Acatiimin vaalikysely
Koulutuksesta ja tutkimuksesta ei enää leikata, mikäli on uskomista kahdeksan
puolueen vastauksiin. Vuosien 2011—2015 aikana yliopistojen rahoituksesta on
indeksileikkausten myötä viety yhteensä 255 miljoonaa euroa. Suurin osa
puolueista ei tue tiedeministerin nimeämistä. Kohta päättävä hallitus saa
yliopisto- ja tiedepolitiikastaan keskiarvoksi 6,7.
1. Minkä kouluarvosanan antaisitte nykyisen hallituksen harjoittamalle
yliopisto- ja tiedepolitiikalle? Arvioikaa sitä parilla lauseella.
|
Keskusta
Arvosana 6. Suomi nousee
vaikeasta tilanteesta
vain panostamalla koulutukseen,
tutkimukseen
ja innovaatioihin. Esimerkiksi
edellisen laman
aikana koulutuksesta ei
juurikaan leikattu ja tutkimus-
sekä innovaatiotoiminnan
rahoitus lähes
kaksinkertaistettiin. Viime
vuosina valittu linja
on ollut päinvastainen ja
näivettävillä leikkauksilla
on syöty uuden kasvun
eväitä.
|
|
|
Kokoomus
Erittäin haastava taloustilanne
on vaikeuttanut
tiedepolitiikan kehittämistä
viime vuosina, kun
myös korkeakoulutukseen
ja tieteen tekemiseen
on jouduttu tekemään
säästötoimia. Toisaalta
hallitus on osoittanut
150 miljoonan euron
lisäpääoman yliopistojen
pääomittamiseksi, joka
on merkittävä satsaus
korkeaan osaamiseen.
Lisäksi yliopistoindeksisäästöjä
on kompensoitu
yliopistoille. Hallitus on
onnistunut yliopisto- ja
tiedepolitiikassaan tyydyttävästi.
|
|
|
Kristillisdemokraatit
Arvosanaksi 7-. Hallitus
joutui keskelle lamasta
selviytymisen vaatimia
säästöratkaisuja, jotka
väistämättä osuivat myös
yliopisto- ja tiedemaailmaan.
KD olisi halunnut
pienempiä leikkauksia
tutkimuksesta, mutta
toisaalta jotain meni
kohtalaisen hyvin, kuten
Aalto-yliopiston kehitys.
|
|
|
Perussuomalaiset
Hallitukselle annamme
arvosanan 7. Hallitus on
puheissaan korostanut
yliopistokoulutuksen
ja huippututkimuksen
tärkeyttä. Yliopistojen
määrärahoja ei ole kuitenkaan
lisätty siten,
että koulutusta ja tutkimusta
voitaisiin kehittää
ja parantaa siten yliopistojemme
kansainvälistä
kilpailukykyä.
|
|
|
RKP
7. Vaikea tilanne ja paljon
säästöjä opetuspuolelle
on hoidettu kunniakkaasti,
vaikka päätökset
ovat olleet vaikeat.
|
|
|
SDP
8. Niukkenevien resurssien
maailmassa yliopistoihin
ja tiedepolitiikkaan
kohdennetut säästöt
ovat olleet koulutusjärjestelmän
pienimpiä.
Tältä osin edellytykset
vakaan tiedepolitiikan
tekemiselle ovat edelleen
olemassa.
|
|
|
Vasemmistoliitto
Arvosana: 6. Hallitus ei
ole pitänyt huolta korkeakoulujen
ja tutkimuksen
rahoituksesta ja
vaikuttaa siltä, että hallitukselta
on puuttunut
näkemys siitä, mitä tieteen
tekeminen ja korkein
opetus ovat sekä,
mikä niiden merkitys on
Suomelle.
|
|
|
Vihreät
6. Hallituksen harjoittama
yliopisto- ja tiedepolitiikka
on ollut lyhytnäköistä
ja poukkoilevaa.
