Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
seminaari
Monta tietä huipulle
Kriittisen massan vai pienten polkujen kautta – huipulle
voi olla
monta tietä. Näitä etsittiin Tieteentekijöiden
liiton ja Professoriliiton
perinteisessä kevätseminaarissa. Paneelikeskustelussa
pohdittiin, onko yliopistojen palkka- ja henkilöstöpolitiikka
erilaistumassa.
Monta tietä huipulle -teeman taustalta löytyy lukuisat
viimeaikaiset raportit: globalisaatioraportti, Jorma
Rantasen raportti, tiede- ja teknologianeuvoston
loppuraportti ja valtioneuvoston periaatepäätös julkisen
tutkimusjärjestelmän kehittämisestä. Niissä korostetaan
isompia kokonaisuuksia, kriittistä massaa
ja kilpailtua rahoitusta. Huipulle voi kuitenkin päästä
myös muita reittejä.
Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen
avasi seminaarin pohtimalla huippututkimuksen
määritelmää.- Joskus tuntuu, että huippujen määrittely on lähes
yhtä vaikeaa kuin sille nouseminen. Viime vuosina
julkisuuteen on tuotu erilaisia yliopistojen ranking-
listoja. Ne ovat suurelta osin akateemista viihdettä,
mutta usein hyvin sijoittuneet yliopistot ottavat
ne aika todesta. Arviointimittarit, Nobel-palkinnot,
Science ja Nature -julkaisut ja usein yliopiston
koko eivät ole aina erityisen hyödyllisiä, sillä ne kohtelevat
eri aloja ja eri tutkimuskulttuureja eri tavoin.
Yksittäisen Nobel palkinnon osuminen yliopistoon ei
voi tehdä siitä kerta iskulla huippuyliopistoa, useampaa
Nobelia onkin jo sitten vaikeampaa väheksyä.
Maiden, yliopistojen ja tutkimusryhmien arvioinnissa
on kuitenkin myös luotettavia ja läpinäkyviä keinoja.
Aloilla, joissa julkaisutoiminta on kansainvälistä,
voidaan seurata tarkasteltavan yksikön osuutta
alan huippujulkaisuista. Suomalaisten tutkijoiden
osuus kansainvälisestä tieteellisestä julkaisutoiminnasta
on keskimäärin noin 5 promillea.
- Miten päästään huipulle? Edesmennyt akateemikko
Olli Lounasmaa oli eräs huippututkimuksen
pioneereja. Opetusministeriö asetti taannoin hänet
yliopistojen luonnontieteiden ja tekniikan tutkimustoiminnan
ja jatko-koulutuksen selvitysmieheksi.
Raportin nimi oli paljon puhuva: “Huippuyksikköä ei
perusteta vaan se syntyy” Huippututkimuksen ja
yleensäkin tieteellisten läpimurtojen perusedellytyksenä
on riittävä resursointi, mutta luovassa työssä
ennalta ennustettavuus ei ole helppoa. Huippututkimuksen
käynnistäminen hallinnollisilla päätöksillä ei
siis onnistu. Tieteellinen tutkimus on luonteeltaan itseohjautuvaa,
jossa usein suuret keksinnöt löytyvät
näennäisesti sattumalta, mutta todellisuudessa edellyttävät
oikeaa osaamista, terävää havaintokykyä, ennakkoluulotonta
ajattelua ja syvällistä tutkimukseen
uppoutumista. Tutkimusympäristöltä se edellyttää
joustavuutta ja mahdollisuutta poiketa ennakkosuunnitelmista.
- Huippuyksikköpolitiikka on eräs Suomen kansainvälisestikin
kiitosta saanut innovaatio. Suomen
Akatemia myöntää huippuyksikköstatuksen ja samalla
kohtuullisen hyvän resursoinnin usealle vuodelle.
Yksiköt voivat tehdä tiedettä pitkäjänteisesti. Tärkeä
elementti on myös huippuyksikköstatuksen tuoma
arvostus, joka rahoittajan kannalta tulee lähes ilmaiseksi.
Paradoksi on toki se, että huippuyksiköt ilmeisesti
saisivat resurssinsa normaalissa kilpailussakin.
Ongelmia kilpaillun rahoituksen laadussa
Monissa tuoreissa raporteissa hehkutetaan kilpaillun
rahoituksen lisäämisen puolesta. Pakkanen otti avauksessaan
esille myös tähän liittyviä epäkohtia.
