Lehtorien näkemys UPJ:n toteuttamisesta
Joensuun yliopistossa:
Opetuksen arvostus ei
näy riittävästi
Joensuun yliopiston lehtorit ry:n johtokunta
on kartoittanut jäsenistönsä käsityksiä
UPJ-keskusteluista ja järjestelmän
toimivuudesta. Suurin osa vastaajista
koki, että UPJ väheksyy opetusta ja
opetuskokemusta.
Kuluneena keväänä Joensuun yliopistossa on muiden
yliopistojen tapaan valmistauduttu uuteen palkkausjärjestelmään
(upj) toteuttamalla tehtävien vaativuustason
määrittäminen ja henkilökohtaisen työsuorituksen
arviointi. Uudistus on herättänyt yliopistopiireissä
paljon keskustelua. Joensuun yliopiston
lehtorit ry:n johtokunta halusi kartoittaa jäsenistönsä
käsityksiä upj-keskusteluista sekä järjestelmän
toimivuudesta.
Jäseniltä kysyttiin seuraavia seikkoja:
1) Miten arvelet upj:n vaikuttavan
• lehtorien asemaan?
• opetuksen arvostukseen?
• laitoksen toimintaan?
• koko yliopiston toimintaan?
2) Miten oma keskustelusi sujui?
3) Miten helposti oma vaati-taso löytyi?
4) Mitä tulisi ottaa opiksi tulevia kierroksia
ajatellen?
5) Muuta kommentoitavaa?
Kyselyyn vastasi runsaat kaksikymmentä henkeä
yhdistyksen runsaasta 140 jäsenestä. Vastausten sekä
lehtoriyhdistyksen johtokunnassa käydyn keskustelun
perusteella voidaan esittää seuraavat havainnot:
Lehtorien työn arvostus
Suuri osa vastaajista koki, että upj väheksyy opetusta
ja opetuskokemusta. Keskusteluissa ja niiden pohjalta
tehdyissä etenkin henkilökohtaista suoriutumista
koskevissa arvioissa tutkimusta tunnuttiin arvostettavan
enemmän kuin opetustehtäviä. Tutkimus näkyy
julkaisuina ja laskennallisina tuotoksina, kun taas
opetuksen valmistelu, opetus- ja ohjaustilanteet, opetuksen
kehittäminen ja kokemus ovat vaikeasti muutettavissa
numeerisiksi saavutuksiksi ja näytöiksi.
Opetus on myös alue, jota ulkopuolisen, lähiesimiehenkin,
on varsin vaikea objektiivisesti arvioida.
Miten esimerkiksi määritellään tai dokumentoidaan
sellaista työn laatua ja osaamista, joka toteutuu välittömissä
vuorovaikutustilanteissa ja kahdenkeskisissä
keskusteluissa? Usea vastaaja katsoikin, että heidän
opetustyötään ei arvostettu. Arviointikeskusteluja
käytäessä on kuitenkin huomattava, että henkilökohtaisen
suoriutumisen arvioinnissa ovat ohjeiden
mukaan keskeisesti lähtökohtana työsuunnitelman
mukaiset tehtävät. Tutkimusta ei voi edellyttää, jos työ
muodostuu voittopuolisesti opetustehtävistä.
Kyselyn vastauksista saattoi havaita, ettei työsuunnitelma
yleensä muutenkaan - ohjeista huolimatta -
ollut keskusteluissa lähtökohtana. Moni esitti epäilyjä,
että opetuksen vähäinen arvostus merkitsee lehtorien
palkkatason heikennystä upj:ssä ja lehtorien
aseman huonontumista yliopistoyhteisössä.
Upj-keskustelujen toimivuus
Vastaukset osoittivat, että keskustelujen ilmapiirissä
oli selviä eroja. Moni koki joutuneensa epäoikeudenmukaisen
vallankäytön kohteeksi erityisesti henkilökohtaista
työsuoritusta käsiteltäessä, mutta paikoin
myös vaativuustasoa määriteltäessä. Joissakin tapauksissa
esimies ei pyynnöstä huolimatta esittänyt arviointinsa
perusteluja tai suonut mahdollisuutta kommentoida
määriteltyä tasoa. Eräissä keskusteluissa
esimies oli heti alussa ilmoittanut numeron, joka tullaan
papereihin kirjaamaan.
Monet katsoivat, että upj:n nykyvaihetta on toteutettu
liian huonosti valmisteltuna, eikä hyväkään koulutus
ole kyennyt poistamaan prosessiin liittyviä epäselvyyksiä.