Koulutukseen kohdistuvilla
leikkauksilla on
heikennetty koulutuksen
edellytyksiä. Opiskelijoiden
kiusaaminen
yhä uusin rajauksin on
tehnyt vaikeammaksi
opintoihin keskittymisen.
Erityisen epäonnistunut
hallitus on ollut
päätöksenteon pohjaamisessa
tutkittuun tietoon.
Esimerkiksi soteuudistuksessa
asiantuntijoiden
yksiselitteistä
viestiä ei millään haluttu
kuulla ennen kuin aivan
viime tipassa.
|
2) Mitkä ovat puolueenne kolme keskeisintä yliopisto- ja
tiedepoliittista pointtia tulevaan hallitusohjelmaan?
Keskusta
Ensinnäkin yliopisto-opiskelua on
sujuvoitettava nykyisestä. Opintojen
aloitusikää on laskettava,
ajasta ja paikasta riippumattomia
opiskelumuotoja on lisättävä sekä
opetusta ja opiskelua on tehostettava
tekemällä ympärivuotinen
opiskelu mahdolliseksi. Myös
alemman korkeakoulututkinnon
työelämäkelpoisuutta pitää parantaa.
Toiseksi yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
hallinnollista
yhteistyötä pitää tiivistää. Kaikki
yhteistyön lainsäädännölliset
esteet on poistettava. Paikkakunnilla,
jossa toimii sekä yliopisto
että ammattikorkeakoulu on oltava
mahdollisuus korkeakoulujen
hallinto-, kiinteistö- ja tukipalveluiden
yhdistämiseen.
Kolmanneksi kansainvälisyyttä
on edelleen vahvennettava ja
koulutusvienti on saatava vauhtiin.
Suomalaisten korkeakoulujen
on saatava osansa kansainvälisistä
virroista sekä osaamisesta. Yhtenä
toimenpiteenä on sallittava lukukausimaksut
EU/ETA-alueen ulkopuolisille
opiskelijoille.
Kristillisdemokraatit
Ei enää lisäleikkauksia, annetaan
työrauha, säästetään kuluja mm.
digitalisoimalla oppimateriaaleja.
Yliopistojen kesken erikoistumista
ja työnjakoa, jotta saadaan riittävän
isoja tutkimusyksiköitä ja
hallinnosta säästöjä.
Varsinkin teknisille aloille lisää
yrittäjyysvalmennusta ja yhteistyötä
yritysmaailman, erityisesti
innovatiivisten pk-yritysten,
kanssa.
Kokoomus
Yliopistojen perustutkimuksen
rahoitus on turvattava. Yliopistojen
toiminnan ja tutkimuksen
kehittämiseksi toimintaympäristön
on oltava ennustettava. Siksi
esimerkiksi yliopistoindeksin jäädyttämistä
tulee välttää.
Luodaan yliopistoille lisämahdollisuuksia
kehittää omaa
varainhankintaansa esimerkiksi
säätämällä yksityishenkilöille ansio-
ja pääomatuloverovähennysoikeus
korkeakouluille tehdyistä
lahjoituksista ilman ylärajaa.
Kannustetaan yliopistoja profiloitumiseen
ja omien tutkimuksen
vahvuusalueiden kehittämiseen,
jotta myös pienempien tutkimusalojen
toimintaedellytykset
voidaan turvata.
Perussuomalaiset
Yliopistojen huippu- ja perustutkimukseen
on osoitettava lisää
määrärahoja, jotta voidaan turvata
kansainvälinen kilpailukyky.
Tällä pystymme säilyttämään
korkealaatuisen tutkija- ja opettajakoulutuksen
sekä vahvistamaan
Suomen yliopistojen kansainvälistä
kilpailukykyä. Menestyvät
tutkijat ja osaavat opettajat
pystyvät tarjoamaan eri tieteenaloilla
opiskeleville eväitä tulevaisuuteen.
