365 vuotiaan Helsingin
yliopiston hallinto arvioitiin
ensimmäisen kerran
Arviointiryhmä, jonka puheenjohtajana toimi Tampereen
yliopiston kansleri, sosiaalipolitiikan professori Jorma Sipilä antaa
27 konkreettista suositusta, joilla Helsingin yliopiston hallintoa
voidaan keventää ja järkiperäistää.
Raportti sisältää myös paljon hyödyllistä yleistä pohdintaa
yliopistojen roolista tulevaisuudessa, ja löytyypä sieltä muistutus
valtiovallalle siitä, että sen tulisi omissa toimissaan
ottaa huomioon yliopiston
organisaation ja toiminnan erityisluonne.
Arvioinnin taustalla oli mm. vuonna 2003 syyskuussa toteutettu
hanke “Hallintoviraston toiminnan linjauksia 2004-2006”,
jolloin hallintojohtaja Kari Suokolle syntyi ajatus siitä,
että uusissa rakenteissa, joista konsistori oli tehnyt päätöksen,
ei toimittaisi vanhoilla tavoilla ja menettelyillä, vaan
pyrittäisi saamaan uudistuksista kaikki hyöty irti.
- Olin havainnut jo siinä vaiheessa, että on olemassa
selvää vastakkainasettelua
tiedekuntahallinnon ja keskushallinnon välillä. Keskustelujen
käyminen
oli tuossa vaiheessa “minusta tuntuu” -pohjalla,
joten oli hyvä saada yhteismitallista numerotietoa ja ulkopuolisen
näkemys
siitä, mihin meidän tulisi kiinnittää erityisen
paljon huomiota. Myös järjestelmällinen hallinnon
läpikäyminen, jotta syntyisi vuoropuhelu tutkimus-
ja opetus- sekä hallintohenkilöstön
välillä siitä, mitä käytännössä kuuluu
henkilöstöryhmien perustehtäviin, oli päämääränä.
Lisäksi haluttiin hahmottaa hallinnon ja tukipalvelujen
sisäiset
työnjaot ja muokata uudeleen konsistorin päätösten
pohjalta,
toteaa Suokko.
Kun lukee ulkoisen arviointiryhmän raporttia,
huomaa pian, että sillä on huomattava lisäarvo
valtiovallan yliopistoille äskettäin asettamien tuottavuushankkeiden
kannalta; itse asiassa raportin suositukset sisältävät
monta ehdotusta, jotka sopivat tuottavuushankkeiksi. Tämän
lisäksi hallintojohtaja Suokko näkee raportissa myös
toisen tärkeän
tekijän:
- Raportissa on selvästi aineksia yliopiston strategian
pohjaksi vuosille 2007-2009. Siinä on selvä kolmijako:
on sellaisia asioita, jotka voidaan toteuttaa ilman erillistä päätöstä,
sellaisia jotka ovat luonnollisia elementtejä strategiassa
ja sellaisia jotka edellyttävät konkreettista toimenpideohjelmaa.
Koska tämän hankkeen virallinen nimi on ollut “hallinnon
arviointi- ja kehittämishanke” on ollut hyvä todeta,
että on keskitytty lähtökohdiltaan yliopiston
perustehtävien mukaisesti sellaisiin asioihin, joita yliopiston
opetus- ja tutkimushenkilökunta pitää nykyisessä tilanteessa
tärkeänä.
Yhtenä hallinnon tehostamistoimena
raportissa esitetään muun muassa laitoskoon kasvattamista.
Näin
saadaan aikaan riittävän suuria yksiköitä,
joissa akateeminen henkilöstö voi keskittyä ydintehtäviensä hoitamiseen.
Näin on toimittu mm. Jyväskylän yliopistossa,
jossa törmättiin erilaisten hallinto- kulttuurierojen
tuomaan ongelmaan. HY:ssa on kampusuudistus saatettu lähes
loppuun melko kivuttomasti, mutta miten laitoskoon kasvattaminen
tulee onnistumaan?
- Seuraavan puolentoista vuoden aikana ja varmaan pääosin
hallinnon arvioinnin tulosten avulla voitaneen uudistukset toteuttaa
myös laitoskoon osalta.
Mitä muutosvastarintaan laitoksilla tulee, toteaa Suokko
kuitenkin, ettei hän sitä sinänsä huonona
asiana pidä, koska se kuuluu asian luonteeseen. Hänestä asiat
voi tehdä hyvin monella tapaa: - pääasia on, että sovitaan,
miten ne tehdään ja mikä on se tavoitetila johon
pyritään, hän painottaa.
Kampuksille palveluyksiköt
Konsistorin päätösten mukaan kampuspalveluyksikköjä käytetään
aina silloin kun se on toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista
tai kyseessä on erityisosaamista vaativat tehtävät.
