Tieteen ilo!
Vaikka yliopisto- ja tutkimusura on välillä
aikamoista vuoristorataa, itse tieteen tekeminen
tuottaa iloa ja riemua.
Tieteen ilo oli osuva nimi Tieteentekijöiden
liiton jäsenyhdistyksen Tampereen
yliopiston tieteentekijöiden TATTEn 40-
vuotisjuhlaseminaarille. Esko Riepula,
Harri Melin ja Päivi Mehtonen pohdiskelivat
aihetta eri näkökulmista. Ohessa tiivistelmät
antoisista puheenvuoroista.
Esko Riepula: Tieteen ilo on muuttunut työn iloksi
Edustan sukupolvea, joka kouluolojen
osalta eli aikaa, jolloin kaikille
pakollisen kansakoulun aikana
tapahtui erottelu. Ne, jotka menivät
oppikouluun, niistä tuli “herroja”.
Ne, jotka jäivät kansakoulun
naulasivat itsensä työväestöön tai
maanviljelyyn.
Minut pelasti keskikouluun se,
että kotipitäjääni perustettiin sellainen
ja äitini ja sisareni tekivät
jalkatyön hakemusten ja pääsykoetulosten
selvittämisen osalta.
Keskikoulun jälkeinen rakennustöihin
osallistuminen eri puolilla
Suomea oli johtanut minut Rovaniemelle,
missä hakeuduin
kauppaopistoon. Koulun päätyttyä
opiston nuori rehtori halusi minun
jatkavan opintoja Yhteiskunnallisessa
korkeakoulussa, minkä eteen
hänkin teki jalkatyön hakemusten
hankkimiseksi ja lähettämiseksi.
Näin minusta tuli korkeakouluopiskelija
vailla ylioppilastutkintoa,
mutta palavasti oppimiseen
innostuneena. Lyhyen opiskeluajan
kuluessa minut rekrytoitiin assistentin
viranhoitajaksi ja sitä tietä
tutkijan uralle.
Oppimisen ilo oli siivittänyt
minut hiekan lapioinnista tutkijan
uralle. Aivan samoin kuin uuden
oppimiseen oli ilo heittäytyä myös
uuden tutkimiseen. Jaakko Uotila
esimiehenäni ei ollut mikään radikaali,
mutta oli salliva ja suvaitsevainen
uudenlaisten kysymysten
esittämiseen ja uusien lähestymistapojen
etsimiseen. Väitöskirjaansa
viimeistelevän Antero Jyrängin
kanssa käydyistä keskusteluista
tuli todellisia ilotulituksia murrettaessa
aukkoja vanhoillisen oikeustieteellisen
tutkimuksen linnoituksiin.
Jos oli ollut ilo oppia ja ilo heittäytyä
uuden tutkimiseen, ilo oli
ennen kaikkea koetella vallitsevien
paradigmojen kestävyyttä ja
oikeutusta ja huomata niiden heikkoudet.
Juuri tähänhän perustuu
tieteen uudistava ja eteenpäin vievä
voima. Yksikin tällainen kokemus,
jossa tunnet siirtäneesi tietämyksen
ja tajunnan piiriä entistä
laajemmalle, antaa sinulle elämänmittaisen
ilon ja tietoisuuden.
Tieteen iloa oli kohdaltani edeltänyt
ensin oppimisen ilo ja sitten
tutkimisen ilo.
Meillä tuon ajan nuorilla tutkijoilla
oli vielä rajaton usko kehityksen
rajattomuuteen. Sen puolesta
oli ilo väitellä ja taistellakin.
Oli ilo kuulua yhteisöön, joka uskoi parempaan huomiseen ja kehityksen
rajattomuuteen. Näkemyseroja
oli vain siitä, millä yhteiskunnallisella
mallilla sitä kohti
kuljettaisiin.