He pystyvät innostamaan
nuoriamme tavoittelemaan
kansainvälistä menestystä vallitsevasta
lamasta huolimatta.
RKP
- Rahoitus turvattava.
- Annetaan yliopistosektorille
työrauhaa niin että toimintaa ja
laatua voidaan kehittää
- Mahdollistetaan valtion
osuus yliopistojen varainkeräyksestä
SDP
Keskeiset tavoitteemme ovat:
- Puretaan lainsäädännöllisiä ja
hallinnollisia esteitä yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön
tiivistämiseltä.
- Uudistetaan tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän
kokonaisuutta
Tutkimus- ja innovaationeuvoston
laatiman Uudistava
Suomi -asiakirjan pohjalta hyödyntäen
kansainvälisiä arvioita
suomalaisen t&i-järjestelmän toimivuudesta.
- Huolehditaan tutkimusinfrastruktuurien
riittävästä rahoituksesta.
Vasemmistoliitto
a) Rahoitus: On pidettävä huolta
yliopistojen perusrahoituksesta ja
ryhdyttävä valmistelemaan uutta
yliopistolakia. Perustutkimuksen
ja yhteiskunnallisesti tärkeän tutkimuksen,
josta yksityissektori ei
kanna vastuuta, rahoituksen on
oltava riittävällä tasolla.
b) Opiskelijat: Opiskelijoiden
koulutus maistereiksi asti on tärkeää
ja ensisijaista. Koulutus on oltava
kaikkien saatavilla. Lukukausimaksuja
ei pidä tuoda Suomeen.
Opintotukijärjestelmän lainapainotteisuutta
ei saa lisätä ja opintotuen
on oltava riittävä päätoimisen
opiskelun näkökulmasta.
c) Yliopistojen on oltava nykyistä
parempia työnantajia. Vakinaistettava
perusteettomasti
määräaikaiset työsuhteet ja lisättävä
vakinaisia tutkija-opettajien
paikkoja.
Vihreät
- Yliopistojen rahoituksen turvaaminen.
- Työrauha yliopistoille: tauko
jatkuvaan hallinto-, hanke-,
rahoitushakemus-, kehittämis-,
seuranta- ja raportointivelvoitteiden
viidakkoon, rauha tutkijoille ja
opettajille keskittyä tutkimukseen
ja opetukseen.
- Perustutkimuksen ja tieteen
vapauden nostaminen kunniaan:
suurimpien käytännön elämää
mullistaneiden innovaatioiden takana
voi olla täysin teoreettinen
läpimurto, eikä tieteen kehitystä
voi alistaa lyhyen tähtäimen taloudellisen
hyödyn välikappaleeksi.
3)Yliopistolakiin kirjattu yliopistoindeksi on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi: sitä on
leikattu kolmena vuotena viidestä. Milloin palataan noudattamaan yliopistolakia?
Keskusta
Keskustan mielestä koulutukseen
ei saa kohdistaa enää suoria
leikkauksia. Suomi on kuitenkin
hyvin vaikeassa tilanteessa ja on
varauduttava siihen, että joudumme
käyttämään poikkeuksellisia
toimia julkisen talouden kuntoon
saamiseksi. Tämän vuoksi on
mahdotonta antaa ehdotonta lupausta
siitä, että yliopistoindeksi
säilyisi koskemattomana, jos muihin
budjettiperusteisiin indekseihin
kosketaan.
RKP
Rahoitus on turvattava.
Kokoomus
Yliopistojen toiminnan ja tutkimuksen
kehittämiseksi rahoituksen
tulee olla ennakoitavaa ja pitkäjänteistä.
Siten yliopistoindeksin
jäädyttämistä tulee jatkossa
välttää kaikin keinoin.