Kampuspalveluyksikköjä koskevassa päätöksessä sovittiin
myös siitä, että nämä eivät muodosta
erillistä hallintotasoa. Syntyneessä tilanteessa on
kuitenkin se vaara, että synnytetään kampuspalveluyksiköitä ilman,
että muita rakenteita puretaan. Tähän hallintojohtaja
Suokko toteaa:
- Se miten saadaan tiedekunnat ja laitokset mukaan tähän
työhön täysimääräisesti
saattaa tulla ongelmaksi. Itse koen kuitenkin tämän
vaiheen asioiden valmistelun ja sovittujen päätösten
toteuttamiseksi. Vaara on tietysti olemassa uuden päätöstason
syntymiseen, mutta vähenevien resurssien myötä näkisin
kuitenkin, että asioiden hoitoa on yhdenmukaistettava ja
kehitettävä. Tällä tarkoitan nimenomaan
hallintoa ja tukitoimia, en opetusta ja tutkimusta.
- Haluan myös korostaa, että hallinnolla ja sen tukipalveluilla
on oma roolinsa, mikä on myös toiminnan mahdollistava
ja toiminnan edellytysten varmistava rooli, eikä vain toimintaa
tukeva rooli.
Liikaa kokouksia, vähän ammattijohtajia
Arviointiraportti ottaa myös kantaa siihen, että yliopistolla
ei ole ammattijohtajia. Ylipäätään Helsingin
yliopistossa ei tunnu olevan yhtenäistä käsitystä siitä,
mitä johtaminen
omassa organisaatiossa tarkoittaa ja millä resursseilla
sitä tehdään.
Erityisongelman näyttävät muodostavan ilman omaa
motivaatiotaan johdossa olevat henkilöt. Tosin tämä tuntuu
olevan koko yliopistomaailman ongelma, ei vain Helsingin yliopiston
ongelma.
Monet hallintotehtävät on myös hajautettu
niin pitkälle, etteivät yksiköiden työntekijät
selviä kaikista vaativista tehtävistään.
Monesti hallinnon työntekijöillä ei myöskään
ole tehtäviään vastaavaa
koulutusta eikä tukenaan johtoa, joka tuntisi hallintoa.
Varahenkilöiden puuttuminen on tavallista. Erityisen paljon
vaikeuksia tuottavat yksiköille talous-, henkilöstö-
ja tutkimusprojektien hallinto, raportissa todetaan. Saammeko
nyt ammattijohtajia, vai tullaanko nykyisiä johtajia tukemaan
mm. koulutuksella?
- Kyllä molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan mahdollisia
eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia, mutta matkan
varrella on jopa syntynyt sellainen vaikutelma siitä, että opetusministeriö olisi
halunnut yliopiston rehtoriksi ammattijohtajan. Mitä tulee
laitosja tiedekuntajohtajiin, on luottamusmiesjohtajuudessa hyvät
puolensa siinä, että heillä on tarvittava
tieteellisen työn asiantuntemus ja opetuksen ja tieteellisen
työn
autonomian tuntemus. Heillä ei kuitenkaan välttämättä ole
aina varsinkaan työtehtäviensä alussa tarvittavia
taitoja hoitaa joskus kovin monimutkaisia hallinnollisia tehtäviä.
Toisaalta ammatinjohtamisessa vaarana on se, että laitosta
tai tiedekuntaa toisena ääripäänä johtaa
virkamies. Epäilenpä, että siinä yliopiston
perustehtävien kannalta on omat vaaransa, sanoo Suokko.
Myös
kollektiivisen päätöksenteon kulttuuri
ja sen levinneisyys epäilyttää arviointiryhmää.
Voisiko esimerkiksi laitosten johtoryhmien asialistaa karsia?
Tästä hallintojohtaja
Suokolla on selvä käsitys:
- Kokemuksesta sanon, että jos on hyvin paljon kollektiivista
päätöksentekoa operationaalisissa
asioissa, vastuu katoaa. On pystyttävä tekemään
päätöksiä myös virkatehtävänä ja
yksilövastuulla.
Muutoin asiat mutkistuvat ja hidastuvat, eli ongelmaksi muuttuu
se paljon puhuttu byrokratia. Hallinnollisten asioiden hoidossa
ns. keskiviivasta poikkeaminen piirun verran oikealle tai vasemmalle
ei ole niin vaarallista.
Helsingin yliopiston konsistori käsitteli
arvioinnin tuloksia kesäkuussa, ja elokuussa aiheesta järjestettiin
avoin seminaari. Erillinen työryhmä on laatinut ehdotuksen
hallinnon kehittämislinjauksiksi elokuun loppuun mennessä,
ja toimenpideohjelmaehdotus laaditaan vuoden 2006 helmikuun loppuun
mennessä.
Jan-Håkan Öberg
Lehtori, Helsingin yliopisto
(painetun lehden s. 16-17) |