Muutos, joka on tapahtunut
kuluneen neljän vuosikymmenen
aikana, jonka perustamamme ja
sitä seurannut yhdistys on toiminut
täkäläisten tieteentekijöiden
yhdyssiteenä, on melkoinen.
Kuvaisin sitä marksilaisittain
siten, että siinä näkyy yhteiskunnan
alarakenteen eli voittoa tavoittelevan
markkinaperusteisen kapitalismin
vaikutus ylärakenteeseen
eli tieteen ja ylimmän opetuksen
ja tutkimuksen laitoksiin.
Se rajattoman kehityksen ilo ja
optimismi, joka vallitsi 1960- ja
1970 -luvuilla, on törmännyt kapitalistisen
voitontavoittelun rajoihin.
Hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamisesta
olemme siirtyneet kilpailu- ja
suoritusyhteiskunnan rakentamiseen.
Uskoessamme hyvinvointivaltioon
uskoimme hyvinvointiyhteiskunnan
mahdollisuuteen. Suoritusyhteiskuntaa
rakennettaessa
tulokseksi saadaan panos-tuotos –
yhteiskunta. Kun hyvinvointiyhteiskunnassa
tieteen sponsorina
on valtio, panos-tuotos -yhteiskunnassa
sen sponsorina on yritys,
ns. elinkeinoelämä ja näiden tarpeisiin
kesytetty ja sopeutettu valtio.
Kun hyvinvointivaltion rakentamisen
kautena tieteen ilo nousi
akateemisesta vapaudesta, nyt se
nousee – jos nousee ! – tiedetyöstä.
Tieteen ilo on muuttunut työn
iloksi. Erona on sekin, että akateemisen
vapauden aikana olimme
yhteiskunnan etuoikeutettuja; helleenisessä
mielessä vapaita; vapaita
ns. työstä. Tiedetyöntekijät ovat,
- niin uskon - osa aikamme proletariaattia
– elleivät suorastaan
pregariaattia. Pätkätyöläisiä ja välittömän
riiston kohteita. Aikaisemmin
tutkija tuotti lisäarvoa itselleen
ja yhteiskunnalle ja työn
jatkuvuus oli tuloksista riippumatta
taattu. Nyt lisäarvo tuotetaan
monissa tapauksissa ensisijaisesti
firmalle ja toissijaisesti itselle
sen mahdollistamiseksi, että
saa uutta työtä.
Jotta tieteestä voisi tuntea iloa,
toiminnalla pitää olla kestävä moraalinen
pohja. Ilo erottaa herkästi
oikean ja väärän toisistaan.
Enempää akateeminen vapaus
kuin kapitalistinen voitontavoittelu
ei pysty erottelemaan oikeaa ja
väärää toisistaan ja muodostamaan
yhteisölle moraaliperustaa.
Siihen tarvitaan arvoja, joilla on itseisarvon
luonne ja jotka eivät ole
rahalla hankittavissa tai vaihdettavissa.
Itseisarvothan ovat arvoja
siitä riippumatta, ovatko ne vallalla
vai eivät. Esimerkkinä tällaisesta
on vapaus. Miten alistetussa
yhteisössä tahansa vapauden arvo
tunnetaan, vaikka vapauden suomaa
mahdollisuutta ei voidakaan
käyttää hyväksi.
Yliopistojen kohdalla tällainen
arvo on vapaa tutkimus. Se on niiden
yhteiskunnallisen itseisarvon
perusta. Sitomalla yhä suurempi
osa yliopistojen toimintaa välittömästi
taloutta – siis rahaa - palvelemaan,
hävitetään yliopiston
ydintä, sen itseisarvoa. Ja kuten
vuoden 1999 avajaispuheessani
totesin: itseisarvonsa menettänyt
yliopisto on sananmukaisesti
arvoton, tarpeeton!
Esko Riepula
Lapin yliopiston entinen rehtori
Harri Melin: Tieteen ilo on uhattuna
Tampereen yliopiston tieteentekijät
TATTE on ammattiyhdistys.
