Linjakkuutta pro
gradujen arviointiin
Pro gradu -tutkielmien arvostelussa on jo oikeusturvan
vuoksi syytä noudattaa ennalta sovittuja periaatteita,
jotka lisäksi on laadittu tieteenteon edistämiseksi.
Näistä on
kaikkien osapuolten oltava tietoisia etukäteen. Professori
Irma Sorvali kirjoittaa Oulun yliopistossa vuosi sitten aloitetusta
hankkeesta Pro gradu – tutkielman tavoitteet ja arviointikriteerit.
Pro gradu -tutkielmien laatimisesta ja arvostelusta käydään
lähes jatkuvasti keskustelua maassamme. Kuluneen lukuvuoden
aikana tähän liittyviä kysymyksiä on pohdittu
erityisen paljon suunniteltaessa uutta tutkintorakennetta. Tutkintoasetuksessa
tavoitteiksi on jo alempaan korkeakoulututkintoon määritelty
valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja tieteellisiin työskentelytapoihin.
Näitä valmiuksia
harjoitellaan uuden tutkintorakenteen kandidaatintutkielmaa ja
sen jälkeen pro gradu -tutkielmaa laadittaessa.
Tavoitteita ja arviointikriteereitä
Oulun yliopiston saksan, ranskan ja pohjoismaisten kielten laitoksen
oppiaineessa pohjoismainen filologia aloitettiin syyslukukaudella
2004 hanke nimeltä Pro gradu – tutkielman tavoitteet
ja arviointikriteerit. Hankkeeseen saatiin rahoitusta yliopiston
Korkeakouluopetuksen kehittämistoimikunnalta. Hankkeen
tarkoituksena oli kehittää pro gradu -tutkielmien
suunnittelua ja laatimista sekä tällä tavoin
nopeuttaa niiden valmistumista. Lisäksi haluttiin selvittää tutkielmanteon
prosessia alusta alkaen tutkielman arvosteluun saakka sekä tuottaa
uudet arvostelukriteerit.
Hanke eteni siten, että tutkielman arvosteluperiaatteita
ja laadun kriteereitä selvitettiin aluksi kaikkien yliopistojen
kieliaineiden osalta. Tämän selvitystyön teki
Jenni Vinkki, joka myös laati tuloksista raportin. Vaikka
aivan kaikki kyselyn saaneet eivät toimittaneetkaan vastausta,
koottu aineisto antaa kuitenkin selkeitä suuntaviivoja nykytilanteesta.
Vinkin tekemän yhteenvedon mukaan yliopistojen kielten oppiaineissa
ei ole olemassa yhtenäistä käytäntöä edes
saman yliopiston sisällä graduja arvioitaessa. Kieliaineissa
käytetään raportin mukaan joko valmista arviointilomaketta
tai otsikoin jäsenneltyä tekstipohjaa. Lausunnot voivat
olla myös täysin vapaamuotoisia, tai niihin voi liittyä tiettyjä kriteereitä.
Lisäksi on oppiaineita, joissa ei ole vakiintunutta käytäntöä.
Intensiiviseminaarista uusiin arviointikriteereihin
Syyslukukaudella 2004 muodostettiin mainitun hankkeen myötä pohjoismaisen
filologian opiskelijoista (OY) uudenlainen syventävien opintojen
seminaariryhmä, joka työskenteli intensiivisesti vain
yhden lukukauden ajan. Samanaikaisesti toinen seminaariryhmä kokoontui
perinteiseen tapaan koko lukuvuoden ajan. Intensiiviryhmän
jäsenistä kukin laati oman
seminaarityönsä osana tulevaa pro gradu -tutkielmaa.
Nämä työt
tarkastettiin joulukuussa 2004. Monet intensiiviseminaarin osallistujista
jatkoivat välittömästi pro gradu -tutkielmansa
laatimista. Yksi heistä sai tutkielmansa valmiiksi kevätlukukauden
2005 aikana, jonka lopussa koko lukuvuoden mittaiseen seminaariin
osallistuneet päättivät omat seminaariharjoituksensa.
Intensiiviseminaarin yhteydessä laadittiin pro gradu -tutkielmien
arvostelua varten uusi arviointilomake, joka otettiin heti koekäyttöön
saksan, ranskan ja pohjoismaisten kielten laitoksessa. Lomaketta
parannellaan kokemusten pohjalta.
Uuden lomakkeen kohdat pyrkivät noudattamaan tieteellisen
työskentelyn
prosessia. Näitä ovat
ongelmanasettelu, aineisto, menetelmä(t), ongelmanratkaisu
ja analyysi, dokumentaatio ja eettiset seikat, kieli, ulkoasu
sekä itsenäisyys. Aikaisempaan lomakkeeseen verrattuna
kokonaan uusia ovat eettiset seikat ja itsenäisyys. Muitakin
kohtia on muotoiltu uudelleen tarkoituksenmukaisemmiksi.
Etiikan mukaantulo yhdeksi kohdaksi on ehdottoman välttämätöntä.
Tutkimusetiikan opettaminen on ajankohtaistunut ja lisääntynyt
yliopistoissa, ja se kuului luontevana osana myös syksyn
seminaariharjoituksiin. Aihe ei ollut opiskelijoille uusi, sillä opiskelun
etiikkaa heille on opetettu jo ensimmäisestä opintovuodesta
lähtien, ja proseminaareihin on kuulunut
eettinen osa. Lomakkeen toinen uusi kohta, itsenäisyys,
tarkoittaa opiskelijan itsenäistä työpanosta ja
kriittistä suhtautumista työn eri vaiheissa. Tätä ei
ole käsitykseni mukaan aiemmin ainakaan riittävästi
painotettu.
Tärkeä muutos edelliseen arviointilomakkeeseen verrattuna
on lisäksi se, että edellisen numeroidun asteikon (1-5)
sijaan nyt käytetään jokaisessa
kohdassa latinankielistä kahdeksanportaista asteikkoa (laudatur – improbatur),
joka täten suoraan vastaa gradusta annettavaa latinankielistä loppuarvosanaa.
Tämä helpottaa
olennaisesti paitsi arvostelijoiden myös arvosanasta päättävien
työtä.
Samalla tällainen moniportaisesti näkyvä arviointi
paljastaa opiskelijalle kenties entistä paremmin jotakin
tieteellisen työn laatimisesta ja saattaa helpottaa hänen
ratkaisuaan jatko-opintoihin siirtymiseksi.
Lopputulos on kaikkein tärkein
Pro gradu -tutkielmien arvostelussa on jo oikeusturvan vuoksi
syytä noudattaa ennalta sovittuja periaatteita, jotka
lisäksi
on laadittu tieteenteon edistämiseksi. Näistä on
kaikkien osapuolten oltava tietoisia etukäteen. Arvostelutavat
ja -kriteerit voivat vaihdella suurestikin tieteenalojen ja
oppiaineiden mukaan. Tärkeintä on kuitenkin lopputulos:
peruskriteerit täyttäviä, laadukkaita pro graduja
kohtuullisessa ajassa. Edellä esitelty pienimuotoinen
hanke on omalta osaltaan käynnistänyt laajemman pohdinnan
tieteellisen tutkimuksen päämääristä ja
tieteellisyyden opettamisen mahdollisuuksista.
Irma Sorvali
professori, Oulun yliopisto
(painetun lehden s. 24-25) |