Helsingin yliopisto tuomittiin yhteistoimintasopimuksen
rikkomisesta
Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan
hallintopäällikkö A oli keväällä 2004 jäänyt sairauslomalle
ja pitänyt sen jälkeen vuosilomaa ja muita
vapaita syyskuun loppupuolelle 2004 asti. Kesäkuun
alussa tiedekunnan kanslian henkilöstölle oli ilmoitettu,
ettei hallintopäällikkö enää toimi heidän esimiehenään
ja kuun lopussa tiedekuntaan oli nimitetty
noin puoleksitoista kuukaudeksi hallintopäällikön
vuosilomasijainen. Sama henkilö oli 10.9.2004 nimitetty
hoitamaan hallintopäällikön tehtäviä lähes vuoden
määräajaksi. A:n palattua lomalta syyskuun lopussa
hänen kanssaan oli 1.10.2004 käyty yksilötason
yhteistoimintaneuvottelu työtehtävien muuttamisesta.
Asianosaiset olivat erimielisiä siitä, onko kesällä
ja syksyllä 2004 toteutetuista järjestelyistä käyty ytneuvottelut
yliopiston yhteistoimintasopimuksessa
tarkoitetussa päätöksentekovaiheessa ja sopimuksen
edellyttämällä yhteistoimintatasolla.
Tiedekunnan dekaani oli 16.6.2005 käydyn yksilötason
yhteistoimintaneuvottelun jälkeen samana
päivänä tehnyt päätöksen hallintopäällikön viran siirtämisestä
yliopiston keskushallintoon. Oikeustieteellisen
tiedekunnan tiedekuntaneuvosto oli 30.8.2005
päättänyt hallintopäällikön siirtämisestä hoitamaan
yliopiston hallintoviraston hänelle osoittamia tehtäviä
hallintovirastossa. Asianosaiset olivat tältä osin
erimielisiä siitä, onko tiedekuntaneuvoston päätöksessä
kysymys sillä tavoin eri asiasta kuin dekaanin
päätöksessä, että yhteistoimintasopimus olisi edellyttänyt
uuden yksilötason yt-neuvottelun käymistä ennen
tiedekuntaneuvoston päätöstä.
Yhteistoimintasopimuksen rikkominen
vuonna 2004
Työnantajan edustajat olivat yhteistoimintasopimuksen
menettelytapoja noudattamatta keskustelleet A:n
kanssa talvella ja keväällä 2004 tämän työtehtävien
muuttamisesta. Näissä keskusteluissa ei ollut saavutettu
yhteisesti hyväksyttyä näkemystä toimenpiteistä
tilanteen ratkaisemiseksi. Työnantajapuolen käsitys
oli, että nämä keskustelut olivat toteuttaneet yhteistoimintasopimuksen
tavoitteet ja tarkoituksen ja
että tällaiset epäviralliset menettelytavat oli yliopistolla
puolin ja toisin hyväksytty. Henkilötodistelusta
kuitenkin ilmeni, että palkansaajapuoli oli pitänyt
kiinni yt-menettelyn toteuttamisesta sopimuksen
mukaisesti ja että työnantajapuolen esittämää vapaamuotoisempaa
yt-menettelyä ei ollut palkansaajapuolella
hyväksytty.
A:n kanssa ei ollut ennen 1.10.2004 väitetty käydyn
yhteistoimintamenettelyksi ilmoitettuja keskusteluja
eikä käydyistä muistakaan keskusteluista ollut
laadittu yhteistoimintasopimuksen edellyttämää pöytäkirjaa.
Työtuomioistuin katsoi jääneen näyttämättä,
että A:n kanssa olisi käyty sopimuksen mukaisia
yhteistoimintaneuvotteluja aiemmin kuin 1.10.2004.
Näin ollen A:n virkatehtävien uudelleenjärjestelyjen
yhteydessä toteutetun yhteistoimintamenettelyn
asianmukaisuutta arvioitaessa oli tutkittava vuoden
2004 osalta sitä, oliko ennen mainittua yhteistoimintaneuvottelua
tehty sellaisia ratkaisuja, jotka yliopiston
yhteistoimintasopimuksen perusteella edellyttivät
yhteistoimintaa ja oliko yhteistoimintamenettely
käyty sopimuksen edellyttämällä yhteistoimintatasolla.
Työtuomioistuin piti uskottavana, että kansliahenkilökunnalle
oli 8.6.2004 pidetyssä tiedotustilaisuudessa
ilmoitettu, että A ei enää toimi hallintopäällikkönä.
Ilmoitus oli työtuomioistuimen mielestä tulkittavissa
J:n kertomin tavoin pyrkimykseksi vapauttaa
A myös käytännössä poissaolonsa ajaksi hallintotehtävistä,
joita hoitamaan oltiin hankkimassa sijainen.
Kun otettiin myös huomioon, että sijainen oli
28.6.2004 otettu vain A:n tiedossa olleen poissaolon
ajaksi, työtuomioistuin katsoi, että A:n työtehtävien
uudelleenjärjestelyä ei ollut vielä kesäkuun alussa ratkaistu.
Sen sijaan dekaanin 10.9.2004 tekemä päätös, jolla
A:n hallintopäällikön tehtävät määrättiin toisen
henkilön hoidettaviksi 15.8.2005 saakka, oli tosiasiallisesti
merkinnyt A:n siirtämistä toisiin tehtäviin ja
se oli ollut sellainen virkamiehen asemaan vaikuttava
olennainen muutos, joka olisi tullut yhteistoimintasopimuksen
mukaan käsitellä yhteistoimintamenettelyssä
A:n kanssa. Tällainen yhteistoimintamenettely
oli toteutettu kuitenkin vasta 1.10.2004. Tämä yhteistoimintaneuvottelu
ei täyttänyt sopimuksen määräyksiä
neuvottelujen aloittamisesta sellaisessa vaiheessa,
jossa asiaan ja sen vaihtoehtoihin vaikuttaminen
voi toteutua myös käytännössä.
