Henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi muuttuu
Kesäkuussa sovittiin yliopiston palkkausjärjestelmän
(YPJ) muutoksista.
Käyttöön otetaan henkilökohtaiseen
suoriutumiseen liittyvä suorituskorotus
1.10.2013 lukien. Sen kustannusvaikutus
on alkuvaiheessa 0,7 prosenttia. Henkilökohtaisen
suoriutumisen arvioinnissa
siirrytään 1.1.2013 lukien kokonaisarviointiin.
Arviointikriteerit pysyvät kuitenkin
pääkriteerien osalta aikaisemman
mukaisina. Vuoden 2013 alusta tulee
myös 1,2 prosentin yleiskorotus.
Yleiseen raamisopimukseen liittyen sovittiin
marraskuussa 2011 yliopistojen osalta
alustavasti, että vuoden 2013 järjestelyerä
0,7 prosenttia kohdennettaisiin
henkilökohtaisen palkanosan kehittämiseen.
Tuolloin sovittiin myös, että henkilökohtaisen
suoriutumisen arvioinnissa siirryttäisiin kokonaisarviointiin.
Marraskuinen sopimus edellytti vielä
runsaasti jatkoneuvotteluja keskustasolla käytäntöön
sovellettavan sopimuksen aikaansaamiseksi. Neuvotteluissa
saavutettiin tulos 20.6.2012.
Neuvottelutulos merkitsee myös sitä, että marraskuussa
2011 sovittu kaikille tuleva 1,2 prosentin yleiskorotus
aikaistuu vuoden 2013 alkuun. Ilman neuvottelutulosta
se olisi tullut vasta 1.4.2013.
Mistä palkka muodostuu?
Alun pitäen (eli vuodesta 2006) YPJ koostui tehtävien
vaativuusosasta ja henkilökohtaisen suoriutumisen
osasta. Opetus- ja tutkimushenkilöstöllä on tehtävien vaativuustasot 1—11 ja muulla henkilökunnalla vaativuustasot
2—15. Tehtävien sijoittelu eri tasolle perustuu
tasojen erilaisiin kuvauksiin ja arviointeihin. Eri
tasoille on määritelty euromääräinen hinta, jota on
korotettu useaan kertaan.
Opetus- ja tutkimushenkilöstöllä ja muulla henkilöstöllä
on omat henkilökohtaisen työstä suoriutumisen
arviointijärjestelmänsä. Niissä molemmissa
on 1—9 henkilökohtaisen työstä suoriutumisen tasoa.
Kriteerit niissä ovat poikenneet toisistaan. Lisäksi on
ollut erilasia apu- ja täydentäviä kriteereitä. Lähtökohtaisesti
henkilökohtaista suoriutumista on arvioitu
eri kriteereitä painottaen pisteytyksellä.
Kyse ei siis ole ollut ainakaan sopimuksen perusteella
kokonais-arvioinnista, tosin käytännössä arviointi
on voinut mennä kokonaisarvioinnin suuntaan.
Jokaiselle henkilökohtaisen suoriutumisen tasolle on
sovittu prosentuaalinen korotusvaikutus euromääräiseen
vaativuustason hintaan.
Takuupalkka kuuluu YPJ:n alkuperäisiin osiin.
(Takuupalkkaan liittyy myös lehtorien poikkeuslisä.)
Keväällä 2010 tehdyn TES:n perusteella otettiin
1.5.2011 alkaen käyttöön tehtäväkohtainen vaativuuslisä,
joka voidaan maksaa tehtävistä, jotka sijoittuvat
kyseisen vaativuustason yläpäähän. Sen suuruus on
50 prosenttia sijoitusvaativuustason ja seuraavan tason
erotuksesta.
Vaativuuslisä muistuttaa kovasti eräänlaista välitasoa,
vaikka sellaiseksi sitä ei kutsuta. Vaativuuslisä
oli ensimmäinen todellinen rakenteellinen muutos
tuolloin viisivuotiseen YPJ:hin. Aikaisemmin oli toteutunut
lähinnä taulukkomuutoksia ja tekstimuutoksia.
Lokakuussa 2013 käyttöön/maksuun tulee suorituskorotus.
Tämä tulee olemaan YPJ:n toinen varsinainen
rakenteellinen muutos. YPJ:n osat tulevat siis
olemaan vaativuusosa, henkilökohtaisen suoriutumisen
osa, vaativuuslisä sekä suorituskorotus. Lisäsi
YPJ:hin kuuluu takuupalkka. YPJ:n lisäksi yliopisto voi maksaa palkkioita myös muilla perusteilla (ks.
esimiespalkkioiden osalta Acatiimi 5/2012).
Suorituskorotus
Kesäkuisen neuvottelutuloksen mukaan suorituskorotusta
voidaan käyttää kannustamaan hyvään henkilökohtaiseen
työstä suoriutumiseen. Sen suuruus
on 50 prosenttia työntekijän suoritustason ja sitä
ylemmän suoritustason välisestä euromäärästä.
