Houkutteleeko tutkijanura yliopistoissa?
Yliopistojen kehittäminen on nykyään jatkuvasti
esillä julkisuudessa.
Suomen tieteen tasosta ollaan huolissaan, erityisenä huolenaiheena
on huippuosaaminen. Tutkijanuran houkuttelevuuden kehittäminen
on tunnistettu erääksi keskeiseksi tekijäksi Suomen
tieteen kilpailukyvyssä tulevaisuudessa. Kansainvälisissä arvioinneissa
yliopistomme eivät ole hätyytelleet aivan kärkisijoja,
vaikka muuten Suomi pärjää väestöpohjaansa
nähden tieteen arvioissa yleensä hyvin tai jopa erinomaisesti.
On kuitenkin huomattava että yliopistojen vertailussa ei
ole yleensä huomioitu käytettävissä olevia
resursseja, jotka saattavat olla amerikkalaisissa huippuyliopistoissa
Suomeen verrattuna jopa kymmenkertaiset opettaja-tutkijaa kohti.
Tutkijanuran houkuttelevuuden parantaminen on kiistatta Suomen
tieteen tulevaisuuden eräs tärkeimpiä avaintekijöitä.
Tiedeyhteisön ja erityisesti yliopistojen kilpailukyky Suomen
supistuvan väestöpohjan parhaista osaajista ja toisaalta
tutkijoista rajojemme ulkopuolelta määrää myös
huippuosaamisen tavoittelun lähtökohdat. Suomen yliopistoja
ei ole alun perin rakennettu huippututkimuksen tavoitteluun vaan
kouluttamaan virkamiehiä ja opettajia. Monen yliopiston
perustamisen lähtökohta oli opetuksen järjestämisen
välttämättömyys.
Koulutuksen toteuttaminen edellytti suurta opetuskapasiteettia
joka tuotettiin virkoihin liittyvillä opetusvelvollisuuksilla.
Tämä johti
monissa uusissa yliopistoissa ja laajenevissa vanhoissakin yliopistoissa
opetuspainotteisten virkojen runsaaseen osuuteen virkarakenteessa.
Tutkimuksen jäävä aika laitos- ja hallintotehtävien
jälkeen harvoin mahdollisti huippututkimusta tai edes tehokasta
jatko-opiskelua. Ongelmaa yritettiin ratkoa jopa perustamalla
yliopistoihin erillisiä tutkimuslaitoksia ja niihin tukijan
virkoja.
Nykytilanteessa yliopistojen resursointi on muuttunut
huomattavasti. Merkittävä osa tutkimusresursseista
tulee ulkopuolisena kilpailtuna rahoituksena. Yliopistojen perusrahoitus
ei ole kehittynyt, sen sijaan opiskelijamäärät
ja tutkintotavoitteet ovat rajusti kasvaneet. Samanaikaisesti
opettajien lukumäärä on jopa pienentynyt. Tämä on
lisännyt
entisestään
yliopiston opettajien työtaakkaa ja kaventanut mahdollisuuksia
tutkimuksen harjoittamiseen. Yliopistotutkijan uraa tämä kehitys
ei ole tehnyt erityisen houkuttelevaksi.
Tutkijakoulujärjestelmä on
tieteellisen jatkokoulutuksen parhaita innovaatioita Suomessa.
Se on kilpailutettu järjestelmä, jota voidaan suunnata
muuttuvien koulutustarpeiden mukaan. Opiskelijalle se mahdollistaa
tehokkaan täysipäiväisen jatko-opiskelun. Perinteinen
assistentuureihin perustuva jatkoopiskelu on sen sijaan jäämässä resurssileikkurien
ja kasvavan työmäärän jalkoihin. Muissakaan
virkanimikkeissä jatko-opintojen suorittaminen ei ole erityisen
helppoa ja nopeaa. Tutkijakoulujen menestyksen avain on erillisrahoituksessa,
jolla kustannetaan koulutuspaikkojen ydin. Palkkausresurssit
eivät riipu ylipistojen määrärahoista vaan
tutkijakoulujen kilpailukyvystä ja niiden antaman koulutuksen
tarpeellisuudesta
Tutkijanuran houkuttelevuuden lisääminen
yliopistoissa edellyttää koko virkarakenteen tarkastelua.
Tohtorintutkinto on asetettava yliopistonopettajan perustutkinnoksi.
Nykyisten tohtorintutkintoa suorittamattomien opettajien jatkokoulutusmahdollisuuksia
on parannettava. Yliopistoissa tarvitaan myös lisää tutkijatohtoreiden
paikkoja.
Virkarakenteen yläpäässä tulee
ottaa mallia ulkomaisista huippuyliopistoista, joissa professorien
määrä ja tutkimukseen käytettävissä olevat
ajalliset ja aineelliset resurssit ovat huomattavasti suurempia
kuin Suomessa. Lyhyet, pätkityt ja määräaikaiset
professuurit eivät edistä tutkijanuran houkuttelevuutta.
Tutkijanura on parhaimmillaan antoisa kutsumustehtävä,
jossa työn mielenkiintoisuus korvaa monet käytännön
vaikeudet. Tutkijanuran houkuttelevuutta uhkaa palkkauksen huono
kilpailukyky ja tehtävien määräaikaisuuksista
johtuva epävarmuus.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja, Professoriliitto
(painetun lehden s. 3) |