Haitallinen akateeminen
aktiivisuus
Kuten työministeriön ylitarkastaja Korhosen Acatiimille
antamistaan vastauksista on luettavissa, Tieteentekijöiden
liiton ja työministeriön käsitykset tutkijoiden
työttömyysturvasta ovat kaukana toisistaan.
Liitto yhtyy työministeriön kantaan siinä, ettei työttömyysetuus
ole tutkimusrahoituksen muoto. Tulkintaongelmat
ja erilaiset näkemykset kulminoituvat erityisesti
sivutoimisen tutkimustyön ja opiskelun määritelmiin
sekä tutkimustyön keskeyttämiseen. Erityisesti
pää- ja sivutoimisuuden rajanvedossa ratkaisevaan
asemaan nouseva tapauskohtainen harkinta ei
liiton näkemyksen mukaan toteudu tutkijoiden työttömyysturvan
osalta.
Liiton toimistolle tulee enenevässä määrin yhteydenottoja
jäseniltä, jotka ovat jääneet työttömyysturvan
ulkopuolelle, koska heidän tutkimustyönsä tai
jatko-opintonsa on katsottu työvoimatoimikunnassa
päätoimisiksi. Sitovat työvoimapoliittiset lausunnot
jätetään usein yksityiskohtaisesti perustelematta, jolloin
yksittäisen tutkijan on mahdotonta ymmärtää,
miksi hänen tutkimustyötään pidetään myös työttömyysaikana
päätoimisena. Tietooni ei ole tullut yhtään
käytännön tapausta, jossa tutkija olisi kieltäytynyt
tarjotusta työstä keskeneräisen väitöskirjatutkimuksen
vuoksi. Jos tutkija asettaa omasta tutkimustyöstään
johtuvia rajoitteita, on työttömyysetuuden
epääminen perusteltu. Näkemykseni mukaan työvoimaviranomaisten
ei pitäisi pelkästään oman epäilyksensä
perusteella evätä perustoimeentulon saamista.
Pelkkä yksittäisen virkailijan oletus siitä, että tutkimus
työllistäisi tutkijaa siten, ettei hän tulisi ottamaan
vastaan kokoaikatyötä, on ongelmallinen.
Useinkaan esittelevien virkamiesten asiantuntemus ei
riitä arvioimaan tutkimustyön tosiasiallista työllistävyyttä.
Näkemykseni mukaan työvoimaviranomaisten
tulkintalinja ei ole sopusoinnussa työttömyysturvalain
tarkoituksen kanssa. Työministeriö ei selvästikään
halua tunnistaa tutkijoiden työllistymisen erilaisia
muotoja. Tutkijan työllistyminen poikkeaa suuresti
perinteistä palkkatyöstä. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että tutkija tulisi rinnastaa yrittäjään tai
muutoin omassa työssä työllistyvään ilman tapauskohtaista
arviointia. Tutkijalla ei ole velvollisuutta tehdä
tutkimustyötään loppuun, jos rahoitusta tutkimuksen
tekemiselle ei löydy. Työministeriön tulkintyölnan
heikkoutta kuvastaa hyvin myös se, että samaa
tutkimustyötä voidaan tehdä osittain palvelussuhteessa
ja osittain apurahoilla. Näiden kausien väliin
saattaa jäädä myös työttömyysjaksoja. Vaikka tutkimusrahoitusjärjestelmän
epäkohtia ei tulisi siirtää
yksin työvoimaviranomaisten harteille, ei työministeriö
voi mielestäni paeta vastuuta. Työministeriö ei
tunnusta tutkijoiden työttömyyden tosiasiallista syytä,
sopivien työpaikkojen puuttumista. Keinotekoinen
rajanveto apuraharahoitteisen ja palvelussuhdeperusteisen
tutkimuksen välille vaarantaa yksittäisen tutkijan
toimeentulon sekä haittaa suomalaisen tutkimuksen
kilpailukykyä. Korhonen ei vastauksissaan ole
pystynyt perustelemaan miksi apurahoja ja palvelussuhteita
tulisi käsitellä eri tavoin. Tutkijalle ne ovat
täysin rinnasteisia työllistymisen muotoja. Akateeminen
aktiivisuus tutkijan osalta katsotaan erityisen
haitalliseksi työttömyysturvan kannalta. Tämä on ristiriitaista,
sillä laki asettaa työttömälle velvollisuuden
aktiivisesti etsiä työtä tai koulutusta.
Työministeriön käsittämätön viesti tutkijoille on,
että tutkijan tulee heittäytyä täysin passiiviseksi työttömyysaikanaan
turvatakseen itselleen perustoimeentulon.
Vaatimus vähintään 10 kuukautta kestävästä
omaan tutkimusalaan liittymättömästä työhistoriasta
tuhlaa tutkijaresurssejamme. Työministeriö
on esittänyt, että ammatinvaihtoa tulisi harkita työvoimatoimiston
asiakaspalvelussa, kun realistisia
mahdollisuuksia työllistyä aikaisempaa työtä vastaaviin
tehtäviin ei ole. Tutkijoiden työttömyys on usein
lyhytkestoista rahoituskausien katkoihin ajoittuvaa.
Työttömyys perustuu osittain rahoitusjärjestelmän
hajanaisuuteen, eikä sen pitäisi koitua yksittäisten
tutkijoiden vahingoksi. Tutkijan syrjäytymistä työmarkkinoilta
vauhdittaa työttömyysturvan ulkopuolelle
jääminen ennemminkin kuin tilapäinen työttömyys
ja sitä maksettava korvaus.
Työministeriön näkemyksen mukaan, jos jatkoopinnot
on aloitettu suoraan perustutkinnon suorittamisen
jälkeen, ne katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi
ja siten päätoimisiksi. Työministeriö vetoaa oikeuskäytäntöön,
mutta jättää huomioimatta, että kyseisistä
ratkaisusta ei ole suoraan luettavissa, että
pelkkä jatko-opintojen aloitusajankohta olisi perusteena
kokonaisharkinnan ohittamiseksi. Aloitusajankohta
voi olla yksi kokonaisharkinnassa huomioon
otettava seikka, mutta se ei yksinään saa olla työttömyysturvan
epäämisen peruste ilman näyttöä opintojen
työmäärästä. Vähintäänkin aikomus suorittaa
opintoja ei ole lain mukainen osoitus opintojen päätoimisuudesta.
Työttömyysturvan osalta Tieteentekijöiden liitolla
on vielä paljon tehtävää, jotta tutkijan asema työmarkkinoilla
tulisi huomioiduksi sen tosiasioita vastaavalla
tavalla.
Tuuli Vänskä
asiamies, OTK, Tieteentekijöiden liitto
|