Prosentuaalisesti ilmaistuna suorituskorotuksen
korotusvaikutus tulee olemaan saajalleen 3 prosenttia.
Korotus voidaan myöntää kaikilla vaativuustasoilla
oleville ja kaikille suoritustasoille lukuun ottamatta
ylintä suoritustasoa. Suorituskorotus on osa
työstä suoriutumisen perusteella määräytyvää palkanosaa
ja sitä koskevat samat sopimusmääräykset. Rakenteeltaan
suorituskorotus vastaa suorituspuolella
vaativuuspuolen vaativuuslisää.
Työantaja päättää suorituskorotuksen kohdentamisesta.
Korotus voidaan myöntää sekä vakituisessa
että määräaikaisessa työsuhteessa olevalle. Korotus
sinänsä ei voi olla määräaikainen. Neuvottelutulokseen
sisältyvät yksityiskohtaiset määräykset suorituskorotuksen
käyttöönotosta. Yliopisto ja henkilöstön
edustajat käyvät läpi periaatteita suorituskorotuksen
käytöstä ennen kuin järjestelmä otetaan käyttöön.
Ensimmäiset suorituskorotukset tulevat maksuun
1.10.2013. Työantajalle on varattu riittävä valmisteluaika
uuden YPJ-elementin käyttöönotossa.
Käyttöönottovaiheeseen rahaa on käytössä järjestelyerä
eli 0,7 prosenttia. Tämä merkitsee sitä, että
arviolta 23 prosenttia työntekijöistä tulee samaan
suorituskorotuksen tässä vaiheessa. Vuoden 2013
loppuun mennessä työantaja raportoi luottamusmiehille
ja järjestöille käyttöönotosta.
Kohti kokonaisarviointia
Toinen viime kesäkuisen neuvottelutuloksen perusteella
tapahtuva keskeinen muutos on siirtyminen
henkilökohtaisen suoriutumisen arvioinnissa pisteytysjärjestelmästä
kokonaisarviointiin. Tämä on arviointijärjestelmän
rakenteellinen muutos. Kokonaisarviointi koskee jäljempänä kuvatulla tavalla opetusja
tutkimushenkilöstöä sekä muuta henkilöstöä.
Opetus- ja tutkimushenkilöstön arvioinnin pääkriteerit
ovat suunnilleen aikaisemmankaltaiset:
1) opetukselliset, 2) tutkimukselliset ja 3) yliopistoyhteisölliset
ja yhteiskunnalliset ansiot. Lisäksi on
näitä selittäviä tekijöitä. Ero aikaisempaan on kuitenkin
erityisesti siinä, että pisteytyksiä ei tehdä,
vaan arviointi tehdään kokonaisarviointina. Tällöin
korostuvat työsuunnitelman mukaiset tehtäväpainotukset.
Työntekijä saa arviointiasteikolta 1—9 jonkin
suoriutumistason, jolle on annettu prosentuaalinen
korotusvaikutus vaativuustason hintaan.
Muun henkilökunnan arvioinnin pääkriteerit ovat
niin ikään aikaisemmankaltaiset: 1) ammatinhallinta,
2) vastuullisuus työssä ja toiminta työyhteisössä ja 3)
laatu ja tuloksellisuus. Lisäksi on näitä selittäviä tekijöitä.
Jokaiselle pääkriteerille annetaan suoritustaso
asteikolta 1—9.
Tässä suhteessa tämä järjestelmä eroaa opetus- ja
tutkimushenkilöstön järjestelmästä. Se eroaa aikaisemmasta
muun henkilöstön järjestelmästä taas siinä
suhteessa, että nyt ainoastaan pääkriteerit arvioidaan
asteikolla. Tämän jälkeen lasketaan pääkriteerin suoritustasojen
keskiarvo, jolle on annettu prosentuaalinen
korotusvaikutus vaativuustason hintaan.
Kumpaankin järjestelmään kuuluu samasanaisesti
eri suoritustasojen kuvailut. Arviointijärjestelmän
muutos tulee voimaan 1.1.2013.
Eräitä arvioita neuvottelutuloksesta
Viimesyksyiset sopimukset linjasivat ja rajoittivat
paljolti nyt tehtyä neuvottelutulosta ja sen puitteita.
Neuvottelujen kaatuminen olisi merkinnyt tietynalasta
epäonnistumista ja huonontanut ilmapiiriä jatkossa.
Suorituskorotus uutena elementtinä epäilemättä
monimutkaistaa järjestelmää. Toisaalta kokonaisarvioinnin
pyrkimyksenä on keventää ja selkiyttää arviointijärjestelmän
toimivuutta.
Neuvottelutulos on aina kompromissi eri pyrkimysten
välillä. Tämän neuvottelutuloksen kanssa
voidaan elää.
teksti Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
JUKOn yliopistoneuvottelukunnan puheenjohtaja
15.8.2012
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 10
|