SDP
Suomalainen yliopistojärjestelmä
on rahoituksellisesti edelleen
erittäin julkispainotteinen. Indeksileikkaukset
eivät ole olleet
helppoja päätöksiä, ja toivottavasti
yleisen taloustilanteen koheneminen
antaa valtiontaloudessa mahdollisuuden
pitää yliopistoindeksistä
kiinni tulevina vuosina.
Perussuomalaiset
Perussuomalaisten mielestä nykyisessä
korkean nuorisotyöttömyyden
tilanteessa yliopistojen
opetus- ja tutkimusrahoituksesta
ei tule leikata. Tulevissa hallitusneuvotteluissa
pitää pyrkiä noudattamaan
yliopistolakia.
Kristillisdemokraatit
Pyrimme siihen, että 2016 alusta
voidaan yliopistoindeksiin palata
koko vaalikaudeksi täysimääräisesti.
Vasemmistoliitto
Välittömästi.
Vihreät
Koulutuksesta leikkaaminen on
tullut tiensä päähän. Maailmanluokan
yliopistoa ei luoda säästämällä.
Vain riittävillä resursseilla
saadaan koulutuksestamme paras
ympäristö yhtä lailla tutkijalle,
opiskelijalle ja opettajalle. Koulutus
ja tiede ovat pienen maan
harvat valttikortit, joilla luoda
sivistystä ja menestystä ja tasaarvoista
hyvinvointia. Niitä on
puolustettava leikkauksilta ja lukukausimaksuilta,
eriarvoistumiselta
ja ihmisten loppuunpalamiselta.
Indeksistä leikkaaminen on
leikkaamista, vain toisella nimellä.
Sen on loputtava ny.
4) Kannatatteko korkeakoulujärjestelmän
ns. duaalimallia?
SDP
SDP kannattaa järjestelmää, jossa
korkeakoulut voivat profiloitua
omille vahvuusalueilleen ja tehdä
omista lähtökohdistaan tiiviimpää
yhteistyötä keskenään. Lainsäädännöllisiä
ja hallinnollisia
esteitä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
yhteistyöltä pitää
purkaa.
Keskusta
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
työnjakoa pitää parantaa
ja päällekkäisyyksiä poistaa. Tutkinnot
ja koulutuksen sisällöt on
pidettävä erillään, mutta hallinnollisella
yhteistyöllä sekä opiskelijoiden
ja henkilökunnan tukipalveluiden
yhdistämisellä voidaan
saada aikaan merkittäviä hyötyjä.
Kristillisdemokraatit
Kyllä. Yhteistyötä on toki syytä kehittää
aina tilojen käytöstä yhteisiin
opintokokonaisuuksiin asti. Myönteisiä
ovat alueelliset yliopistojen
ja korkeakoulujen itse rakentamat
yhteistyömuodot, joilla vastataan
tehostamishaasteisiin. Esim. Tampereella
ollaan kehittämässä yhteistyötä,
joka lähtee kaikkien yliopistojen
omista tarpeista.
RKP
Kyllä, muttä yhteistyötä voidaan
lisätä.
Vasemmistoliitto
Kannatamme.
Perussuomalaiset
Ammattikorkeakoulujärjestelmä
tuottaa työmarkkinoille eri alojen
osaajia tehokkaasti. Ongelmaksi
on muotoutunut jatko-opintokelpoisuus
tiedeyliopistoissa. Etenkin
teknillisillä aloilla voisi olla hyödyllistä,
jos hyvin ammattikorkeakouluopinnoissaan
menestyvillä
olisi mahdollisuus jatkaa kohti
tutkijakoulutusta yliopistoissa.
Säästösyistä tutkijakoulutuksen
keskittäminen yliopistoihin on
kannatettavaa valtion tiukassa taloustilanteessa.
Kokoomus
Kokoomus kannattaa korkeakoulujärjestelmän
duaalimallin säilyttämistä.