- Kilpailtu rahoitus ei ole vierasta eikä sinällään
ongelmallista tieteenteolle. Tieteen kehitys itsessään
on perustunut globaaliin kilpailuun paljon aikaisemmin
kuin nykyisessä elinkeinoelämässä. Akateemisessa yhteisössä kilpailutetaan lähes
kaikki viroista ja oppituoleista alkaen. Miksi sitten ammattijärjestöistäkin
kuuluu vastalauseita, kun yliopistojen kilpailutettujen
resurssien määrää ollaan suhteellisesti
lisäämässä perusrahoituksen kustannuksella. Suurin
ongelma on kilpailutetun rahan laadussa.
- Laadukkaan kilpailutetun rahoituksen tunnusmerkkejä
ovat asiantunteva hankkeiden arviointi, ripeä
myöntöprosessi, perustutkimushankkeessa riittävän
pitkä tutkimuskausi, joustava rahoituksen käyttö,
kevyt ja tehokas arviointi ja raportointi. Suomen
yliopistoissa kasvava osa tutkimustyöstä tehdään kilpaillulla
ulkopuolisella rahoituksella. Tälle tutkimuksen
resursoinnille on tyypillistä lyhyet määräajat ja
toistuvat haku- ja raportointisyklit.
- Rahoituksen epävarmuus, hallinnollinen työläys
ja lyhyet määräaikaiset työsuhteet eivät tue sellaisia
tutkimusympäristöjä, joissa keksivä, utelias ja havaitseva
mieli tekee suuria tieteellisiä läpimurtoja. Perustutkimusta
rahoittava Suomen Akatemia täyttää
kohtuullisesti laatukriteerejä, mutta hankerahoituksen
myöntöprosentit ovat laskeneet hälyttävän alas.
Liian monet hyvät hankkeet jäävät rahoittamatta.
- Kilpailutuksen tehokas käyttö edellyttää pitkäjänteisen
tutkimuksen ymmärtämistä. Akatemian
huippuyksikköpolitiikka on askel oikeaan suuntaan.
Miten yliopistojen tutkimusresursseja voitaisiin lisätä
kilpailun kautta, mutta nykyisiä ongelmia välttäen?
Eräs mahdollisuus voisi olla Akatemian, Tekesin
ja muiden ulkopuolisten rahoittajien myöntöihin lisättävä
ylimääräinen rahoituserä, joka tulee yliopiston
käyttöön. Rahoituksella voitaisiin tukea ja käynnistää
paikallisesti nousevia tutkimushankkeita. Sitä
ei saisi käyttää muun budjetin aukkojen täyttämiseen
ja sen tulokset arvioitaisiin säännöllisin määräajoin.
Rahoituksen ennustettavuus olisi huomattavasti parempi
kuin yksittäisissä hankkeissa, sillä voitaisiin
myös korjata ylikilpailutetun rahoituksen aiheuttamia
ongelmia. Nykytilanteessakin voisi olla hyödyllistä
asettaa yliopistoille raportointivelvoite yleiskustannuserien
käytöstä. EU-rahoituksessa tämä on jo
aika yleistä.
Pakkanen ennakoi avauksessaan myös seminaarin
loppupuolen paneelikeskustelun puheenaihetta:
- Viime viikkojen kuuma keskustelunaihe on ollut
yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä. Miten se liittyy
tutkimukseen ja erityisesti huippututkimukseen?
Onko kyseessä uusi hallinnollinen toiminta, joka syö
entisestään niukkoja työresursseja, pilaa työilmapiirin
ja tukahduttaa tiedeyhteisön luovuuden. Yliopistojen
opettajien työn vaativuuden ja siinä suoriutumisen
arviointi ei ole mitenkään uutta, tiedeyhteisöhän
elää kilpailusta. UPJ:n perusrakenteissa ja tehtävien
määrittelyissä ei ole tästä perinteestä juuri poikettu.
Käytännön toteutuksessa tuotiin kuitenkin yliopistomaailmaan
vieraita elementtejä ja käytäntöjä,
joita järjestötkään eivät ole siunanneet. Alakohtainen
soveltaminen ja arviointimenettelyjen hienosäätö jäivät
tämän kevään ponnistuksessa kiireen jalkoihin.