Sen keskeisin tavoite on jäsenten
edunvalvonta ja jäsenten työehtojen
parantaminen. Kuluvaa vuotta
koskevan toimintasuunnitelman
mukaan erityisen huomion kohteena
ovat: yliopistojen palkkausjärjestelmien
uudistus, määräaikaisten
virkojen vakinaistaminen,
apurahatutkijoiden asema, tohtoreiden
työelämään sijoittuminen
sekä työttömyysturvan parantaminen
ja työttömien jäsentemme
tilanne.
Tämän päivän suomalainen
yliopistolaitos on monin tavoin
erilainen kuin 40 vuotta sitten.
Juuri mikään TATTEn tavoitteista
ei ollut tuolloin 1960-luvulla ajankohtainen.
Toimintasuunnitelmassa
esiin nostettuja ilmiöitä ei edes
ollut olemassa. Edunvalvonnan
kysymykset olivat paljon yksinkertaisempia
ja paljon paikallisempia.
Oikeastaan kaikki toimintasuunnitelmasta
esiin nostetut kysymykset
ovat syntyneet 10 viimeksi
kuluneen vuoden aikana. Tarkastelkaamme
niitä hieman lähemmin
toimintasuunnitelmassa
esiin nostettuja kysymyksiä.
Yliopistojen palkkausjärjestelmän
uudistus on ollut erinomaisen
onnistunut projekti ainakin
valtion työmarkkinalaitoksen näkökulmasta.
Valtaosa valtion palkansaajista
on nyt uusien palkkausjärjestelmien
piirissä. Valtiosektorin
asiantuntijoiden palkkausta
on onnistuttu parantamaan. Lisäksi
palkkaneuvotteluja ja neuvotteluvaltaa
on hajautettu ministeriöstä
yliopistotasolle. Matkassa
on ollut muutamia ikäviä mutkia.
Uudistusta ei ole resursoitu riittävästi.
Yliopistot ovat pulassa palkanmaksun
kanssa. Tai palkat kyllä
saadaan maksetuksi, mutta
muuhun toimintaan ei tahdo jäädä
rahaa. Parhaiten tämä näkyy
pienillä ainelaitoksilla.
Yliopistot käyttävät suomalaisilla
työmarkkinoilla eniten määräaikaisia
palvelussuhteita. Suurin
osa TATTEn jäsenistä on pätkätyöläisiä.
Yliopistoissa pitää jatkuvasti
karsia jyvät akanoista. Lupaavasta
nuoresta tutkijasta ei
välttämättä tule tohtoria tai hyvää
tutkijaopettajaa. Suurin osa uusista
rahoitusmuodoista tarkoittaa
määräaikaisia hankkeita, välttämättä
tämä ei tarvitse kuitenkaan
merkitä pätkätyösuhteita. Osa pätkätöistä
on silkkaa simputusta.
Nuoria pidetään nöyrinä, varovaisina
ja aktiivisina tarjoamalla heille
vain lyhyitä työsopimuksia. Kokemukset
tutkijakouluista kertovat
tästä monia karuja tarinoita.
Tällaisia pätkätöitä meidän ei tarvitse
sietää.
Apurahat ovat tärkeä tieteen
rahoituksen muoto. Ilman apurahajärjestelmää
monia lahjakas
nuori ei olisi päässyt tutkijanuran
alkuun. Apurahat ovat joustavia,
niitä voidaan suunnata uusille kehittyville
aloille ja uusiin painopisteisiin.
Apurahatutkijat ovat infrastruktuurin
osalta laitosten hyväntahtoisuuden
varassa, työhallinnon
näkökulmasta he ovat yrittäjiä,
ja eläketurva ei heitä edes tunnista.
Yliopistojen kannalta apurahatutkijat
ovat kuitenkin äärimmäisen
tärkeä ryhmä, joiden asemaa
voitaisiin kohentaa varsin pienin
resurssein, jos niin halutaan.