Ammattikorkeakoulut
vastaavat alueidensa elinkeinoelämän
työvoiman tarjontaan, kun
taas yliopistot keskittyvät korkean
tutkimuksen tekemiseen. Näitä
tehtäväalueita on kehitettävä toisistaan erillään ja sekä yliopistoille
että ammattikorkeakouluille on
taattava mahdollisuus oman toimintansa
kehittämiseen. Duaalimallin
säilyttäminen ei saa sulkea
pois käytännön yhteistyötä esimerkiksi
tilojen käytön tai kielikeskustoiminnan
osalta.
Vihreät
Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla
on ta¨lla¨ hetkella¨ toisistaan
erottuva tehta¨va¨kentta¨ ja oma paikkansa
yhteiskunnan kehitta¨misessa¨.
Korkeakoulusektorien yhteistyo¨ta¨
on kuitenkin mahdollista syventa¨a¨
ja siten vapauttaa resursseja
ta¨rkeimpiin toimintoihin eli opetukseen,
kehitta¨mistoimintaan ja
tutkimukseen. Haluamme na¨hda¨
myo¨s nykymallien ylitse ja mahdollistaa
korkeakoulusektoreiden
rajat ylitta¨va¨t alueelliset ja paikalliset
kokeilut, joissa yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen toiminnot
ja opintopolut yhdisteta¨a¨n samaan
organisaatioon.
5) Julkinen t&k-rahoitus on 14 vuoden takaisella
tasolla. Miten päästään takaisin kasvu-uralle?
Vihreät
Seuraavan hallituksen pitää tehdä yksinkertaisesti
valinta: tutkimus- ja kehitystyöhön panostaminen on
yksi järkevimpiä asioita, millä tukea Suomen uudistamista.
Kun pääomat ovat Suomessa tiukassa, julkinen
t&k-rahoitus voi monessa tapauksessa ratkaista,
kypsyykö jokin idea innovaatioksi ja kaupallistettavaksi
tuotteeksi asti. Esimerkiksi ilmastonmuutoksen
hillitseminen ja siirtyminen kokonaan uusiutuvaan
energiaan ovat elintärkeitä strategisia kysymyksiä
yhteiskunnallemme, joita julkinen sektori voi merkittävästi
vauhdittaa t&k-rahoituksella.
Vasemmistoliitto
Tekemällä poliittisia päätöksiä rahoituksen lisäämisestä
painottaen perustutkimusta.
SDP
Tämä edellyttää julkisen talouden vahvistumista.
RKP
Korkeakoulujen profiileja täytyy vahvistaa niin, että
ne menestyvät kansainvälisessä kilpailussa myös tutkimuksen
osalta. Haluamme turvata korkeakoulujen
itsemääräämisoikeudet. Odotamme kuitenkin
samalla, että korkeakoulut ottavat huomioon työelämän
ja yhteiskunnan tarpeet. Valtiolla on oltava
päävastuu korkeakoulujen rahoittamisesta, mutta
haluamme kuitenkin lisätä houkuttimia ulkopuolisen
rahoituksen saamiseksi esimerkiksi verohelpotusten
muodossa.
Perussuomalaiset
Valtion tulisi lisätä tutkimus- ja kehittämisrahoitusta
luonnontieteellisille aloille ja tukea pieniä ja keskisuuria
yrityksiä, joilla on potentiaalisia tuotteita ja
uusia innovatiivisia ideoita.
Yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yksittäisten
tutkijoiden osaamista tulee käyttää entistä monipuolisemmin
poliittisen päätöksenteon perustana ja tukena.
Kristillisdemokraatit
Äänestämällä KD:ta. Mielestämme juuri tulevien
vuosien talousvaikeuksien keskellä tulee lisätä
t&k&i-panostuksia ja suunnata niitä entistä enemmän
pk- ja mikroyrityksiin. Kun Suomeen saadaan lisää
kasvuyrityksiä, pääsevät verotulotkin kasvamaan
ja on enemmän varaa t&k-rahoitukseen.