UPJ:n rakentamisessa onkin yliopistoilla, työnantajalla
ja liitoilla vielä pitkä työsarka edessä. Selvää on
myös että kannustavasta palkkausjärjestelmästä on
turhaa puhua, ellei palkkapottiin saada kunnollista
tasokorotusta.
Opetusministeri toivoo yliopistoilta
aloitteita
Opetusministeri Tuula Haatainen puhui seminaarissa
Yliopistoista kansakunnan osaamisperustana.
- Valtioneuvostossa 7.4. hyväksytty julkisen tutkimusjärjestelmän
rakenteellista kehittämistä koskeva
periaatepäätös lähtee siitä, että korkeakoululaitoksemme
on saavuttanut kasvamisen rajansa. Tutkimustoiminta
on produktiivista, mutta sen laatua ja
vaikuttavuutta on edelleen parannettava. Voimakas
hajauttaminen ja yksikkömäärän kasvattaminen on
ohentanut resurssit ja paikoin kapeuttanut toimintaa.
Korkeakoulujen kehittämisen painopiste on suunnattava
laadun, priorisoinnin, kilpailukyvyn ja vaikuttavuuden
vahvistamiseen. Kansainvälistä aktiivisuutta
on vahvistettava ja pyrittävä suurempien rakenteiden
kokeiluun ja muodostamiseen. Yliopistojen sisällä
johtamista ja erityisesti tutkimusjohtamista pitää
parantaa sekä infrastruktuurin korkea taso säilyttää.
- Opetusministeriö on äskettäin käynnistänyt kaksi kokonaisvaltaista koulutusalaselvitystä tekniikassa
ja oikeustieteissä. Samoin pohditaan geotieteiden
kehittämistä kokonaisuutena. On toivottavaa, että
myös maamme korkeakoulut itse aktivoituisivat toimintansa
kriittiseen arviointiin ja kehittämiseen. Yliopistot
voivat yhteisesti sopia koulutusalojen sisäisestä
työnjaosta, painoaloista ja profiileista ja kehittää
verkostoitumista ja yhteistyötä. Hyviä foorumeita tällaiseen
kehittämistyöhön tarjoavat eri alojen dekaanikokoukset
ja korkeakoulujen johdon tapaamiset.
Tehtävällä työllä luodaan pitkäjänteisesti pohjaa
maamme ja sen yliopistojen tulevaisuudelle. Yliopistosektorin
kehittämisen kannalta on varmasti parempi,
että yliopistot toteuttavat kehittämistoimiaan itse
yhteistyössä opetusministeriön kanssa.
- Yhteistyötä voi tehdä monella tasolla. Synergiaa
voi löytää paikallisen ammattikorkeakoulun kanssa
tehtävästä yhteistyöstä, tai sitten alueellisesti muodostettavasta
yliopistoverkostosta. Konkreettisia
mahdollisuuksia on monia, joista paljon puhuttu Itä-
Suomen yliopisto on yksi. Olen itse pyrkinyt pitämään
esillä julkisessa keskustelussa yhteistyöhön liittyviä
ehdotuksia. Pidän tärkeänä, että varsinaiset aloitteet
yhteistyöstä tulisivat kuitenkin korkeakoulusektorilta,
yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta, itseltään.
- Yliopistojen toiminnassa ulkopuolisella rahoituksella
on tärkeä rooli. Monin paikoin kuulee soraääniä,
joiden mukaan yliopistojen toiminnan yhteiskunnallista
ulottuvuutta ja ulkopuolisen rahoituksen
määrää yliopistoissa ei pitäisi enää vahvistaa. Vaarana
nähdään, että ulkopuoliset tahot pääsevät ohjaamaan yliopistojen toiminnan suuntaamista.
Tämä
pelko on kuitenkin aiheellinen vain silloin, jos yliopistot
osallistuvat laadullisesti kyseenalaisiin hankkeisiin
tai eivät pysy omalla reviirillään. Yliopistojen kansainvälisen
tutkimusrahoituksen osuus on alle 13 %
niiden ulkopuolisesta tutkimusrahoituksesta. Tulevan
kilpailukykymme kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että pääsemme vielä vahvemmin mukaan myös kansainvälisiin
tutkimusverkostoihin.
Puheensa loppupuolella Haatainen otti kantaa
myös yliopistojen palkkausuudistukseen.
