Miksi neliportainen tutkijanura ei toteudu?
"Neliportaisen tutkijanuran toteuttamisessa
käytetään keppiä.”
Näin lupasi opetusministeriön johtaja
Anita Lehikoinen Acatiimissa
4/2008. Ministeriön piti tukea tutkijanuran
toteuttamista tulosohjauksella
yliopistojen rahoitusmallissa.
Asia oli pitkälle valmisteltu,
mutta ministeriön ja yliopistojen
sitoutuminen neliportaisen uran
toteuttamiseen on jäänyt heikoksi.
Kun Anita Lehikoisen johtama neliportaista
tutkijanuraa valmistellut opetusministeriön
työryhmä 2008 julkisti
selvityksensä, Lehikoinen ja yliopistouudistuksen
valmistelua johtanut
opetusministeri Sari Sarkomaa korostivat, että tenure
track -järjestelmän kaltainen vakinaistamismenettely
on uudistuksen olennainen osa. Uramallin piti johtaa
yleisesti paranevaan henkilöstöpolitiikkaan.
Ensimmäisen portaan väitöskirjatutkijat olivat
mallissa määräaikaisia, samoin toisen portaan tutkijatohtorit
ja yliopistonopettajat. Tenure track -tyyppiset
vakinaistamiset ja korottamiset tarkoittivat
mallissa esimerkiksi pätevöityneen yliopistonopettajan
etenemistä kolmosportaan yliopistonlehtoriksi tai
yliopistonlehtorin pätevöitymistä neljännen portaan
professoriksi. Tehtäviä voitiin mallin puitteissa laittaa
myös avoimeen hakuun uran millä portaalla tahansa.
Eteneminen tehtävässä pätevöitymisen perusteella
edellytti aina riippumatonta ulkoista arviointia.
Raportti jätti yliopistoille tulkinnanvaraa, mutta
pääpiirteissään se kuvaili tenure trackia sen amerikkalaisen
esikuvan mukaan. Siellä yliopistojen tutkimuksen
ja opetuksen runkohenkilökunnan (faculty)
muodostavat post doc -vaiheen assistant professorit,
”dosenttitasoiset” associate professorit ja ”täydet”
professorit. Uralla edetään tasolta toiselle ja tenure eli
pysyvä kiinnitys laitokseen saadaan yleensä associate
professorina. Toisaalta ura usein myös katkeaa tässä
vaiheessa, jolloin tutkijan on haettava töitä muualta.
Englannissa samantapainen mekanismi on käytössä
pääsääntöisesti nimikkeillä lecturer, senior lecturer
(reader) ja professor. Tehtävässä pätevöitymiseen perustuva
ura on pääsääntö muualla työelämässä ja julkisella
sektorillakin: ansioitunut työntekijä voidaan
yleensä vakinaistaa tai siirtää vaativampaan tehtävään
ilman, että hän joutuisi hakemaan työtään uudelleen
tai joutuisi pätevöitymisensä takia kohtaamaan työttömyyden
riskin.
Yliopistot reagoivat Lehikoisen ryhmän raporttiin
nopeasti. Järjestelmän perusteita kirjattiin yliopistojen
uusiin johtosääntöihin. Tutkijanurasta alettiin puhua
kehityskeskusteluissa. Vanhat yliassistentuurit ja
lehtoraatit muutettiin pääasiassa yliopistonlehtoraateiksi.
Tehtäviä julistettiin auki ja hakijoita arvioitiin.
Osalle niitä työntekijöitä, jotka siirtyivät vanhasta
nimikkeestä uuteen, tämä tarkoitti myös ulkoiseen
arviointiin perustuvaa uralla etenemistä tai tehtävän
vakinaistamista. Monet työntekijät alkoivatkin mieltää
uransa uudella tavalla.
