Onko tutkijoista Suomen pelastajiksi?
Suomen tulevaisuuden
menestystekijöitä arvuuteltaessa
useimmat vedonlyöjät
satsaavat panoksensa
korkealaatuiseen tutkimus-
ja tuotekehitystoimintaan
ja kilpailukykyiseen
innovaatiojärjestelmään.
Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
ei katsota
voivan edes säilyä, ellei
tutkimus-, tuotekehitys-
ja innovaatiotoiminnan
kukoistamiselle luoda yhteiskunnan toimien
myötä edellytyksiä.
Tällä hetkellähän Suomi kuuluu kolmen kärkimaan
joukkoon tk-rahoituksen BKT-osuuksia laskettaessa.
Viime aikaisissa selvityksissä, raporteissa,
strategioissa ja visioissa korostetaan kuitenkin, että
laakereille ei saa jäädä lepäämään, vaan on entisestään
lisättävä ponnistuksia, jotta pysyttäisiin maailman
kärkimaiden joukossa. Tässä yhteydessä tutkijoihin
kohdistetaan suuria toiveita niin Suomessa
kuin EU:ssa laajemminkin. Euroopan unionin komissio
on arvioinut, että Euroopassa tarvitaan 700 000
uutta tutkijaa vuoteen 2010 mennessä.
Unionin tasolla ongelmaksi on koettu toisaalta se,
että nuoret eivät enää hakeudu tutkijan uralla, ja toisaalta
se, että tutkijat eivät pysy tutkimuksen parissa
vaan hakeutuvat muille toimialoille. Suomessa tällaista
ongelmaa ei näytä olevan. Suomalaiset nuoret ovat
hämmästyttävän kiinnostuneita tieteestä ja tutkimuksesta.
Edes yliopistoissa opiskelu ei näytä tappavan
tätä kiinnostusta tieteeseen, tätähän osoittaa se,
että meillä on tällä hetkellä noin 22 000 tieteellisen
tai taiteellisen jatkotutkinnon suorittajaa.
Mutta miten tietoista urasuunnittelua väitöskirjan
tekemiseen liittyy? Hiljattain julkaistussa neljän
akavalaisen liiton teettämästä selvityksestä käy kiusallisen
hyvin ilmi se, että väitöskirjaa saatetaan ajautua
tekemään, kun maisteriksi valmistumisen jälkeen
ei ole mitään muutakaan näköpiirissä. Uhkaavan
työttömyyden torjumiseksi ajaudutaan sitten väitöskirjantekijäksi
siinä uskossa, että työllistyminen helpottuisi
väittelemisen jälkeen. Ainakaan kaikilla aloilla
näin ei kuitenkaan välttämättä tapahdu. Onkin välttämätöntä,
että väitöskirjatyötä tekevä tutkija ja ohjaaja
kartoittavat jo alkuvaiheessa erilaiset uravaihtoehdot.
Tämä pitää sisällään sen mahdollisuuden,
että koulutusta voidaan muokata tulevien uravaihtoehtojen
suuntaan. Samalla tämä tarkoittaisi myös sitä,
että tutkijaksi kouluttautumisen valinta olisi tietoinen
ratkaisu sekä tutkijan että ohjaajan osalta.
Komission suositusten mukaan jäsenmaiden tulisi
ryhtyä toimiin ammattimaisen tutkijanuran luomiseksi.
Suomessa tätä työtä tekee opetusministeriön
nimittämä tutkijanuratyöryhmä. Työryhmällä riittääkin
haasteita, kun tarkastellaan ammattimaista tutkijanuraa
tai sen puutetta tämän hetken tietojen valossa.
Suomessa on koulutettu merkittävä tohtorireservi,
joka kykenisi antamaan panoksensa suomalaiseen
innovaatiojärjestelmään ja sen toimivuuteen.
Miten näitä kykyjä sitten käytetään hyväksi? Ehkä
kuvaavaa sille, mikä arvostus tohtoreita kohtaan suomalaisilla
työmarkkinoilla on se, että tutkimus- ja
tuotekehitystoiminnassa työskentelevien tohtoreiden
suhteellinen osuus ei juurikaan ole lisääntynyt 1990-
luvun alun jälkeen. Yritykset eivät näytä olevan kiinnostuneita
tohtoreista. Syitä tähän on lähdettävä pikaisesti
selvittämään yhteistyössä elinkeinoelämän
kanssa. Kuitenkin luulisi, että suomalaisen koulutusjärjestelmän
lippulaivoilla, tutkijakoulutuksen suorittaneilla
tohtoreilla, olisi kysyntää suomalaisen innovaatiojärjestelmän
eri osa-alueilla etenkin tutkimusja
tuotekehitystehtävissä. Kiinnostus tohtoreihin on
kuitenkin vähäistä myös valtionhallinnossa ja eri tutkimuslaitoksissakin.
Yliopistot ovat olleet ainakin jossain
määrin kiinnostuneita tohtorin tutkinnon suorittaneista,
mutta rajat alkavat sielläkin tulla vastaan.
Tällöin tulee väistämättä mieleen kysymys siitä, miten
tohtoritulppa saataisiin purettua. Minne tohtorit
sijoitetaan?
Onneksi Sitra tulee apuun, ja tarjoaa yksinkertaisen
ratkaisun tohtorikysymykseen. Kun yritykset eivät
vielä ole ymmärtäneet mitä hyötyä tohtoreista on,
nousee Suomi innovaatiotoiminnan kärkimaaksi,
kunhan vain “voimistetaan tutkijoiden yrittäjyystietoisutta
ja luodaan kannusteita ryhtyä yritysyhteistyöhön
tai yrittäjäksi.” Kunhan riittävästi tohtoreita siten
käynnistää oman yritystoimintansa, niin kyllä Suomi
pelastuu.
(painetun lehden s. 3) |