- Osa yliopistoväestä suhtautuu erittäin kriittisesti
valtiovallan harjoittamaan yliopistojen tulosohjaukseen
ja palkkausjärjestelmän muutokseen. Kun valtionhallinnon
kokonaisuutta on tahdottu uudistaa
kaikilla yhteiskunnan sektoreilla yhteneväisin periaattein,
ei yliopistoja ole haluttu jättää tästä kehityksestä
sivuun. Tulosohjaukseen ja palkkausjärjestelmään
liittyvät muutokset ovat normaaleja työelämän muutoksia,
jotka sopivat omina sovelluksinaan myös yliopistoihin.
Nyt vain täytyy yliopistoissa vielä ponnistella
sen eteen, että uudistus saadaan vietyä läpi.
- Yliopistojen kehittämisessä onkin syytä painottaa
sivistystehtävää. Korkeimman tiedon ja taidon
osaajina yliopistoille on perinteisesti kuulunut ja tulee
jatkossakin kuulua väestön sivistystason kehittäminen
ja ylläpitäminen. Kun puhutaan sivistyksestämme,
kielestämme, historiastamme, kulttuuristamme,
yhteiskunnallisesta kehityksestämme ja perinteistämme,
niin yliopistoillamme on ainutlaatuinen rooli
tämän osaamisen säilyttäjinä ja kehittäjinä. Tätä osaamista ei voida mitata innovaatiotoiminnan mittareilla.
Sen merkitys on siinä, että se vahvistaa olemassaolomme
itsenäisenä kansakuntana. Kun yliopistolaitoksen
panostuksia mietitään, niin on muistettava
myös tämä yliopistojen laajapohjainen sivistystehtävä.
Tutkijat tekevät kriittisen massan
Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen puhui aiheesta
Kriittinen massa menestyksen kivijalkana. Virtanen
oli jäsenenä valtion tiede- ja teknologianeuvoston
johtoryhmässä, joka laati helmikuun alussa julkistetun
Julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteelliset
haasteet -loppuraportin.
- Koolla on merkitystä – ja erityisesti resursseilla.
Mutta tärkeää on myös se, että monialaisessa yliopistossa
olosuhteet tieteiden väliselle keskustelulle ja
hankkeille ovat valmiina, ainakin periaatteessa.
- Yliopistoja on kehotettu tutkimustyössään keskittymään
olennaiseen, mutta kukaan ei pysty sanomaan,
mikä on olennaista 20 tai 30 vuoden päästä.
Siksi monipuolisesta kasvualustasta ammentavat yliopistot
ovat aina tärkeitä, ja siksi myös humanistit ja
yhteiskuntatieteilijät ovat tärkeitä. Monipuolinen henkinen
kapasiteettikin on kriittistä massaa.
- Uutta luovat yksittäiset tutkijat tai tutkijaryhmät
ovat tietenkin viime kädessä alasta, paikasta ja
koosta riippumatta se henkinen voimavara, jolla huippusuorituksia
voidaan tavoitella. Tutkimus- ja koulutusalojen
väliset kustannuserot kaipaavat kuitenkin
nykyistä jäsentyneempää analysointia, jotta rajalliset
voimavarat tulisivat mahdollisimman hyvin hyödynnetyiksi.
Suomen Akatemia taas aikoo valtioneuvoston
kannan mukaisesti käyttää seuraavien kahden
vuoden 19,7 miljoonan euron lisäyksensä ensisijaisesti
ulkomaisten huippututkijoiden rekrytointiin. Toivottavasti
huomattava panostus osuu “nappiin”.
- Tärkeä kriittinen massa löytyy kylläkin myös
kotimaasta. Hyvän tutkijakoulutuksen saaneita tohtoreita
on nyt paljon. Työllisistä tohtoreista 40 % työskentelee
yliopistoissa. Työttömiä tohtoreita on 300.
Kun tohtoreiden lukumäärän kasvu näkyy muun muassa
Suomen Akatemian hakupaineena, eikö heilläkin
voi vahvistaa suomalaista tutkimusalustaa. Sitäkin
varten he varmasti ovat kouluttautuneet, ja yliopistoja
on kannustettu heitä kouluttamaan. Vai ovatko
he kenties vääriltä aloilta tai vääränlaisen koulutuksen
saaneita? Yliopistot ovat valmiita tarpeen vaatiessa
korjaamaan tällaiset potentiaaliset vääristymät
yhdessä opetusministeriön ja muiden tahojen kanssa.