Kokoomus
Kokoomuksen mielestä osaamisen ja tutkimuksen
rahoituksesta ei pidä enää leikata. Kokonaissummaa
voidaan myös lisätä yhdistämällä julkista rahoitusta
yksityiseen varainhankintaan, kuten yliopistojen varainhankintakampanjan
kanssa on toimittu. Julkisen
talouden erittäin vaikean tilanteen vuoksi olisi kuitenkin
epärealistista lupailla merkittäviä korotuksia
suoraan julkiseen t&k-rahoitukseen lähivuosina. Pitkällä
aikavälillä laadukkaaseen t&k-toimintaa tulisi
panostaa noin 4-5 % bkt:sta, ja tästä noin kolmasosa
olisi julkista rahoitusta.
Keskusta
Keskustan tavoitteena on kääntää tutkimus-, kehitys-
ja innovaatiotoiminnan osuus kansantuotteesta
kasvuun. Ensinnäkin julkisen rahoituksen tasosta on
pidettävä huolta. Keskustan mielestä koulutukseen
ei saa kohdistaa enää suoria leikkauksia. Toiseksi yrityksiä
on kannustettava TKI-toimintaan sekä tekemään
enemmän yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.
Yrityksille on luotava kannuste erityisesti siihen, että
verotusta jaksottamalla ne voisivat käyttää jakamatonta
voittoa tutkimukseen ja investointeihin nykyistä
paremmin.
6) Pitäisikö tulevassa hallituksessa olla tiedeministeri? Tai pitäisikö
OKM:n olla opetus-, tiede- ja kulttuuriministeriö?
Perussuomalaiset
Perussuomalaiset kannattavat tiedeministerin nimeämistä
tulevaan opetus-, tiede- ja kulttuuriministeriöön.
RKP
Nykyinen jako on toimiva, voisi harkita että opetusministerin
nimikkeessä olisi tiede mukana, siis opetus-
ja tiedeministeri.
SDP
Yhteisesti tunnustettu ongelma
on hallinnon ”siiloutuminen”.
Erillisen tiedeministerin
nimittäminen ei ole
ratkaisu tähän. Tärkeää on,
että tulevalla valtioneuvostolla
on yhteinen näkemys
tavoitteista ja kyky edistää
niitä yhteistyöllä.
Vasemmistoliitto
Emme kannata ajatusta erillisesti
tiedeministeristä. Emme
usko sen tuovan lisäarvoa.
Olennaista on, että opetusministeri
olisi mahdollisimman
hyvin perillä yliopistoa,
korkeinta opetusta ja tutkimusta
koskevista asioista.
OKM:n nimen muuttaminen
tuskin käytännössä muuttaisi mitään.
Vihreät
Ajatus on harkitsemisen arvoinen. Tieteen roolia pitäisi
vahvistaa päätöksenteossa ja tieteen edellytysten
turvaamisen pitäisi olla kärkitavoitteiden joukossa
hallituksen asialistalla. Se voisi näkyä myös ministeriön
nimessä ja ministerin tittelissä. Joka tapauksessa
hallitukselle tarvitaan tiedepoliittinen neuvonantajaryhmä
edistämään sitä, että päätöksenteko pohjautuisi
voimakkaammin tutkittuun tietoon, ja toimimaan
siltana päättäjien ja akateemisen maailman
välillä.
Keskusta
Tulevan hallituksen on parannettava Suomen johtamista
ja kokonaisuuksien hallintaa. Tutkimus- ja innovaatiopolitiikan
hoidossa on selkeää siiloutumista.
Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö
tekevät paljon päällekkäisiä asioita,
minkä vuoksi resurssit eivät aina kohdennu parhaalla
mahdollisella tavalla.
