5/10

  • pääsivu
  • sisällys
  •  
     

    Etsi Xpertti -palvelu tekee tiedettä tunnetuksi

    Jo vuodesta 2005 Suomessa on toiminut Etsi Xpertti, joka on toimittajille tarkoitettu ilmainen tiedepalvelu. Palvelun avulla he saavat vihjeitä sopivista tutkijoista ja miten heidät tavoittaa. Lisäksi palvelussa voi seurata koko Suomen tiedetapahtumia ja -tilaisuuksia. Etsi Xpertin yksi tehtävä on toteuttaa yliopistojen kolmatta tehtävää eli tehdä tiedettä tunnetuksi.

    Mukana ovat kaikki yliopistot ja lähes kaikki tutkimuslaitokset sekä Suomen Akatemia, joka ylläpitää palvelua. Palvelun jäseniä voivat olla toimittajat ja tiedottajat mutta eivät tutkijat. Tiedottajat välittävät toimittajille oman organisaationsa tutkijoiden yhteystietoja tarjoten heitä näin haastateltaviksi juttuihin. Jotkut ilmoittavat tutkijoille tästä, jotkut eivät. Jos yhteystietoja tarjotaan paljon, kaikkia tutkijoita ei välttämättä haastatella.

    Toimittajat esittävät Internet-lomakkeella kysymyksensä ja lähettävät sen palveluun. Suomen Akatemian ylläpitäjät tekevät kysymykselle otsikon ja valitsevat sopivan tai sopivat tieteenalat, joihin kysymys kuuluu. Sen jälkeen kysymys lähtee tiedottajien sähköposteihin, mistä he katsovat, onkohan omaa yliopistoa liippaava kysymys. Jos on, he vastaavat jälleen palvelun kautta ja kertovat, kuka tutkija ja miksi olisi paras tähän vastaamaan. Kehuminen ja oman hännän nostaminen on mitä suotavinta. Samalla annetaan tutkijan yhteystiedot. Palvelussa ei siis vastata toimittajan kysymyksiin, vaan hän esittää kysymykset valitsemalleen tutkijalle tai tutkijoille.

    Tutkijoiden parissa palvelun jäsenyysehdot ovat herättäneet jonkin verran hämmennystä. moni haluaisi ilmoittautua palvelun rekisteriin. Palvelussa ei kuitenkaan ole varsinaista rekisteriä muuta kuin aiemmin vastatuissa kysymyksissä annettujen tietojen osalta. Näistä Akatemia on tehnyt myös rekisteri-ilmoituksen. Kannatan lämpimästi sitä, että tieteen popularisoinnista kiinnostuneet tutkijat olisivat paljon yhteydessä omaan tiedottajaansa. Näin hän tulee tiedottajalle tutuksi ja tiedottaja muistaa hänen erikoisalansa.

    Akatemia teetti kyselyn viime syyskuussa kysymyksen esittäneille. Kaikki kehuivat palvelua. Suurin osa oli käyttänyt palvelua useita kertoja.

    Ne, jotka eivät olleet käyttäneet tarjottuja asiantuntijoita, perustelivat asiaa muun muassa sillä, että asiaa ei ole tutkittu Suomessa tai asiantuntija ei ollut oikea henkilö vastaamaan kysymykseen. Jonkin verran tutkijat kehottivat myös kääntymään jonkun toisen tutkijan puoleen. Tämä tuntuu olevan yleinen piirre Suomessa; onko se vaatimattomuutta vai sitä, ettei halua vastata vähän vieraampaan aiheeseen. Kysymyksissä etsitään kuitenkin usein uusia kasvoja erityisesti televisioon.

    Tässä toimittajien arvioita:

    • erinomainen
    • toimiva systeemi
    • paljon apua
    • nopea
    • tarpeellinen etenkin syrjässä oleville paikallislehdille
    • loistava keksintö
    • helpottaa löytämistä
    • todella upea, 10+
    • aina saa vähintään johtolangan
    • ei kerta kaikkiaan parantamisen varaa
    • avaa ovia yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin
      vaikkei henkilö olisi oikea vastaamaan, monesti ohjaa eteenpäin
    • oikein hyvä, koska minulla ei ole verkostoja
      luotettava tiedonlähde

    Vastausten positiivisuus johtuu siitä, että kysely tehtiin palvelua paljon käyttäneille.

    Palvelussa on mukana yli 1800 toimittajajäsentä. Kysymyksiä on esitetty yli 3500 ja yhteystietoja annettu yli 7000. Kysytyimpiä aloja ovat yhteiskuntatieteet sekä lääke- ja terveystieteet. Käyttäjien määrä on hieman laskenut palvelun vanhetessa, joten sitä ei tarvitse pelätä että palvelu tekisi jostakusta päivystävän dosentin.

    Idea palveluun on saatu Ruotsista, jossa Expertsvar- palvelu on toiminut monta vuotta kauemmin kuin Suomessa. Teemme myös yhteistyötä ruotsalaisten kanssa välittämällä kysymyksiä toisillemme. Palvelun yksi tehtävä on toteuttaa yliopistojen kolmatta tehtävää eli tehdä tiedettä tunnetuksi.

    Leena Vähäkylä
    tiedottaja, Suomen Akatemia