- Tutkijoiden alhainen palkkataso ja lyhytaikaiset
työsuhteet ovat tosin luonnonlain omaisesti vaarassa aiheuttaa fataalin tilanteen, jossa yliopistot eivät enää
riittävästi kiinnosta nuoria, päteviä tutkijoita. Ja vaikka
pätkätöitä pyritään systemaattisesti vähentämään,
yliopistot ketjuttavat myös itse muutamien kuukausien
nimityksillä mielivaltaisesti sellaisiakin opettajan
ja tutkijan vakansseja, joissa huomattavasti pitempi
määräaikainen virkasuhde olisi rahoituksen
osalta mahdollinen tai suorastaan velvoittava.
Pienempi ponnistaa huipulle
verkostoitumalla
Rehtori Keijo Virtasen jälkeen esiintyi professori Matti
Vilenius Tampereen teknillisestä yliopistosta. Vilenius
toimii Hydrauliikan ja automatiikan laitoksen
IHA:n johtajana ja hän puhui otsikolla “Myös pienempi
voi olla kaunista”. IHA sai Suomen Akatemian huippuyksikön
statuksen vuonna 2000. Nyt siellä on 75
työntekijää ja lähes kaikki rahoitus on kilpailtua.
Vileniuksen mukaan myös pienemmästä yliopistosta
ja pienemmästä laitoksesta voi ponnistaa kansalliselle
ja kansainväliselle huipulle. Hänen yksikkönsä
on päässyt sille tasolle tiukalla strategialla ja keskittymällä
kolmeen kärkitutkimusalueeseen.
- Luovuus ei synny käskyttämällä ja narut tulee
pitää kireällä samaan suuntaan, Vilenius kuvaili laitoksensa
pärjäämisen periaatteita.
Myös verkostoituminen on pienen yksikön menestymisen
kivijalka. IHA:lla on yhteistyötä VTT:n, Teknillisen
korkeakoulun ja teollisuuden kanssa sekä Eurooppalaisessa
mittakaavassa kahdeksan eri yliopiston
muodostaman FPCE-verkon kanssa.
IHA on mukana mm. eurooppalaisessa fuusiohankkeessa,
jonka konkreettisena ilmentymänä Hervantaan
on perustettu VTT:n kanssa yhteistyössä
mittava kansainvälinen etäoperoinnin ja virtuaalitekniikoiden
ROViR-keskus (Remote Operation and Virtual
Reality). EU investoi laboratorioon viiden vuoden
aikana 10-15 miljoonaa euroa.
Yhteistyössä TKK:n kanssa IHA:lla on vetämässä
hanke, joka on päässyt uudessa huippuyksikköhaussa
loppusuoralle.
Rehtori Virtasen ja professori Vileniuksen esitysten
jälkeen käytiin vilkasta keskustelua mm. kilpaillusta
rahoituksesta.
- Jos perusrahoitus ei ole kunnossa, ei huippujakaan
voi nousta, korosti akatemiaprofessori Markku
Kulmala.
Rehtori Virtasen mukaan perustoimintojen rahoitusta
syövistä yleiskustannuseristä tulee isoja ongelmia
kilpaillun rahoituksen lisääntymisen myötä.
- Tätä on kuitenkin erittäin vaikeaa perustella
päättäjille, Virtanen totesi.
Erilaistuva henkilöstö- ja
palkkapolitiikka
Kevätseminaarin loppuosan täytti paneelikeskustelu
aiheesta Erilaistuva henkilöstö- ja palkkapolitiikka.
Keskustelemassa olivat hallintojohtaja Esa Luomala Teknillisestä korkeakoulusta,
neuvottelupäällikkö
Markku Nieminen Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö
JUKO ry:stä, neuvottelujohtaja Seija
Petrow Valtion työmarkkinalaitoksesta ja vararehtori
Arja Ropo Tampereen yliopistosta. Myös puheenjohtajat
Antero Puhakka Tieteentekijöiden liitosta ja
Tapani Pakkanen Professoriliitosta osallistuivat paneeliin.
Panelistit pitivät aluksi lyhyet alustukset. Hallintojohtaja
Luomala oli huolissaan TKK:n professoreitten
jaksamisesta – 35 prosentilla on työuupumusriski.
- Heidän työajastaan menee liian suuri osuus rahoituksen
hankkimiseen. TKK saa kilpaillun rahan
kautta 42 % rahoituksestaan, yksittäinen professuuri
jopa 70 %. Sen osuus on kasvanut liian suureksi.