Suomessa tohtori kuuluu sairaalaan
ja yliopistoon, muualla
tohtori on edelleen kummajainen.
Työmarkkinoilla ei yksinkertaisesti
ole kysyntää tohtorintutkinnon
suorittaneille. Kyse on pitkälti
asenteista. Tohtori koetaan uhaksi,
siksi niitä ei ole syytä palkata,
mieluummin kannattaa kyseenalaistaa
tohtorihakijan pätevyys ja
syyttää häntä jo kättelyssä liian
teoreettiseksi ja käytännölle vieraaksi.
Tohtoreiden työelämään
siirtymisen helpottaminen ei ole
yksinkertainen juttu. Tärkeintä on
työnantajien asenteiden muutos.
Työmarkkinoille pitäisi luoda kysyntää,
nyt on vain synnytetty lisää
tarjontaa. Kokonaan oma lukunsa
on nykyinen tohtorikoulutuksen
määrä. Kuka uskaltaa ensimmäisenä
tunnustaa, että Suomi
ei tarvitse niin paljon tohtoreita
kuin mitä meillä nyt koulutetaan?
Lisäksi jatko-opiskelijoiden määrän
raju kasvu tilanteessa, missä
ohjaajien suhteellinen määrä on selvästi laskenut, ei voi olla vaikuttamatta
väitöskirjojen tasoon.
En edes viitsi puuttua työttömyyskorvausten
tasoon, Suomessa
nyt vain maksetaan huonoja
etuuksia. Sen sijaan muu suhtautuminen
työttömiin tieteentekijöihin
kummeksuttaa. Työvoimahallinto
ja paikalliset työvoimatoimikunnat
eivät arvosta Suomessa sivistystä.
On suorastaan pöyristyttävää
kuinka jatko-opiskelijoita
kohdellaan. Asiallinen työttömyysturva
voitaisiin hoitaa hyvin yksinkertaisesti
ministeriön ohjeistuksella.
Entä sitten tulevaisuus, millaisia
haasteita se tuo mukanaan
edunvalvonnassa? Oma kantani
on, että yliopistoihin tulisi mitä pikemmin
perustaa yksi ja yhteinen
akateemisia edustava ammattiliitto.
On suoranaista hölmöilyä ja resurssien
tuhlausta, että meillä on
yliopistoissa kolme akavalaista järjestöä.
Tällä hetkellä meidän kaikkien
etuja voitaisiin valvoa nykyistä
tuntuvasti tehokkaammin, jos
olisimme yhtenäisiä ja toimisimme
kaikki samassa liitossa. Meidän
oma tehokkuutemme kasvaisi
ja meidän vaikutusvaltamme
koko yliopistolaitosta edustavana
järjestönä kasvaisi. Edunvalvontakamppailussa
tieteentekijän vastapelurina
ei suinkaan ole lehtori
tai professori. Olemme kaikki samassa
veneessä soutamassa ja
huopaamassa arkisten askareiden
kimpussa. Kaikki kannamme osaltamme
huolta opetuksen ja tutkimuksen
tasosta ja rahoituksesta ja
koetamme rimpuilla ministeriöiden
kasvavaa managerivaltaa vastaan.
Yhteisessä liitossa voisimme
nykyistä paremmin vaikuttaa
myös palkkaukseen, yliopistojen
virkarakenteeseen ja työsuhteitten
luonteeseen. Esteitä ja ennakkoluuloja
yhteisen liiton tiellä on paljon.
Tästä huolimatta toivon, että
TATTE olisi tässä kysymyksessä
aloitteellinen ja osoittaisi muille
yhteistyön voiman. Tieteentekijöillä
ei uudessa liitossa olisi mitään
hävittävää, sen sijaan heidän vaikutusvaltansa
tulisi kasvamaan.