Yliopiston yhteistoimintasopimuksen 15 §:n mukaan
toimintayksikkötason yt-menettelyssä on käsiteltävä
muun muassa yksikön henkilöstön asemaan
vaikuttavat olennaiset muutokset tehtävien järjestelyssä
sekä siirrot toisiin tehtäviin ja henkilöstön asemaan
vaikuttavat muutokset yksikön organisaatiossa.
Yliopiston yhteistoimintasopimuksen 16 §:ssä on
määräykset tiedekuntatason yt-menettelystä.
Hallintopäällikön ja kanslian esimiehen tehtävää
oli hoitanut 16.8.2004 alkaen toinen henkilö A:n lomasijaisena
ja 27.9.2004 alkaen määräaikaisena virkamiehenä.
A:n palatessa vuosilomalta työhön
27.9.2004 hallintopäällikön virkatehtävät oli jo otettu
häneltä pois. Arvioitaessa järjestelyn vaikutusta
tiedekunnan kanslian ja koko tiedekunnan kannalta
työtuomioistuin totesi, että tiedekunnan hallintopäällikön
tehtävien hoitaja oli vaihtunut elokuun puolivälissä,
mutta kanslian organisaatio tai sen tehtävien
järjestely taikka hallintopäällikön viran tehtäväpiiri
eivät olleet muuttuneet. Vaikka hallintopäällikön henkilöllä
voi sinänsä olla merkitystä henkilöstön kannalta,
hallintopäällikön vaihtuminen ei sellaisenaan
vaikuttanut työtuomioistuimen mielestä tiedekunnan kanslian henkilökunnan asemaan sillä tavoin kuin
yhteistoimintasopimuksen 15 §:ssä tarkoitetaan.
Yhteistoimintasopimuksen rikkominen
vuonna 2005
Yliopiston yhteistoimintasopimuksen 3 §:n mukaan
asia on käsiteltävä uudelleen yhteistoimintamenettelyssä,
mikäli käydyn yhteistoimintamenettelyn jälkeen
asiassa tapahtuu olennainen muutos.
Tiedekunnan johto oli talvella 2005 esittänyt yliopiston
rehtorille pyynnön A:n siirtämiseksi muihin
tehtäviin. Dekaani B oli 16.6.2005 käydyn yksilötason
yhteistoimintaneuvottelun jälkeen tehnyt päätöksen
A:n viran siirtämisestä yliopiston keskushallintoon.
Oikeustieteellisen tiedekunnan tiedekuntaneuvosto
oli 30.8.2005 päättänyt, että A siirretään työskentelemään
hallintovirastoon.
B:n ja A:n käymässä yksilötason yhteistoimintaneuvottelussa
16.6.2005 oli neuvottelun kohteena ollut
hallintoviraston esityksen mukaisesti A:n viran
siirto hallintovirastoon. Sekä dekaanin 16.6.2005 että
tiedekuntaneuvoston 30.8.2005 tekemä päätös olivat
pohjautuneet hallintoviraston siirtoesitykseen ja tiedekuntaneuvosto
oli ottanut asian käsiteltäväkseen
sen vuoksi, että A oli kyseenalaistanut dekaanin toimivallan
viran siirtopäätöksen tekijänä.
Työtuomioistuin katsoi, että tiedekuntaneuvoston
päätöksessä ei ollut ollut kysymys aiemmin yhteistoimintaneuvottelun
kohteena olleeseen asiaan verrattuna
sillä tavoin eri asiasta tai sellaisesta yhteistoimintasopimuksen
3 §:ssä tarkoitetusta olennaisesta
muutoksesta, että A:n kanssa olisi tullut käydä uusi
yksilötason yhteistoimintaneuvottelu ennen tiedekuntaneuvoston
päätöstä.
Arviointia
Ratkaisu perustuu siihen lähtökohtaan, että yhteistoimintaneuvottelut
on käytävä nimenomaisina, eikä
niin, että asiaa koskevat keskustelut jälkeenpäin tulkitaan
yt-neuvotteluksi. Selkeä menettely on tarpeen
erityisesti yksilötason neuvottelujen yhteydessä, koska
tällaisessa tilanteessa säännönmukaisesti käydään
erilaisia työnantajan edustajan ja kyseisen yksilön
välisiä keskusteluja.
Se, milloin neuvotteluja tulee käydä samasta asiasta
usealla eri tasolla, on yksityisen sektorin yhteistoiminnassa
usein ratkaistu korostaen velvollisuutta
käydä neuvottelut vain yhdellä tasolla. Valtion sektorin
sopimuksissa tilanne on usein toisenlainen. Niissä
edellytetään käsittelyä usealla yhteistoiminnan tasolla.
Tässä yksittäisessä tilanteessa työtuomioistuin
katsoi, että neuvottelua ei tullut käydä sekä yksilöettä
yksikkötasolla.
Merkittävää tuomiossa oli se, että esitetty selvitys
osoitti, että ratkaisut oli tehty tietoisena siitä, että
A:n kanssa ei ollut käyty aiottuja yhteistoimintaneuvotteluja.
Työtuomioistuimen tuomio oli äänestysratkaisu,
jossa vähemmistö katsoi yhteistoimintasopimusta
rikotun myös vuoden 2005 osalta.
Seppo Koskinen
työoikeuden professori
Lapin yliopisto |