Raporttiin oli kirjattu tulosindikaattoreita, joilla
uramallin toteutuminen varmistettaisiin. Yliopistoja
tuli palkita siitä, että ne sijoittavat mahdollisimman
paljon työntekijöitään portaiden kaksi ja kolme tavanmukaisiin
tehtäviin, käytännössä tutkijatohtoreiksi
ja yliopisto-opettajiksi tai yliopistonlehtoreiksi
ja yliopistotutkijoiksi. Tällä sekä kokonaiskustannusmallilla
pyrittiin siihen, että yhteisrahoitteisista
tehtävistä tehtäisiin mahdollisuuksien mukaan ”tavanmukaisia”
tutkijaopettajan tehtäviä ja pätkä- ja
silpputyöongelma helpottaisi.
Sitten tapahtui jotain. Viime aikoina harva tuntuu
kuulleen, että kakkosportaan väitelleitä yliopistonopettajia
olisi pätevyysarvioinnilla vakinaistettu
yliopistonlehtoreiksi, puhumattakaan siitä, että kolmosportaan
yliopistonlehtoreista olisi tehty professoreita.
Uutta uramallia ja koko yliopistouudistusta
kuitenkin perusteltiin juuri tällaisilla lupauksilla
houkuttelevasta tutkijanurasta ja hyvästä henkilöstöpolitiikasta.
Ministeriön keppi jäi puuttumaan
Lupauksista huolimatta neliportaisen uran edistämiseksi
määriteltyjä tulosohjausindikaattoreita (OPM
2008, s. 31) ei otettu käyttöön yliopistojen rahoitusmallissa
2010–2012. Siinä mallista mainittiin vain,
että se joudutaan ottamaan huomioon tulosindikaattorien
jatkokehittelyssä (OPM 2009, s. 18).
Kysyin ministeriöstä, miksi uramallia ei otettu
tulosohjaukseen. Saamassani vastauksessa vedotaan
kolmeen asiaan: yliopistojen uutta oikeudellista asemaa
seuranneeseen rahoitusmallin virtaviivaistamiseen, puutteelliseen tilastotietoon neliportaisen uran
tehtävistä vuonna 2009 sekä yliopistojen erilaisiin
henkilöstöpoliittisiin tarpeisiin. Toisaalta vastaavat
seikat eivät ole estäneet indikaattoreiden kehittämistä
muille ministeriön keskeisiksi katsomille alueille.
Lienee tulkittava, että ministeriö jätti vastuun henkilöstöpolitiikan
kehittämisestä yliopistoille itselleen.
Kun seuraavaa yliopistojen rahoitusmallia 2013–
2016 valmisteltiin, olisi tilastotietoa ollut jo tarjolla.
Tilanne muuttuikin, sillä jakoperusteena kahdelle
prosentille yliopistojen rahoituksesta on ”ulkomaalainen
tutkijanurajärjestelmään sijoitettu sekä tuntiopetusta
antava opetus- ja tutkimushenkilöstö” (OKM
2013, s. 9).
Nyt tutkijanura kiistatta on mukana ministeriön
tulosohjauksessa. Kaksi kohtaa määritelmässä alkoivat
kuitenkin viedä asioita uusille raiteille. Ensimmäinen
oli sana ”ulkomaalainen”, joka on hankala
sekä määrittelyn että yhdenvertaisuuden kannalta.
Tärkeämpää on se, että ”tutkijanurajärjestelmän”
alettiin ymmärtää tarkoittavan jotain hieman muuta
kuin sitä neliportaista uramallia, joka pari vuotta
aikaisemmin oli saatu suurehkolla vaivalla aikaan ja
varustettu ministeriön tuen lupauksin. Yliopistot
vastasivat tälläkin kertaa nopeasti ohjaukseen, mutta
nyt niitä ohjattiin muuhun kuin alkuperäisen neliportaisen
tutkijauramallin tukemiseen.
Ohjausvaikutus kääntyy
toiseen suuntaan
Puhumme tietenkin ”strategisista urapoluista” tai
”ulkoisista tenure trackeista”. Ainakin toistaiseksi
ne näyttävät olevan enemmän yliopistojen johdon
väline resurssien strategiseen suuntaamiseen kuin
yritys kattavasti huolehtia tutkijanuran ehdoista tai
houkuttelevuudesta. Ministeriön suora kannustekaan
ei kohdistunut nykyiseen tutkijakuntaan vaan
ulkomaalaisten huippututkijoiden houkutteluun.