Tieteen ilo on uhattuna. Käykäämme
siis päättäväisesti toimeen
sen palauttaaksemme. Tieteen
tehtäväksi voitaisiin Eppu
Normaalia lainaten määrittää ikävän
karkoitus. Toki tieteellä on
paljon käytännöllisiä päämääriä ja
tiedettä on edelleen voitava tehdä
sen itsensä vuoksi mutta olennaista
on ikävän karkoitus. Näin juhlapäivänä
meidän tulee liputtaa
iloisen tieteen ja tieteen ilon puolesta!
Harri Melin
professori
Päivi Mehtonen: Onko tieteen korkeajännityksestä
tulossa tuottamisen pakkoa?
Meillä Tatten tapaan 1960-luvulla
syntyneillä on monta nimeä.
“Punk-sukupolvi” halusi tehdä
kantaaottavaa kulttuuria ja pelastaa
maailman ympäristökatastrofilta
ihan itse, riippumatta soittotaidoista
tai puoluekirjasta. “Sählysukupolvi”
puolestaan harrasti
edeltävien opiskelijapolvien poliittisen
aktivismin sijaan uutta urheilulajia,
tiederajat ylittävillä kokoonpanoilla.
Mutta punkin ja
sählyn kävi samoin kuin yliopiston.
Ne kovenivat kamppailuksi
vain voitosta ja taloudellisista tuloksista.
Vai kovenivatko?
Tiedenaiseksi kasvettuani huomasin,
että kollektiivinen tee-seitse-
asenne, sähly(nsieto)kyky ja
tieteidenvälisyys ovat työelämätaitoja
tutkimuksenkin kentillä. Samalla
tieteen iloni lähtee kaunokirjallisuudesta.
Lukeminenkin on
jakamista. Kaunokirjallisuus on
sekä mielikuvitusta että tihennettyä
todellisuutta. Kirjallisuudella
ei voi korvata elettyä kokemusta,
mutta ne ovat jatkumo: mahdollisuuksientajua
erilaisissa maailmoissa.
Ammattiylpeyttä lisää sekin,
että kirjallisuustiede teoreettisena
alana on tarjonnut välineitä
myös muiden tieteiden sovelluksiin.
Kirjallisuudessa on kuvattuna
myös tieteen tunnekirjo. Kahdesta
esimerkistäni Jules Vernen Matka
maan keskipisteeseen (1864)
juhlii intomielistä tutkimusmatkailua.
Samuel Beckettin Molloy
(1951) puolestaan kuvaa absurdisti
luovuuden välineellistämistä.
Myös absurdille ilolle on käyttöä
silloin kun työpaine on karkottamassa
intomielen fiktion maailmoihin.
Vernen seikkailu alkaa salakirjoituksesta,
joka löytyy keskiaikaisen
käsikirjoituksen välistä: Se
huvi, että sain ratsain kulkea tuntemattoman
maan halki, saattoi
minut myötämieliseksi matkan alkuun
nähden. Minut valtasi kokonaan
tutkimusmatkailijan onni,
joka koostuu toiveista ja vapaudesta.
Juuri tuollaista onnea saa kokea
erityisesti uuden tutkimuksen
aloittamisen hetkellä.
Tiede-elämän suolaa ovat myös
erilaiset tutkijaluonteet. Vernen
geologi Lidenbrockin tunnistamme
myös tosielämästä ja itsestämme.
Hän luennoi vain “subjektiivisesti”,
käyttääksemme saksalaisen
filosofian ilmaisutapaa, itselleen
eikä muille. Hän oli itsekäs tiedemies,
tiedon kaivo, jonka nostolaite
narisi, kun siitä piti nostaa jotakin
– sanalla sanoen saituri. Mutta
tuon tieteentekijän luja luottamus
tieteeseen on esimerkillistä. Seuraavat
repliikit kelpaavat inspiraatioksi
opetuskurssien alkuun tai
artikkelin päätelmiin: Nyt riittää!
