Yliopistobudjetti ottaa ja antaa
Yliopistobudjetin valmistelun loppuvaiheessa
budjettiin tuli jonkin verran lisärahoitusta.
Selviä epäkohtiakin jäi. Ensi
vuoden budjetti on nyt eduskunnan käsissä
ja liitot pyrkivät vaikuttamaan siihen.
Acatiimin viime numerossa 6/2010 käsiteltiin
vuoden 2011 yliopistobudjetin valmistelua kahden
eri otsikon alla: Opettaja-opiskelijasuhteen
suuri harppaus ja Tuottavuusohjelma kurittaa edelleen
yliopistojen rahoitusta. Acatiimin tuolloiset
jutut ovat kriittisiä ja edelleen suurelta osin ajankohtaisia
maan hallituksen budjettiesityksen tultua
julkiseksi 10.9.2010. Toisaalla tässä lehdessä
kuvaillaan yliopistojen eräiden rehtorien avajaispuheita.
Ainakin osa rehtoreista pitää yliopistobudjettia
2011 ja yliopistojen rahoitusaseman
muutosta myönteisenä. Hyvä on, jos on todella
näin.
Verrattuna vuoden 2010 yliopistobudjettiin
vuoden 2011 budjetti on kasvanut 10 %:lla. Tämä
tuntuu melko kohtuulliselta. On otettava kuitenkin
huomioon, että osa korotuksesta on budjetin
mukaan vain vuodelle 2011. Opetus- ja kulttuuriministeriön
budjettitiedotteen mukaan yliopistojen
perusrahoitukseen tulee lisäyksiä. Yliopistojen
valtionrahoitukseen esitetään yhteensä 160 miljoonan
euron lisäystä, josta indeksikorotuksen
osuus on 45,5 miljoonaa. Yliopiston maksuvalmiutta
turvataan kertaluonteisella 50 miljoonan euron
määrärahalla. 160 miljoonan lisäksi on varattu
yksityisten pääomasijoitusten valtion vastikerahoitusta.
Yliopistouudistus merkitsi mm. arvonlisäveroja
työttömyysvakuutusmaksukysymysten esiintuloa.
Vaikuttaa siltä, että arvonlisäverokysymys ratkaistaan
ensi vuoden osalta kuluvan vuoden tapaan
kohtuullisella tavalla. Sen sijaa työttömyysvakuutusmaksukysymyksessä
esiintyy myös ensi
vuoden osalta selvää vajetta.
Uuden yliopistolainsäädännön perusteella yliopistoille
talousarviossa (budjetissa) osoitettua
valtion määrärahaa korotetaan kertaluonteisia eriä lukuun ottamatta yliopistoindeksin mukaisesti.
Yliopistoindeksi perustuu yleiseen ansiotasoindeksiin,
kuluttajahintaindeksiin sekä tukkuhintaindeksiin
pääpainon ollessa ansiotasossa.
Yliopistoindeksin korotusvaikutus muuttui budjettivalmistelun
loppuvaiheessa 2,7 %:sta 2,9 %:n
korotukseen. Tämä muutos tuo mukanaan jonkun
miljoonan lisää.
Etelärannan työnantajat ovat heittäneet neuvottelupöytiin
palkka-ankkurin, jonka mukaan
seuraavan kierroksen korotusvaikutukset olisivat
korkeintaan prosentin tai puolitoistaprosenttia
tarkastelunäkökulmasta riippuen. Palkka-ankkuri
perustuu yhden alan työmarkkinaratkaisuun. Yliopistoindeksin
2,9 %:n nousu on selvästi suurempi
kuin työantajien palkka-ankkuri. Tämä tosiasia
vaikuttaa yliopistojen seuraavan neuvottelukierroksen
tavoitteiden asettamiseen. Yliopistojen nykyiseen
sopimukseen perustuva palkkaratkaisu on
katkolla 28.2.2011.
Valtion budjetti ottaa pois, jakaa ja kohdentaa
rahaa. Rahallisten arvojen lisäksi yliopistobudjettiin
sisältyy myös muita kannanottoja. Tällaisia
ovat mm. korkeakoulujen duaalimallin säilyttäminen,
tieteellisen tutkimuksen vahvistaminen
kansainvälisessä tutkimuskentässä, työurien pidentäminen,
elinikäisen oppimisen edellytysten
parantaminen sekä opiskelijavalinnan uudistaminen
mm. ylioppilastutkinnon painoarvon lisäämisellä.
Opiskelijavalinnat kuuluvat selkeästi yliopistojen
autonomian piiriin. Luultavasti kuitenkin
aikaa myöten luodaan rahallisia mekanismeja
opiskelijavalintojen kuvatun mukaisten tavoitteiden
saavuttamiseksi. Julkisuudessa esillä olleeseen
valmistumisiän alentamiseen löytyi budjettivalmistelun
loppuvaiheessa muutama miljoona euroa.
Yliopistobudjetti on nyt eduskunnan käsissä.
Liitoille tarjotaan vielä mahdollisuutta pyrkiä vaikuttamaan
yliopistobudjettiin. Eduskunta kuulee
liittoja yliopistobudjetista.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
17.9.2010
|