Yliopistoissa on pelolla
johtamisen kulttuuria
Keskijohdon ja esimiesten rooli työyhteisöissä
on keskeisenä tutkimuskohteena
Johtajuus, valta ja pelko -tutkimushankkeessa,
joka on osa Suomen
Akatemian juuri käynnistyvää Valta
Suomessa -tutkimusohjelmaa. Yliopistoissa
keskijohdon rooli korostuu ylimmän
johdon ja asiantuntijoiden välissä.
Yliopistoissa esiintyy pelolla johtamisen
kulttuuria. Pelolla johtaminen
tarkoittaa pelottelun lisäksi epävarmuuden
tuottamista.
- Keskijohto välittää strategisia asioita alemmille
portaille ja asiantuntijoiden tietoa ylimmälle johdolle.
Laitosten ja tiedekuntien johtajien voidaan katsoa
edustavan keskijohtoa, professorit ja muu tutkimushenkilöstö
sekä hallintoväki toimivat asiantuntijoina.
Tulosjohtaminen on tehnyt laitoksista konkreettisesti
tulosyksikköjä, ja uusi palkkausjärjestelmä (UPJ)
on puolestaan tehnyt esimies-alaissuhteet näkyviksi,
professori Marja Eriksson kuvaa johtamisen tilannetta
yliopistoissa. Eriksson on Johtajuus, valta ja
pelko (LEAR) -hankkeen johtaja.
Johtaminen ei ole aiemmin ollut kovin näkyvää
yliopistoissa. 2000-luvulla on ryhdytty puhumaan ns.
manageriaalisen eli asioiden ja rakenteiden johtamisen
ohella myös johtajuudesta ja henkisen pääoman
merkityksestä yliopistojen tulosten aikaansaamisessa.
- Puhe esimiehistä tuli oikeastaan vasta UPJ:n
myötä, johtajuusajatus on siten yliopistoissa aika
nuorta. Johtajuus toteutuu käytännössä monella eri
tavalla: toisilla laitoksilla on vain nimellinen laitoksen
johtaja ja toisilla laitoksilla johtaja johtaa tutkimusta
sekä siihen perustuvaa opetusta. Joillakin laitoksilla
johtaja on selkeästi esimies, tutkija Jaana Parviainen
selvittää. Parviainen on tutkijana Johtajuus,
valta ja pelko -hankkeessa.
Keskijohdon mallit ovat vasta
muotoutumassa
Keskijohdon mallit ovat siten vasta muotoutumassa
yliopistoissa. Keskijohdossa ei oikein tiedetä, mitä
voidaan johtaa asiantuntijaorganisaatiossa tai mitä
siinä pitäisi johtaa.
- Keskijohdon mallien epäselvyydet liittyvät asiantuntijaorganisaatioiden
johtajuuskysymyksiin, niissä
on usein vaikea löytää johtajia. Asiantuntijat eivät
perinteisesti ole kokeneet johtajuutta omaksi asiakseen,
johtajiksi ei ole haluttu. Kun asiantuntija nostetaan
johtajaksi, hänen täytyisi ryhtyä opettelemaan
johtajuutta. Johtajuus on asioiden ja ihmisten yhdistämistä
toimiviksi kokonaisuuksiksi: tätä laitosten
johtajat nyt opettelevat, Eriksson toteaa.
Eriksson on kuitenkin toiveikas: ihmiset ovat onneksi
kykeneväisiä oppimaan. Ja UPJ pakottaa oppimaan.
- UPJ on tuonut sellaista rakennetta johtamiseen,
että esimiehen roolin opettelu on välttämätöntä. Myös
tulosajattelu alkaa vakiintua yliopistoissa - laitosten
johtajien täytyy nyt istua tulosneuvottelupöydissä ja
heiltä edellytetään laitostason strategioiden aikaansaamista
ja myöskin merkkejä niiden toteuttamisesta.
Erilaiset strategisen johtamisen mallit ovat työntymässä
yliopistoihin tulosajattelun ohessa - hyvine
ja huonoine puolineen. Johtajuuden tutkijan näkökulmasta
yliopistojen johtajuus – siis asiantuntijatyön
johtaminen - on vielä aika lailla alkutekijöissään.
Mistä on kyse pelolla johtamisessa?
Johtajuus, valta ja pelko -hankkeessa tarkastellaan pelolla
johtamista. Pelolla johtamisen on perinteisesti
ajateltu liittyvän autoritaaristen ihmisten persoonallisuuspiirteeksi.
- Pelolla johtamisella on tarkoitettu johtajien alaisiin
kohdistuvaa sanallista tai sanatonta uhkailua,
kiristystä ja aggressiivista käytöstä. Emme tässä tutkimuksessa
tarkastele pelolla johtamista persoonakeskeisesti,
vaan miten työpaikoilla uudet valta-asetelmat
kuten pätkätyöt mahdollistavat pelottelun.
