaikoista on viimeisen vuoden aikana
tehty palkkakartoituksia. Ilman pakollisia kartoituksia
ei ole olemassa konkreettista tapaa saada tietoa
mahdollisista palkkaeroista työpaikoilla, Meklin
huomauttaa.
AKAVAn työmarkkinatutkimuksessa joka kymmenes
vastaaja arvioi, että omalla työpaikalla samoissa
tehtävissä toimivien välillä on sukupuoleen
perustuvia
palkkaeroja, joka viides ei kuitenkaan osannut
arvioida asiaa. Palkkaeroja katsottiin olevan enemmän
yksityisellä kuin julkisella sektorilla ja eniten
erittäin vaativissa asiantuntijatehtävissä ja
keskijohdossa.
Toimenpiteet samapalkkaisuuden edistämiseksi
on aloitettava työpaikoilta. Uusien säännösten
tehokas
käyttöönotto edellyttää niiltä mm.
käytännön
ohjeistusta ja tiedottamista. Johtajia ja esimiehiä on
koulutettava, jotta työpaikoilla osattaisiin käyttää
uudistuvan tasa-arvolain mahdollisuudet. Tasa-arvoasioiden
tunteminen on osa hyvää johtamista.
(painetun lehden s. 8) |