- Henkilöstöhallinnon toimenpiteet työhyvinvoinnin
edistämiseksi ovat vain oireen hoitoa, itse syyhynkin
on puututtava. Eli enemmän suoraa rahoitusta
kilpaillun rahan kustannuksella.
Toisena henkilöstöpolitiikan aiheena Luomala
nosti esille määräaikaisten palvelussuhteiden suuren
osuuden. TKK:n palvelussuhteista yli 70 % on määräaikaisia.
- TKK on tehnyt pysyväistämistoimenpiteitä: 149
henkilöä vakinaistettiin vuonna 2004 ja tänä vuonna
80. Lyhyitä määräyksiä on karsittu, professorit nimitetään
enemmän pysyvästi, projektitutkijoita nimitetään
pysyvään työsuhteeseen.
Mutta pysyvään työsuhteeseen otettuja projektitutkijoita
voidaan joutua myös irtisanomaan rahoituksen
loppuessa.
Lopuksi Luomala kiteytti uuden palkkausjärjestelmän
positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia:
- Palkkausuudistus on kannustava, se tukee henkilöstön
kehittymistä ja vaativampiin tehtäviin hakeutumista.
Lisäksi upj parantaa johtamista, lisää
vuorovaikutusta ja palautetta. Se selkiyttää organisaatiota,
vie palkanmääritystoimivaltaa alemmalle tasolle
ja edellyttää työtehtävien tarkempaa seurantaa.
Negatiivisia vaikutuksia ovat järjestelmän työläyden
lisäksi se, että upj tulee myös tuottamaan osalle
yliopistoväestä pettymyksiä.
Akavalaisen Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön
JUKOn neuvottelupäällikkö Markku Niemisen
mielestä henkilöstö- ja palkkapolitiikka on jo nyt
erilaistunut. Muun muassa määräaikaisten kohdalla toimintakulttuureissa on eroja.
- Virkarakenteen kehittämisen osalta tässä on harkinnan
paikka, voisi miettiä, mitkä tehtävät ovat aidosti
määräaikaisia.
Nieminen selvitti palkkauudistuksen tilannetta
koko valtiolla. Valtion virastoista vähän yli puolet on
jo solminut upj-sopimuksen, henkilöstöstä sen piirissä
on hieman alle puolet. Yliopistot ovat suurin vielä
ulkopuolella oleva kokonaisuus.
- Kaikkea työtä täytyy voida arvioida, miksei palkka
voisi olla kannustava elementti. Miten homma sitten
toimii, siitä järki on käyttäjien käsissä, Nieminen
muistutti.
Yliopistojen “UPJ-harjoitus”
Seija Petrow on ollut Valtion työmarkkinalaitoksessa
neuvottelujohtajana noin vuoden. Sitä ennen hän toimi
26 vuotta liikenne- ja viestintäministeriössä ja Tielaitoksessa.
Tielaitos oli ensimmäisiä uuteen palkkausjärjestelmään
siirtyneitä valtion virastoja.
Petrow käytti yliopistojen palkkauudistuksen vaiheesta
nimitystä harjoitus: “keskustasolla on sovittu
harjoituksen loppuun viemisestä”.
- Kun kuuntelin täällä aiemmin pidettyä huippuyksikköesitystä,
en osaisi soveltaa siihen vanhaa palkkausjärjestelmää.
Petrow väitti, että upj on raskaasti resursoitu sekä
valtiovarain- että opetusministeriön puolella. Henkilöstöjärjestöjen
puolella asiasta ollaan kyllä toista
mieltä.
Petrow sivusi myös lyhyesti mahdollisia muutoksia
palkkasuhteissa:
- Muuttavatko palkkasuhteet, siihen päästään vasta
myöhemmin, kun arviointikierros on ensiksi viety
loppuun.
Petrowin mielestä vaativuuskriteeristö on mahdollisimman
pitkälle istutettu yliopistojen todellisuuteen.
Tutkijoiden sijoittumisessa on kuitenkin ilmennyt
ongelmia.
- Yliopistoilla on operatiivinen vastuu, myös oman
toimintansa johtamiskulttuurista ja esimiestyön järjestämisestä.
Petrow vertaili ansiokehitystä uuden ja vanhan
palkkausjärjestelmän välillä.