Monissa yliopistoissa ”uudet” tenure trackit onkin
mielletty neliportaiselle uralle rinnakkaiseksi urajärjestelmäksi
erillisine tehtävänimikkeineen (apulaisprofessori).
Kysyin ministeriöltä myös ”ulkoisista
tenure trackeista”. Ministeriön mukaan tenure track
-menettelyt ovat yliopistojen neliportaisen urajärjestelmän
sisällä. Käytännössä moni kuitenkin mieltää
tilanteen niin, että tenure trackit ovat jotain erikoista
ja jopa tavallisille tutkijoille saavuttamatonta. Tähänkin
on monia syitä.
Aalto-yliopistoa mahdollisesti lukuun ottamatta
tenure trackit koskevat vain hyvin pientä osaa tutkijoista.
Suuri osa ei voi edes hakea tehtäviä, sillä ainakin
joissakin yliopistoissa niitä avataan vain määritelmällisesti
kapeille profiilialueille. Lisäksi polkuja on
avattu lähinnä melko hiljattain väitelleille tutkijoille,
mikä tekee suuresta osasta tutkijakuntaa yli-ikäisiä
tenure trackille.
Nykyiset tenure trackit eivät myöskään vastaa
Lehikoisen raportin sitä lopputulosta, jonka mukaan
urapolulle voi päästä pätevöitymällä kakkosportaan
tutkijatohtorin tai yliopisto-opettajan tasoisissa
tehtävissä (vrt. amerikkalainen post doc -vaiheen
määräaikainen tutkija-opettaja eli assistant professor),
joista voi arviointien niin salliessa edetä yliopistonlehtoriksi
tai -tutkijaksi ja jopa professoriksi
asti.
Pienen joukon saavutettavissa oleva ”kaksiportainen
tutkijanura” apulaisprofessorista vakinaiseksi
professoriksi näyttää lisäksi panneen pisteen muiden
tutkijoiden tehtävässä pätevöitymiseen perustuville
urapoluille. Ei näytä siltä, että pätkätöitäkään olisi
mainittavasti vähennetty perustamalla kakkos- ja
kolmosportaille uusia yhteisrahoitteisia tehtäviä,
mitä Lehikoisen raportti painotti.
Opetus- ja kulttuuriministeriölle odotuksiin ja lupauksiin
nähden alamittainen uudistus on näyttänyt
toistaiseksi riittävän.
Neliportainen, ulkoinen, virkamiesmäinen
vai vain sekava tutkijanura?
Tenure trackeissa on ministeriön käsityksen mukaan
ollut kyse siitä, että ”yliopistouudistuksessa yliopistoille
annettiin parhaita ulkomaisia yliopistoja vastaavat
työkalut toimia osana alati kansainvälistyvää
korkeakoulutusyhteisöä”. Viimeaikainen kehitys
on kuitenkin vienyt myös tältä osin ongelmalliseen
suuntaan. ”Ulkoiset” urat ovat sotkeneet tehtävänimikkeistöä
ja heikentäneet sen kansainvälistä vertailtavuutta.
On pätevyysvaatimuksiltaan dosenttitasoisia
apulaisprofessoreita (ulkoinen tenure track), jotka
eivät kuitenkaan ole vakinaisia kuten amerikkalaisen
tenure trackin associate professorit. Toisaalta on vakinaisia
dosenttitasoisia yliopistonlehtoreita, jotka
kuitenkaan eivät ole englanniksi associate professoreita,
vaikka se olisi post doc -vaiheen ohittaneen vakinaistetun
opettajan vastine amerikkalaisella tenure
trackilla.