Ministerien määrän lisääminen ei ole kuitenkaan
ratkaisu ongelmaan. Tarvitaan enemmänkin kollegiaalista
eli koko hallituksen
voimin tehtävää päätöksentekoa,
jotta tieteen ja
tutkimuksen kaltaiset sektorirajat
ylittävät kokonaisuudet
tulisivat paremmin
huomioiduksi.
Kokoomus
Keskeistä on, että koulutus-
ja tiedepolitiikan ohjaus
ja kehittäminen on
saman ministerin salkussa.
Itse ministerisalkun nimeäminen
on toissijainen
asia. Tieteellisen asiantuntemusta
tulee eri keinoin
lisätä valtion päätöksenteossa.
Tiede- ja korkeakoulupolitiikka
on keskeinen
osa suomalaista osaamisjärjestelmää, minkä vuoksi
ministeriön nimi voitaisiin muuttaa opetus-, tiede- ja
kulttuuriministeriöksi.
Kristillisdemokraatit
Seuraavassa hallituksessa tulisi olla opetus-, tiedeja
kulttuuriministeri. Yhden ministerin alaisuuteen
tulee keskittää t&k&i-toiminta, soveltavan tieteen,
tutkimustoiminnan ja yrittäjyyden yhdistäminen.
Yhden ministerin alle tulee keskittää myös julkinen
tietohallinto ja Suomen digitalisoiminen.
7)Suomen Akatemian Tieteen tila -selvitys osoittaa, että monet kilpailijamaat ovat
ajaneet Suomen ohi tieteen tasossa. Mitä tekisitte tieteen tason nostamiseksi?
RKP
Yliopistomme ja korkeakoulumme
ovat mukana
kovassa globaalissa kilpailussa.
Menestyminen
siinä edellyttää omaa
profiilia, tarvitaan lisää
yhteistyötä muun yhteiskunnan
kanssa, kansainvälistä
avoimuutta
ja korkeaa laatua. Haluamme
tiivistää ja tehostaa
yhteistyötä korkeakoulujen
välillä — myös
kansainvälisesti — yhä
paremman laadun saavuttamiseksi.
Työelämän tarpeiden
näkökulmasta haluamme
nopeuttaa työmarkkinoille
astumista vahvistamalla
kandidaattitutkinnon
asemaa ja
uudistamalla työelämän
kelpoisuusvaatimuksia
niin että käytäntömme
vastaavat kilpailija- ja
vertailumaidemme käytäntöjä.
SDP
Tutkimus- ja innovaationeuvoston
raportissa
todetaan: ”Asemaamme
tietoon ja osaamiseen
perustuvien maiden kärkijoukossa
on vahvistettava
ennakkoluulottomilla
uudistuksilla. Toimintatapoja
ja rakenteita
on osattava muuttaa.
Tarvitaan kokeiluihin ja
riskinottoon rohkaisevaa
kirkasta poliittista
viestiä sekä uudenlaisia
radikaalejakin toimia.
Poisvalinnoilla vapautetaan
voimavaroja uuden
luomiseen”. Näillä eväillä
päästään alkuun.
Vasemmistoliitto
Yliopistojen ja erityisesti
niiden laadukkaan perusopetuksen
ja -tutkimuksen
resurssit on turvattava
valtion budjetissa.
Rahoituksen tulee
olla pitkäjänteisempää
kuin nyt. Yliopistolle on
taattava nyt riittävä työrauha
perustehtävänsä
hyvään hoitamiseen
sekä riittävä autonomia.
Vihreät
Tiede tarvitsee pitkäjänteisyyttä
ja aikaa,
mahdollisuutta keskittyä.
Maailmanluokan
tiedettä ei synny piiskaamalla
eikä kuristavan
lyhyissä pätkissä. Tutkijat
tarvitsevat vakaata
rahoitusta ja tilaisuuden
tutkia hullujakin ideoita,
ajattelun vapautta
jatkuvista tulospaineista.