Pohjoismaat on ollut edelläkävijä työpaikkakiusaamisen
tutkimuksessa ja kiusaaminen on osa pelolla johtamista. Kiusaamisesta kukaan ei hyödy, mutta pelolla
johtamisessa painostuksella ja uhkailulla pyritään
saavuttamaan jotain, Parviainen kertoo.
Jos työyhteisöä johdetaan pelolla, tutkijan mukaan
tulo sitä tutkimaan voi johtaa lisääntyviin ristiriitaisuuksiin.
Tällöin pelolla johtamisen tutkimuksissa
tulee kehittää sellaisia metodeja, joilla vältettäisiin
lisähankaluuksien aiheuttaminen työyhteisössä.
- Tässä meidän hankkeessa on tarkoitus kuitenkin
ensiksi hahmottaa, mitä pelolla johtaminen on.
Mistä on kyse pelolla johtamisessa, mitkä ovat ne rakenteet,
jotka edesauttavat pelon kulttuurin syntymistä
työyhteisöissä? Meidän hankkeessa tehdään avaus
tähän ilmiöön ja toivottavasti jatkotutkimuksissa
päästään kunnolla syventymään aiheeseen, Parviainen
toivoo.
Yliopistoissa on pelolla johtamisen
kulttuuria
Ensisijaisesti pelon ilmapiiristä on Johtajuus, valta ja
pelko -hankkeen tiedotteen mukaan haittaa asiantuntijaorganisaatioissa,
joissa ajattelutyö ja yhdessä tekeminen
ovat merkittävä työn tuloksellisuuden edellytys.
Onko yliopistoissa pelolla johtamisen kulttuuria?
- Kyllä on. Pelolla johtaminen tarkoittaa pelottelun
lisäksi epävarmuuden tuottamista. Epävarmuutta
tuottaa esimerkiksi jatkuva kilpailu resursseista,
kilpailussa voi aina myös hävitä. Epävarmuutta tuottaa
myös suljettu päätöksenteko. Kun ei tiedä, mitä
on tapahtunut eikä tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi,
eikä tiedä, missä päätöksenteko menee, Eriksson selostaa.
Epävarmuutta tuo yliopistoihin Parviaisen mukaan
myös esimerkiksi se, kun opetusministeriö
muuttaa jatkuvasti linjauksiaan. Yliopistojen täytyy
vain reagoida näihin muutoksiin ja samalla ne ovat
epävarmoja niiden edessä, kun muutokset eivät ole
niiden itsensä valitsemia.
- Lisäksi yliopistolaisia pelotellaan syyllistämällä
heitä. Heille kerrotaan, että heistä ei oikeastaan ole
mitään hyötyä eikä heidän tutkimuksista ole mitään
hyötyä. Elinkeinoelämälle ei riitä, että tutkijat osoittavat
asioita, mihin pitäisi kiinnittää huomiota, se
odottaa koko pakettia tuloksineen ja sisältöineen. Jos
tutkijat eivät vastaa ympäristön tarpeisiin, heille kerrotaan,
että he tekevät turhaa työtä, Eriksson esittää.
Yliopistojen pitäisi Parviaisen mukaan elinkeinoelämän
ja joidenkin poliitikkojen mielestä kouluttaa
väkeä työelämän tarpeisiin, vaikka tulevista tarpeista
ei taida kenelläkään olla varmaa tietoa. Työelämän
tarpeet muuttuvat jatkuvasti ja niihin vastaaminen on
hyvin hankalaa.
Yhteisöllinen johtaminen häviää pelon
ilmapiirissä
Pelolla johtamiselle voidaan pitää vastakkaisena yhteisöllistä
johtamista. Siinä johtaminen on asioiden
avointa ja luottamuksellista jakamista.
- Johtajuus on yhteisöllisen johtamisen mallissa
jaettua, jolloin myös vastuu on jaettua. Tekemistä jaetaan
ja tietoa jaetaan, johtajuus on jossakin ihmisten
välissä. 2000-luvun alussa IT-yrityksissä päästiin parhaimmillaan
tällaiseen toimintamalliin. Asiantuntijaorganisaatioissa
on perinteisesti sovellettu yhteisöllistä
johtamista, nyt sitä kuitenkin uhkaa pelolla johtaminen,
Eriksson huomauttaa.
Myös 80-luvulla työyhteisöissä oli enemmän tekemisen
iloa. 80-luvun työyhteisöjä ja 2000-luvun alun
IT-yrityksiä ehkä yhdisti usko ja luottamus tulevaisuuteen.
Nyt usko ja luottamus tulevaisuuteen on karkotettu
mielikuvista ja yhteisöllinen johtaminen antaa
sijaa pelolla johtamiselle?
Teksti ja kuva: Mia Hemming
|