Apulaisprofessorin nimike myös sotkee tutkijauran
neliportaisuutta ja tekee post doc -vaiheen ohittaneista
väitelleistä tutkija-opettajista kahden kerroksen
väkeä. ”Strategisen” uran erottaminen muista
työntekijöistä pakottaa pitämään dosenttitasoiset
yliopistonlehtorit statukseltaan ja palkaltaan tenure
track -apulaisprofessoreita heikompina, vaikka vaatimukset
ovat molemmilla käytännössä samat.
Jos strateginen urapolku koskee vain murto-osaa
tutkija-opettajista, niin suuren enemmistön tilanne
ei uusia tehtävänimikkeitä lukuun ottamatta näytä
suuresti poikkeavan vanhasta virkapohjaisesta järjestelmästä:
samassa tehtävässä pysytään edelleen
kunnes parempi avautuu jostain muualta, tai kunnes
määräaikaisuus loppuu ja työnhaku aloitetaan taas
täysin puhtaalta pöydältä ja usein kortiston kautta.
On myös omituinen epäluottamuksen osoitus yliopistojen
nykyistä tutkimus- ja opetushenkilöstöä
kohtaan, että pientä vähemmistöä lukuun ottamatta
he eivät ole sellaisella tutkijanuralla, jota yliopistot
järjestelmällisesti kehittävät ja jota ministeriö aktiivisesti
tukee rahoituksellaan.
eisesti käyttöön tenure track -tyyppisen järjestelmän
vai haluavatko ne edelleen pitää henkilöstöpolitiikkansa
vanhan virkajärjestelmän tyyppisenä. Vanhassa
järjestelmässä ihmiset eivät olleet urilla vaan
virka-asemissa. Asemien usein sattumanvarainen
avautuminen ratkaisi ”tutkijanurasta” lähes kaiken.
Yliopistouudistuksen alla kaikki näytti viittaavan todelliseen
uudistukseen. Kattavasti, läpinäkyvästi ja
oikeudenmukaisesti toteutettuna pätevöitymiseen
perustuva ura luultavasti saisikin laajaa kannatusta.
Nykyinen yhdistelmä on sekava ja enemmistön kannalta
heikosti houkutteleva.
Samaan henkilöstöpoliittiseen hahmottomuuteen
kuuluvat esimerkiksi sitkeät kiistat apurahatutkijoiden
asemasta yliopistolla. Nykyään yliopistot voisivat
kuitenkin itsenäisesti osoittaa henkilöstöpoliittista
näkemyksellisyyttä, mutta eivätkö yliopistot pysty
siihen ilman rahoitusmallissa olevaa keppiä — ja missä
lopulta on ministeriön lupaama keppi? Uusimmastakaan
10.2.2014 julkistetusta rahoitusmalliesityksestä
vuosille 2015—2016 sellaista ei löydy. Itse asiassa
siellä ei ole yhtään muutakaan hyvään henkilöstöpolitiikkaan
kannustavaa indikaattoria, vaikka mallissa
on esimerkiksi uusi kolmen prosentin opiskelijapalautteeseen
perustuva osuus, jonka laskentatapa on
varsin ongelmallinen.
Neliportainen malli olisi parempi
tutkijanurajärjestelmä
Yllä lueteltuihin ongelmiin olisi onneksi olemassa ratkaisu.
Se olisi neliportaisen tutkijanuran kehittäminen
Lehikoisen ryhmän edelleen lukemisen arvoisen
raportin pohjalta niin, että kehitettävä tutkijanura on
nimenomaan tutkimuksen ja opetuksen runkohenkilökunnan
(engl. faculty) neliportainen uramalli.
Malli oli tarkoitettu juuri tällaiseksi urajärjestelmäksi.
Se on selvää raportin tekstin, Lehikoisen ja
Sarkomaan suullisten lausuntojen sekä yliopistoissa
osittain aloitettujen toimenpiteiden perusteella.
Neliportaisen mallin toteuttaminen olisi selkeämpää
kuin esimerkiksi strategisen tenure trackin
laajentaminen suurempaan osaan ”sisäistä” henkilökuntaa.