Kun tiede on puhunut, on viisainta
olla hiljaa! Tai lohduttavammin:
Tiede on jatkuvaa erehtymistä, poikaseni,
mutta niihin erehdyksiin
kannattaa syyllistyä, sillä ne johtavat
vähitellen totuuteen.
Mihin suuret sanat ovat kadonneet
tieteenteosta? Vernen ääressä
palautui mieleen tenttikirja 1980-
luvun humanistisista yleisopinnoista.
Mitähän sanoisi nyky-yliopiston
suunnasta Georg Henrik
von Wright? Hän ei teoksessaan
Humanismi elämänasenteena
(1981) karta suuria sanoja. Humanismin
tavoitteena on sivistynyt
ihminen, joka tunnustaa totuuden
itseisarvon kaikkia auktoriteetteja
korkeammaksi ja etsii totuutta taiteen
ilmaisuissa, tieteen tiedoissa
ja filosofian oivalluksissa.
Onko tällainen puhe muuttunut
fiktioksi kuten Lidenbrockin
aivoitukset? Yliopisto on antautunut
ajattelulle, jota von Wright nimittäisi
päämäärärationaalisuudeksi.
Se on välineellistävää ajattelua,
joka soveltuu hyvin tieteen
teknisiin sovelluksiin, mutta jolla
nykyään mitataan kaikkea – arvorationaalisuuden
epäonneksi.
Olemme jo edenneet kohti toisen
esimerkkini ankeahkoja oloja.
Beckettin Molloyssa päähenkilö on
epämääräisessä huoneessa: Ehkä
olen täällä sen miehen ansioista,
joka käy kerran viikossa. Hän kieltää.
Hän antaa hiukan rahaa ja vie
paperit. Miten paljon paperia, niin
paljon rahaa. Niin, nyt teen työtä,
vähän samaan tapaan kuin ennen,
mutta en osaa enää. Sillä ei kuulemma
ole väliä. […] Jos en ole tehnyt
mitään, hän ei anna rahaa,
vaan toruu minua.
Käykö tämä kuvaksi tieteenteosta
2000-luvulla? Ajatella, jos
meidän papereitamme odotettaisiin
vain numeroiksi tutkijakoulun
saldoon tai tulosneuvotteluihin. Ja
vain ilkeämielinen vertaisi Beckettin
henkilöhahmoa tutkijaopettajan
ajoittaisiin tuntoihin luentosalin
ja kokoushuoneen välimaastossa.
Siellä hän kiiruhtaa ilman muuta
seuraa kuin silloin tällöin joku
vankitoveri, jota tekisi mieli puhutella,
syleillä, lypsää, imettää, mutta
jonka ohi kulkee ilkeästi katsellen
ja peläten hänen rupeavan tuttavalliseksi.
Olenko maalannut huononevan
suunnan, jossa tieteen korkeajännitys
muuttuu ankeaksi tuottamisen
pakoksi? Ei sentään, kunhan
nuo visiot eivät sulje toisiaan pois,
vaan lomittuvat. On eri asia, kykeneekö
murroksessa oleva yliopisto
lomittumisen paikaksi. Tässä
on yksi ammattiyhdistysten tulevaisuuden
haasteista. Yliopistojen
ja vapaan älyllisen toiminnan välille
on levenemässä kuilu. Esimerkiksi
kasvava freelance-tutkijoiden
ja tohtoreiden joukko toimii
niin perinteisen virka- kuin apurahajärjestelmän
ulkopuolella.
Onneksi 40-vuotiaalla Tattella
riittää aidosti kollektiivista ja tieteidenvälistä
tee-se-itse-energiaa
sekä mahdollisuuksientajua, jotka
parantavat maailmaa. Sitä, jossa
tieteen yhteistä iloa on mahdollista
tuntea.
Päivi Mehtonen
Yliassistentti, Dos.,
Yleinen kirjallisuustiede, TaY |