- Uuden järjestelmän myötä ansiot ovat nousseet
vähintään 7,2 % - liikenneministeriön tapaus osoitti,
että mahdollisesti enemmänkin. Tavoitteena on valtion
palkkakilpailukyvyn parantaminen, eniten johto-
ja asiantuntijatehtävissä.
UPJ nosti johtajuuskissan pöydälle
Neljäs panelisti Tampereen yliopiston vararehtori ja johtamista tutkiva professori Arja Ropo puhui upj:n vaikutuksista
henkilöstöpolitiikkaan.
- Palkkauudistuksen kontekstina on pyrkimys yliopistojen
’ammattimaiseen’ johtamiseen, mutta puhe
ammattimaisuudesta näyttäytyy vanhakantaisena
managerialismina. Valtiokonserniajattelussa on
omaksuttu konsernijohtamisen linja ja ylhäältä alaspäin
vaikuttaminen – vahva, heroinen, maskuliininen
johtamisajattelu. Se asettaa autonomian outoon valoon.
- Akateemisen johtajuuden piirteet ovat taas täynnä
paradokseja, keskenään ristiriitaisia lähtökohtia:
johtaminen on piilossa kannen alla, mutta toisaalta
korostetusti esillä esim. virkahierarkian muodossa.
Akateeminen johtajuus on kollegiaalista, mutta siis
toisaalta hyvin hierarkista. Yhteistyötä korostetaan,
mutta toisaalta taas kilpaillaan verisesti viroista.
Monet toivovat johtajuutta, kunhan se ei vain kohdistu
juuri minuun.
Arja Ropo katsoi, että upj nosti yliopistoissa johtajuuskissan
pöydälle.
- Se nosti pinnalle esimies-alaissuhteet, tehtävien
ja suoritusten arvioinnin, erilaisuuden ja eriarvoisuuden,
tehtävien priorisoinnin tarpeen, houkutuksen
lyhytjänteiseen työskentelyyn, leadership-johtamisen
tarpeen ja johtamisen työnä tiedeosaamisen rinnalle.
- Luovan työyhteisön johtaminen edellyttää: tilan
antamista erilaisuudelle, virheiden sallimista, fasilitointia,
yhteiseksi tekemisen käytäntöjä, särmien tunnistamista
ja hyväksymistä, visiointien kuuntelua ja
työtä kädet savessa.
Henkilöstöpolitiikka tulosmittarina
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Antero Puhakka
kysyi panelisteilta, miten yliopistot saadaan toteuttamaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
miten siitä saataisiin
kilpailutekijä.
- Palkkauudistuksesta ei tule mitään, jos henkilöstöpolitiikka
ja strategiointi eivät ole kunnossa, Petrow
totesi.
- Henkilöstöpoliittiset ohjelmat on laitettu mappiin.
Hyvästä henkilöstöpolitiikasta pitää tulla tulosmittari,
että sillä olisi oikeasti vaikutusta, Markku
Nieminen kommentoi.
Arja Ropo huomautti, että tässä asiassa yliopistoja
ei liikuta ainoastaan raha. Johdon pitää olla sitoutunut
ihmisnäkökulmaan. Johtajien valinta on tärkeä, myös
työhyvinvointiin vaikuttava tekijä.
- Yliopistomaailma on erilainen kuin yritys tai
mikään muu virasto. Se on itsestään organisoituva,
luovien ihmisten yhteisö. Esimiesasemaa ladataan
valtavasti uusia toiveita, mutta kuinka vankka on se
joukko, joka on valmis resurssoimaan esimiestehtäviä,
kysyi Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen.
Myös yleisö otti vilkkaasti osaa keskusteluun. Professori
Aila Lauha Helsingin yliopistosta vaati korjausta
henkilökohtaisen suoriutumisen arviointiin.
- Yhtä tulosorientoituneita ihmisiä ei ole missään
muualla kuin yliopistoissa. Tyydyttävä arvio on heille
– kymppeihin ja laudatureihin tottuneille – katastrofi.
Henkiarvioiden sanavalintoja pitää ehdottomasti
muuttaa, Lauha painotti.
Neuvottelujohtaja Seija Perow korosti lopuksi, että
Valtion työmarkkinalaitos pyrkii vilpittömästi siihen,
että yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivien
palkkaus nousee.
- Hyvä johtaminen on hankalaa, mutta myös se on
yliopistojen tehtävä, Petrow sanoi.
Tekstit ja kuvat: Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. 26-31) |