Sillä päästäisiin eroon kansainvälisestä verrattavuusongelmasta,
sekavasta tehtävänimikkeistöstä
ja henkilökunnan ongelmallisesta jakamisesta
kahden kerroksen väkeen.
Jos ministeriö alkaisi raportin kirjausten mukaisesti
palkita yhteisrahoitteisten mallien kehittämisestä
henkilöstön palkkaamiseksi kakkos- ja
kolmosportaille, olisi yliopistoilla kannuste palkata
tutkija aina kuin mahdollista johonkin neliportaisen
uran tavanmukaiseen tehtävään sen sijaan, että häntä
kierrätettäisiin projekteissa. Sirpaleisten ja epätyypillisten
työsuhteiden runsaus on suomalaisen yliopistolaitoksen
erikoisuus ja riesa. Niitä vähentämällä
opettajien ja opiskelijoiden lukumääräsuhde ja opetuksen
arki kohenisivat ilman tilastokikkailua, jolla
projektityöntekijät vastoin todellisuutta määritellään
opettajiksi. Miksi autonomiset yliopistot eivät tee tätä
itse?
Myös kansainvälisiä tutkijoita kohdeltaisiin kansainvälisten
esikuvien mukaisesti. Kun hyvään eurooppalaiseen
tai amerikkalaiseen yliopistoon rekrytoidaan
tutkija, sijoitetaan hänet suoraan tutkimuksen
ja opetuksen ytimeen samoihin tehtäviin ja oppiaineisiin
kuin yliopistossa jo työskentelevät tutkijat.
Olisi jopa absurdia ajatella, että he kulkisivat erillisiä
strategisia, pääasiassa ulkomaalaisille varattuja polkujaan,
jotka kattavat vain kapeita siivuja yliopistossa
tutkittavista asioista.
Ministeriön ehdotus uudeksi rahoitusmalliksi
kaudelle 2015–16 sisältää itse asiassa hyvän — ja
toivottavasti tarkoituksellisen — avauksen tähän
suuntaan. Siinä yliopistoja palkitaan ulkomaalaisten
tutkijaopettajien määrästä ilman erillistä mainintaa
heidän sijoittamisestaan ”tutkijanurajärjestelmään”.
Tämän pitäisi poistaa kannuste luoda erillisiä ”ulkoisia”
uramalleja erityisesti ulkomailta rekrytoitavia
varten, sillä he olisivat yliopistolle rahoituksellisesti
arvokkaita aivan tavallisina nuorempina tutkijoina,
tutkijatohtoreina, yliopistonlehtoreina tai professoreina.
Lopuksi on syytä oikaista yleinen urapolkuihin
liittyvä harhaluulo: se, että tenure trackia voi täyttää
vain alkupäästä, jolloin työnantaja jo väitöskirjatutkijaa
palkatessaan joutuu tekemään kymmenien
vuosien sitoumuksen. Tämä ei ole totta, sillä väitöskirja-
ja post doc -tutkijat ovat mallissa määräaikaisia
työntekijöitä kuten nyt, ja kahdella ylimmällä
portaalla on pääsääntöisesti vakinaisia työntekijöitä
kuten nykyäänkin. Lisäksi tehtäviä voidaan tarpeen
mukaan julistaa avoimeksi urapolun mistä tahansa
kohdasta, jolloin ne voivat olla määräaikaisia,
vakinaisia tai parhaan hakijan uravaiheen mukaan
määräytyviä. Myös tämä ajatus sisältyy Lehikoisen
raporttiin. Näin työnantaja voi säädellä työpaikan
ikärakennetta ja vakinaisten ja määräaikaisten tehtävien
määrää. Ero nykyiseen järjestelmään on työnantajan
riskien kannalta pienempi kuin usein luulotellaan.
Kirjoittaja on Tieteentekijöiden liiton hallituksen jäsen ja
valtio-opin akatemiatutkija Lapin yliopistossa. Ministeriön
vastaukset kysymyksiin laati opetusneuvos Erja
Heikkinen.
teksti Petri Koikkalainen
- Painetussa lehdessä sivu 28
|