Liikkeellä on monenlaisia, osin ristiriitaisia
tietoja ja menettelytapoja. Epäselvyydet ovat ilmenneet
erityisesti ohjeistuksessa. Vaati- ja henkiosat
ovat ohjeiltaan monilta kohdin päällekkäisiä.
Lomakkeet koettiin paikoin sekaviksi ja otsikot harhaanjohtaviksi (esim. vaati-lomakkeen
otsikoissa ja ohjeissa on ristiriitaisuuksia). Lomakkeet ja ohjeistus
eivät kaikin osin tuntuneet soveltuvan riittävän
hyvin taiteellisen toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin.
Ohjeita tarvittaisiin myös siitä, kuinka otetaan
huomioon työsuunnitelman ulkopuolinen toiminta. Jo
pelkän työsuunnitelman menestyksekkään toteuttamisen
tulisi riittää tasokkaaseen arviointiin.
Pelkoja ja uhkakuvia
Uuteen järjestelmään kuuluva arviointi perustuu pitkälti
esimiesten ammattitaitoon. Esimiehet ovat kuitenkin
erilaisia, eikä järjestelmä takaa tasapuolista
kohtelua. Useissa vastauksissa esitettiinkin pelkoja,
että upj voi huonontaa työyhteisön ilmapiiriä ja kärjistää
entisestään jo esiintyviä ongelmia henkilösuhteissa.
Miten välttää suosikkijärjestelmän kehittyminen
ja keskinäinen kyräily? Miten välttää liiallinen
työtahdin kiristyminen ja kilpailu, mikä voi johtaa
uupumukseen? Jos vain tutkimusta palkitaan, on opetus
vaarassa jäädä toisarvoiseksi työksi, jonka kehittämiseen
ei enää paneuduta.
Yleisiä havaintoja
Hyvin toimivassa työyhteisössä upj ei aiheuttane
merkittäviä pulmia, mutta jännitteisessä tai riitaisassa
yhteisössä ongelmat saattavat lisääntyä mm. siksi,
että järjestelmä ei perustu läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen.
Se voi ruokkia huhuja ja epäluuloja. Vuosia
jatkuneet riitatilanteet kärjistyvät ja henkilöityvät.
Useiden vastaajien mielestä upj ei sovi yliopistomaailmaan.
Se ei kannusta yhteistyöhön, vaan voi lisätä
instituution vanhoja vinoutumia. Laitosten välillekin
saattaa syntyä epätervettä kilpailua. Voi myös kysyä, antaako yhden henkilön, esimiehen, suhteellisen subjektiivinen
näkemys oikean kuvan työntekijän työsuorituksesta.
Huomiota herättää, että lehtoriyhdistyksen tekemän
kyselyn vastauksissa mainittiin melko vähän
positiivisia seikkoja, joskin eräät totesivat, että upj
voisi oikein toteutettuna johtaa yliopisto-sektorilla
myönteiseen kehitykseen. On todennäköistä, että kyselyyn
vastasivat etupäässä henkilöt, joilla on tähänastisesta
upj-prosessista voittopuolisesti kielteisiä
kokemuksia tai epäilyjä hankkeen onnistumisesta.
Ehdotuksia jatkokehittelyyn
Joensuun yliopiston lehtorit ry katsoo, että koulutusta
on lisättävä, ja esimiesten henkilöstöjohtamis- ja
ihmissuhdetaitoja kehitettävä. Upj:n on oltava sellainen,
ettei yliopisto-opetusta väheksytä tutkimuksen
kustannuksella ja ettei se tee mahdolliseksi mielivaltaa
ja suosikkijärjestelmän muodostumista. Henkilökohtaisen
työsuorituksen arvioinnin lähtökohtana
tulee ensisijaisesti olla työsuunnitelman. Ohjeita on
selkeytettävä, ja on pyrittävä poistamaan sekaannuksia
aiheuttava vaati- ja henki-ohjeistuksen päällekkäisyys.
Järjestelmän läpinäkyvyyttä ja avoimuutta tulee
lisätä. Yliopisto-opetuksen asema ei saa heikentyä,
kuuluuhan opetus säädösten mukaan tutkimuksen
ohella yliopiston perustehtäviin. Ilman korkeatasoisia
opettajia ja hyvää opetusta on mahdotonta kouluttaa
hyviä tutkijoita. Varsinainen upj-virkaehtosopimus
on aikanaan laadittava sellaiseksi, ettei yliopistojen
houkuttelevuus työyhteisönä vaarannu.
Hannu Remes, Merja Korhonen, Esko Ryökäs
ja Eeva Kuusela
(painetun lehden s. 23-24) |