Palkkausuudistuksen rahoitus
Uuden palkkausuudistuksen käyttöönottaminen ei
voi olla mitään nollasummapeliä. UPJ:n toteuttaminen
edellyttää lisärahoitusta. Lisärahoitusta
olisi
suunnattava korostetusti sinne, missä palkkakilpailukyvyn
on todettu olevan huonoa. Viimeksi mainittu
tarkoittaa erityisesti yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtäviä.
Aito ja tuntuva lisärahoitus parantaisi
UPJ:n onnistumismahdollisuuksia.
Valtion työmarkkinalaitoksen
mukaan UPJ:n piirissä on tällä
hetkellä noin 45 % kaikista valtion
palveluksessa olevista. Loput olisi
tarkoitus saattaa UPJ:n piiriin vielä
tämän vuoden kuluessa.
Yliopistolaitos on valtiolla selvästi
suurin organisaatio. Yliopistoissa
on noin 30 000 työntekijää
eli neljännes kaikista valtion palveluksessa
olevista. Verrattuna
moneen muuhun valtion organisaatioon
yliopistolaitoksessa mittasuhteet
ovat suuret. Suuruus
koskee erityisesti UPJ:hin välttämättä
kuuluvaa lisärahoitustarvetta
ja UPJ:hin myös liittyviä
muita vaikeita ongelmia. Viimeksi
mainittuja ei kuitenkaan tässä yhteydessä
käsitellä.
Rahoituksen sopimuspohja
Valtion voimassa olevan keskustason
virkaehtosopimuksen mukaan
UPJ:n käyttöönottamisesta tehtävien
sopimusten siirtymäkauden
aiheuttamien lisäkustannusten rahoitus
perustuu kolmeen lähteeseen:
1) virastojen omaan rahoitukseen,
2) keskustason palkantarkastuseriin
kuten järjestelyvaroihin
ja liittoeriin sekä 3) valtion talousarvion
tarkoitusta varten otettavaan
erilliseen rahoitukseen. Lisäksi
virkaehtosopimuksessa mainitaan,
että UPJ:n kehittämiseen
varataan riittävä osa käytettävissä
olevista määrärahoista. Viimeksi
mainitussa on kyse valtion palkkaohjelmasta.
UPJ:n kehittämiseen
olisi siis tulossa lisärahoitusta.
Kyse on lisärahoituksen määrästä
ja suuntaamisesta.
Rahoituslähteiden suhde
UPJ:n rahoituksen kokonaisvaikutusta
enempää kuin eri rahoituslähteiden
keskinäistä suhdetta ei
ole selkeästi todettu valtion keskustason
sopimuksissa. Hyväksyessään
vuoden 2003 lopulla eräänlaisen
mallisopimuksen valtion
keskustason työmarkkinaosapuolet
totesivat myös, että järjestelyvaroista
ym. eristä rahoitettava
osuus voi olla korkeintaan 2,5 % ja
enintään 1/3 korotuksen kokonaisvaikutuksesta.
Budjettirahoituksen
kasvaminen ei merkitse omarahoitusosuuden
kasvamista.
UPJ:n kokonaisrahoitus samoin
kuin eri lähteiden suhde todetaan
järjestelmän hyväksymisen
yhteydessä rahoitussuunnitelmassa, ollaista siis ei ole
vielä yliopistojen
osalta. Rahoitussuunnitelmaa
koskevat varsinaiset neuvottelut
eivät ole vielä edes alkaneet.
Kokemuksia muista
virastoista
Viimeaikaiset muita kuin yliopistoja
koskevat UPJ -ratkaisut ovat
merkinneet yleensä noin 7,2 %:n
korotusta palkkoihin (valtion
palkkaohjelma ei ole vielä vaikuttanut
korotuksiin). Jonkin verran
tätä korkeampiakin korotuksia on
esiintynyt. Akateemisesta henkilöstöstä
yleensä alle 20 % on jäänyt
takuupalkalle ja yli 80 % on
saanut ainakin jonkinlaisen korotuksen.
Kolmen eri rahoitusosuuden
keskinäinen suhde on jonkin verran
vaihdellut ollen kuitenkin
useimmiten aivan lähellä toisiaan.
UPJ:n kokonaiskorotusvaikutus
tulee voimaan muutaman vuoden
kuluessa UPJ -sopimuksen tekemisestä.
Tehtävän vaativuuteen
perustuva osa tulee voimaan heti
ja henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointiin perustuva osa vähitellen.
Varautuminen
rahoitukseen
Yliopistot ovat sitoutuneet tulossopimuksissaan
opetusministeriön kanssa UPJ:n toteuttamiseen.
Ne ovat myös ainakin periaatteessa
sitoutuneet UPJ:n omarahoitukseen.
Vaikuttaa siltä, että yliopistot
olisivat varautuneet UPJ:n omarahoitukseen
hyvin vaihtelevasti. Ei
ole vaikeata ennustaa, että ongelmia
on tulossa monessa paikassa
yliopistojen omarahoituksen toteuttamisessa.
Yliopistojen tutkimustoiminnassa
ulkoisella rahoituksella on
huomattava rooli. Rahoittajien tulee
ajoissa varautua palkan määräytymismekanismien
muutoksiin
ja UPJ:stä johtuviin korotuksiin.
Tulopoliittisen kokonaisratkaisun
mukaiset liittoerät/järjestelyvarat
on siirretty yliopistoissa ja
muissa valtion virastoissa UPJ:n
rahoittamiseen.
Valtion palkkaohjelman toteuttamisen
lisäksi aitoa UPJ -lisärahoitusta
tulisi olemaan valtion
budjetista tuleva rahoitusosuus.
Aito lisärahoitus
Valtion keskustason sopimusasiakirjoissa
korostetaan UPJ:n yhteydessä
kilpailukyvyn kehittämistä.
Sisältöä tälle pyrkimykselle antaisi
tässä tilanteessa se, että korotuksia
suunnattaisiin painotetusti
sinne, missä palkkakilpailukyvyn
on todettu olevan huonoa.
Oheisena Valtiotyönantaja-lehdessä
1/2004 julkaistu kuvio, josta
voidaan todeta, että valtiotyöantajien
mielestä yliopistojen (= korkeakoulut)
palkkakilpailukyky on
yleisesti ottaen asteikolla 1-5 (1 =
erittäin huono, 2 = huono, 3 = keskinkertainen,
4 = hyvä, 5 = erittäin
hyvä) keskinkertaista. Yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on sen
sijaan huonoa ollen koko valtionhallinnon
heikointa työantajien
mielestä. Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissäolevien
palkkakilpailukyky
ei ole muuttunut
verrattuna vuoteen 1999. Acatiimilehden
vakinainen lukijakunta
kuuluu yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
oleviin.
Virallisen linjan mukaan suomalaisen
yhteiskunnan keskeinen
piirre on osaamisen korostaminen
menestystekijänä. Yliopistojen
osaajien nykyinen palkkakilpailukyky
ei ole kovin hyvä todiste virallisen
linjan käytännön toteutumisesta.
Yliopistojen huonoa palkkakilpailukykyä
voidaan niin haluttaessa
parantaa UPJ:n yhteydessä
tai ainakin laatia selvät
suunnitelmat palkkatason kohentamiseksi.Yleisesti UPJ:hin varattu
7,2 % rahoitus ei ole riittävä yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä
toimiville. UPJ:n onnistumismahdollisuuksia
parantaisi
valtion budjetista tuleva aito ja
tuntuva lisärahoitus.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
7.4.2005
Palkkakilpailukyky vuonna 2003 organisaatiotyypeittäin
(painetun lehden s. 18) |