Professori Brunetto De Batté suosii osallistuvia
käytäntöjä
Kolme tehtävää limittyvät professorin
työssä myös Italiassa
Tutkimus, opetus ja ns. kolmanteen tehtävään
liittyvät haasteet kuuluvat professorin
rooliin myös Italiassa. Genovan
yliopiston arkkitehtiosastolla vuodesta
1984 työskennellyt professori Brunetto
De Batté on kunnostautunut osallistuvien
metodien soveltamisessa opetustyössä.
Professori ja arkkitehti Brunetto De Battén työhistoria
on laaja-alainen. Hän on saavuttanut menestystä
rakennus- ja yhdyskuntasuunnittelijana, teollisena
muotoilijana ja skenografina. Taustalla on kuitenkin
yhteinen tekijä. “Punaisena lankana urallani on
ollut uteliaisuus: uteliaisuus tietää ja ymmärtää eri
ilmiöitä ja niiden välisiä suhteita”,
hän luonnehtii
uraansa. Toisena punaisena lankana hänen työssään
ovat olleet osallistuvat metodit. Hän on soveltanut
niitä menestyksekkäästi eri yhteyksissä.
Vanha
ja uusi sopusoinnussa Genovan yliopistossa
Professori Brunetto De Battén työhuoneen ikkunan
alla sijaitsee satama, jonka takana avautuu näkymä
Välimerelle. Hän on työskennellyt tässä näyttävässä
ympäristössä Genovan arkkitehtiosastolla vuodesta
1984 lähtien. Hän tuli ensin tutkijaksi ja opetti useita
vuosia rakennussuunnittelua yhdessä Mario Bottan
kanssa. Hänet valittiin sisustussuunnittelun professoriksi
arkkitehtiosastolle vuonna 2000. Nykyään hän
opettaa siellä sisustus- ja ympäristösuunnittelua,
skenografiaa ja museografiaa. Professori De Batté on
toiminut arkkitehtiosastolla myös osastonjohtajana.
Università degli
studi di Genovan arkkitehtiosasto sijaitsee kukkulalla, josta
Genovan asutus on saanut aikoinaan alkunsa. Sen uudisosa on yhdistetty
keskiaikaiseen luostarirakennukseen. Myös sisällöllisesti
tässä yliopistossa vanha ja uusi muodostavat
toisiaan luovasti täydentävän kokonaisuuden. Genovan
arkkitehtiosasto on tunnettu perinteikkäästä korkealaatuisesta
osaamisestaan restauraation alalla. Muutoin suunnittelussa on kokeellinen
painotus. Teknisestä
perusteellisuudestaan huolimatta italialaisessa
arkkitehtiopetuksessa taiteellinen ulottuvuus on
voimakkaana läsnä. Arkkitehtiosastolle kuuluu aloja,
jotka esimerkiksi Suomessa kuuluvat taide- tai taideteollisten
yliopistojen alaisuuteen.
Brunetto De Batté opiskeli itse
arkkitehtuuria Firenzen
yliopistossa 1970-luvulla. Nuoret arkkitehdit tekivät Firenzessä tuolloin
radikaalia uutta arkkitehtuuria.“Yksi erityisestä mielenkiintomme
kohteista
oli uusien materiaalien käyttäminen historiallisissa
ympäristöissä”, hän kertoo. Eri taiteen
alojen projektit
ovat olleet mukana hänen tuotannossaan alusta
lähtien. Väitöskirjansa hän on tehnyt scenografian
alalta. Hän on työskennellyt monien alallaan merkittävimpien
henkilöiden, kuten teatteriohjaaja Dario
Fon sekä arkkitehtien Giancarlo de Carlon ja Renzo
Pianon, kanssa.
Osallistuvat metodit opetustyössä
Liikenne työhuoneella
on vilkasta, kun leppoisa professori ottaa vastaan opiskelijoita.
Professori
De Batté ohjaa opiskelijoiden työskentelyprosesseja
itse. Opiskelijoilla on omat henkilökohtaiset
harjoitustyöohjelmansa. Niihin paneutuminen
on professorille haastavaa. “Tavoitteena ei ole pelkästään
hyvä suoritus, vaan sen rinnalla kehittää itsetietoisuutta”,
hän kertoo, “Koska jokainen opiskelija on
erilainen, etsimme jokaisen ominta ilmaisutapaa”.
Hän kannustaa opiskelijoita myös löytämään
ja tuomaan
esille taiteen ja arkkitehtuurin eri osa-alueiden
välisten rajojen ylittäviä näkökulmia.