Korkeakoulujen omat
mahdollisuudet kehittää
vahvuuksiaan on turvattava,
kasainvälistymistä
tuettava sekä nostettava
koulutus ja perustutkimus
maailman huipulle.
Sen pohjalta myös soveltava
tutkimus ja innovaatiot
syntyvät.
Keskusta
Pienenä maana meidän
on keskityttävä omiin
vahvuuksiimme. Yliopistojen
on löydettävä
selkeät painopistealueet,
joilla ne tavoittelevat
maailman kärkeä. Myös
tieteen ja tutkimuksen
kansainvälistymistä on
tuettava kaikin keinoin.
Kokoomus
Tieteen tekemisen edellytysten
turvaamisessa
tärkeää on varmistaa
riittävä tutkimuksen rahoituksen
taso. Valtion
pääomituskierrosten
avulla voidaan tukea yliopistojen
rahoituspohjan
säilymistä.
Yliopistoja on kannustettava
edelleen
profiloitumaan, erikoistumaan
sekä kehittämään
omia tutkimuksen
vahvuusalueitaan, jotta
myös pienemmillä tutkimusaloilla
toimintaedellytykset
voidaan turvata.
Yliopistojen ja tutkimuslaitosten
välistä yhteistyötä
tulee tiivistää.
Tiedepolitiikan onnistumisen
näkökulmasta
on tärkeää, että koko
koulutusjärjestelmä toimii
ja että jokainen koulutusaste
toteuttaa niille
osoitettuja tehtäviä. Esimerkiksi
lukiokoulutuksen
uudistaminen kohti
laaja-alaista oppimista,
tutkielmakurssien
ottaminen käyttöön ja
korkeakouluyhteistyön
lisääminen harjaannuttavat
nuoria tieteellisten
valmiusten kartuttamiseen.
Kristillisdemokraatit
Suomalaisten tulee panostaa
kansainväliseen
tutkimusyhteistyöhön
mm EU:n tutkimusohjelmissa.
Maassamme
tulee yliopistojen (ja
tutkimuslaitosten) kesken
erikoistua siten, että
saadaan tarpeeksi isoja
tutkimuskeskittymiä
EU:n tutkimusohjelmien
ja SHOK-aloille. Korkealaatuisten
tutkimustiimien,
laitteistojen,
työ- ja asumisolosuhteiden
ja kilpailukykyisen
palkkauksen avulla tulee
houkutella huippuosaajia
maailmalta näihin yksiköihin.
Perussuomalaiset
Tutkijavaihtoa tulee lisätä
Suomen ja menestyvien
OECD- maiden
yliopistojen välillä. Erityisesti
tutkijavaihtoa
tulee kehittää luonnontieteiden,
lääketieteen
ja teknisten tieteiden
aloilla, jotta viimeisimmät
innovaatiot ja tuotekehitystulokset
saadaan
integroitua kotimaiseen
opetukseen ja tuotekehitykseen.
Säästökuurit ministerien riesana
Ministeri sai eteensä säästökuurin. Näin oli otsikoitu opetusministeri
Jukka Gustafssonin haastattelu Acatiimissa
6/2011. Puolueensa pitkäaikainen koulutuspoliitikko palkittiin
ministeripestillä, mutta aika oli hankala. Yliopistoväelle
hän toivoi enemmän työrauhaa ja opiskelijavalintojen
uudistamiseen lisää vauhtia.
Krista Kiuru astui remmiin, kun SDP halusi vaihtaa
ministereitä hallituskauden puolivälissä. Kiurun lempiaihe
oli ilman toteutusta jäänyt oppivelvollisuus iän nosto. Hän
mieluusti matkusti edistämässä koulutusvientiä. Korkeakoulusektorin uudistuksista hän piti isoimpana uutta amk-lakia.
kysely Kirsti Sintonen
kuvat Lauri Voutilainen
- Painetussa lehdessä sivu 26
|