Keskustelua opiskelijoiden kanssa professori De
Batté käy usealla eri tasolla. “Nykyiseen opetustapaani
on vaikuttanut muun muassa yhdessä Giancarlo di
Carlon kanssa tekemämme kuusivuotinen yhteistyö,
jossa tutkimme kokeellisia opetusmetodeja”, De Batté
selittää, “osallistuva keskustelu on yksi tärkeimmistä
työkaluistani”. Opiskelijat kertovat arvostavansa
professorin läsnäoloa. Opiskelijoiden parissa pidettyjä
ovat luentojen jälkeiset keskustelutilaisuudet. Aiheet
liittyvät pidettyyn luentoon, ajankohtaisiin teemoihin
tai tekeillä oleviin harjoitustöihin.
Professori De Batté on opiskelijoille huomattavasti
helpommin lähestyttävissä kuin perinteiset italialaiset
professorit. Italiassa professorin asema on varsin
arvostettu. Professori ja opiskelija ovat hierarkiassa
varsin kaukana toisistaan. Näiden välinen kanssakäyminen
on sen mukaista. Monia professoreja ei opiskelijan
sovi puhutella ilman sovittua tapaamista. Tällöinkin
tapaamiset saattavat olla varsin muodollisia.
Yleensä on itsestään selvää, että opiskelija
teitittelee
professoria.
Opetus tutkimuksen osana
Yliopiston ulkopuolinen työ ei ole professoreille välttämätöntä
Italiassa. Professori De Battén työskentely
jakautuu kolmeen jokseenkin yhtä suureen osaan. Ne
ovat tutkimus, opetus ja yliopiston ulkopuolinen työ.
“Opetustyö on toisinaan osana tutkimusta, eikä näinollen
aina selvästi erotettavissa toisistaan”, hän kertoo.
Tällä hetkellä hän tutkii 21. vuosisadan museorakennuksen
problematiikkaa. Työ, jota De Batté tekee
yliopiston ulkopuolella, on nykyään pääasiassa
konsultointia. Hänet on nimitetty Ligurian alueen rakennusalan
erityiskonsultiksi.
Brunetto De Battén omat projektit ovat olleet moninaisia.
De Batté sanoo uransa monialaisuudesta, “En
koe toimivani niinkään eri aloilla, vaan mielestäni
kysymys
on saman asian eri puolista. Minua kiinnostaa
kysymys ympäristön ja sen yksityiskohtien suhteesta,
suuri ja pieni. Ympäristö on kerroksellinen, enkä
näe eri tasoja erillisinä asioina”.
Professori De Batté on aktiivisesti mukana akateemisessa
keskustelussa. Hän osallistuu seminaareihin
ja kirjoittaa paljon. Hän rohkaisee myös opiskelijoita
syventymään asioiden merkityksiin. Runsaista
suunnittelutöistään huolimatta hän kertoo
pitävänsä
itseään ennen kaikkea teoreetikkona. Asioiden merkityksiä
pohditaan niin ikään kansainvälisessä arkkitehtuuri-
ja taidelehti Anfione Zetossa, jonka toiminnassa
De Batté on mukana. Hän oli yksi lehden
perustajajäseniä vuonna 1988. Anfione Zeton jokaisessa
numerossa on avainsana, filosofinen teema, jonka
ympärille lehden teema rakentuu.
Osallistuvat metodit kuntasuunnittelussa
Professori De Batté soveltaa
osallistuvia käytäntöjä
myös yliopiston ulkopuolella. Hänen yhteistyökumppaninsa
arkkitehti Giancarlo De Carlo on alan uranuurtaja
Italiassa. Hän eräs De Battén eniten arvostamista
italialaisista arkkitehdeistä. De Carlo oli alkanut
tutkia vuonna 1960 osallistuvaa suunnittelua
maaseudulla ja korttelitasolla kaupungeissa. Aihe on
ajankohtainen tällä hetkellä niin ikään
Suomessa.
Tampereen teknisellä yliopistolla on parhaillaan tekeillä
tutkimus taajamien ulkopuolisien alueiden maankäyttöön
liittyvistä osallistuvista suunnittelukäytännöistä.
De
Batté itse on myös tutkinut ja kehittänyt
osallistuvia
suunnittelukäytäntöjä kuntatasolla. Tulokset
ovat olleet kannustavia. Hän työskenteli 90-luvulla
Arenzanon kunnan suunnitteluviraston päällikkönä.
Tällöin kuntaan luotiin malli, jossa kuntalaisille
annettiin
aktiivinen rooli kunnan aluesuunnittelussa.
Genovassa hän
on ollut ratkaisemassa miten painetta keskustan alueella voidaan
vähentää. “Italian
perusongelmana
on suuri tiheys. Täällä on tiiviitä historiallisia
taajamia. Toisaalta taajamien ulkopuolellakin
infrastruktuuri on tiheää, urbaania erämaata”,
De
Batté toteaa, “Jokaisen suunnittelupaikan problematiikka
on erilainen ja koska eri paikoissa on erilaiset
komponentit, on käytettävät työmenetelmätkin
aina
ratkaistava vaihe vaiheelta tapauskohtaisesti.”
Teksti ja kuvat: Marja Roiha
(painetun lehden s. 25) |