Korkeakoulujen arviointineuvosto – tutkijan tuki ja turva?
Suurimmalla osalla yliopistoväestä voi olla
melko epämääräinen käsitys siitä, mitä
tarkoitetaan auditoinnilla tai mitä sisältyy
laadunvarmistusjärjestelmään. Järjestelmän
tuominen lähemmäksi yliopistotyön
arkea voisi hyödyttää kaikki osapuolia ja
poistaa sen kohtaamaa vastarintaa. Laadunvarmistuksen
kautta kumpuavien kehittämistoimenpiteiden
tarkoitus on helpottaa
tutkimushenkilökunnan arkea ja
parhaassa tapauksessa vapauttaa aikaa
tutkimukselle.
Tämän kirjoituksen tarkoituksena on osoittaa,
mitä hyötyä yliopistojen tutkimus- ja opetushenkilökunnalle
on Korkeakoulujen arviointineuvoston
(KKA) suorittamista korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien
ulkoisista arvioinneista eli
auditoinneista.
Auditoinnit ja kehittävä arviointi
Korkeakoulujen auditoinnit aloitettiin vuonna
2005, ja vuoden 2011 loppuun mennessä kaikkien
suomalaisten korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmät
on auditoitu KKA:n toimesta. Laadunvarmistusjärjestelmä
tarkoittaa korkeakoulun itsensä
määrittelemiä menettelytapoja, joiden avulla
korkeakoulun koulutuksen, tutkimuksen ja
muun toiminnan laatua ylläpidetään ja kehitetään.
Periaatteessa korkeakoulun laadunvarmistusjärjestelmä
on organisaation johdon työkalu,
mutta jokaisen työntekijän on hyödyllistä tuntea järjestelmän pääpiirteet ja tiedostaa laadunvarmistuksen
hyödyt oman tehtävänsä kannalta. Ilman
tällaista tiedostamista laadunvarmistus saatetaankin
helposti kokea “jälleen yhdeksi ylhäältä
määrätyksi byrokratian muodoksi”, kuten KKA:n
neuvoston puheenjohtaja Riitta Pyykkö taannoin
totesi Acatiimin kirjoituksessaan (Acatiimi 6/
2004).
Korkeakoulujen autonomian hengessä auditoinnit
suoritetaan vertaisarvioina, ja siksi auditoinnin
suorittavassa arvioijaryhmässä on aina
mukana korkeakoulujen omia asiantuntijoita. Kutakin
auditointia varten kootaan erikseen arvioijaryhmä
pyrkien hyödyntämään kaikkien suomalaisten
korkeakoulujen asiantuntijoita. Auditointiprosessi
konkretisoituu ryhmän kirjoittamassa
täysin julkisessa auditointiraportissa. Raportissa
arvioidaan koko korkeakoulua ja mukana on niin
laadunvarmistusjärjestelmän dokumentaatio kuin
itse laadunvarmistus tutkimuksen, tutkintotavoitteisen
koulutuksen ja tukipalveluiden osalta.
On tärkeää ymmärtää, että KKA:n kaikki toiminta
perustuu kehittävän arvioinnin lähestymistavalle,
jonka mukaisesti KKA:n tarkoitus on auttaa
ja tukea korkeakouluja toimintansa vahvuuksien
ja kehittämiskohteiden tunnistamisessa. Kehittävä
arviointi on siis korkeakoululähtöistä toimintaa,
jonka keskiössä ovat korkeakoulun itsensä
määrittelemät tavoitteet ja tarpeet. Myös auditoinnit
toteutetaan kehittävän arvioinnin mukaisesti.
Tämän todisteena on ensinnäkin se, että auditoinnin
läpäisystä ei seuraa taloudellista palkintoa,
eikä uusinta-auditointiin joutumisesta seuraa
taloudellista rangaistusta. On myös täysin korkeakoulun
itsensä päätettävissä, miten auditointiprosessin
aikana esiin tullutta tietoa käytetään.
Toisekseen auditointien tarkoitus ei ole löytää
ja nimetä henkilöitä, jotka toimivat kenties laatujärjestelmän
ohjeistusten vastaisesti. Auditointi ei
henkilöidy, vaan tarkastelun kohteena ovat korkeakoulun
toimintatavat. Kolmanneksi auditointien
perusteella ei laadita korkeakoulujen sisällä
eikä niiden välillä minkäänlaisia paremmuusjärjestyslistoja.
Auditointien tarkoitus ei siis ole palkita
tai rangaista korkeakouluja sen enempää kuin
yksittäisiä henkilöitäkään, vaan tarkoitus on tehdä
yhteistyötä korkeakoulujen kanssa niiden toiminnan
kehittämiseksi. Auditoinnit ovat myös yksi
väline suomalaisen korkeakoulutuksen kansainvälisesti
kilpailukykyisen laadun takaamisessa.
Laadunvarmistus ja jatko-opiskelu
Miten laadunvarmistus sitten hyödyttää yksittäistä
tutkijaa? Aloitetaan käsittelemällä jokaisen tutkijan
hyvin tuntemaa kohdetta, eli jatko-opiskelua
ja tutkijaksi pätevöitymistä väitöstyön myötä.
Organisaation laadunvarmistuksessa oleellista on
toimintatapojen yhtenäisyys, riittämättömän laadun
tunnistusmekanismit sekä palaute- ja aloitteentekokanavien
olemassaolo, käyttö ja niiden
kautta kerätyn tiedon hyödyntäminen. Nämä seikat
toteutuvatkin pääsääntöisesti hyvin yliopistojen
perustutkintojen kohdalla, mutta tieteellisten
jatkotutkintojen osalta käytännöt ovat vielä kirjavia.
Pahimmillaan jatko-opintojen kokonaisuudesta
ja niiden suorittamisesta ei ole selkeää, opiskelijaa
helpottavaa ohjeistusta. Lisäksi ohjauksen
saaminen voi olla sattuman kauppaa - ohjaajavalintaan
ei voi vaikuttaa eikä varsinkaan siihen, kuinka hyvin hän jaksaa tai ehtii ohjaukseen paneutua.
Kaiken kukkuraksi jatko-opiskelijalla ei
välttämättä ole mitään tapaa antaa anonyymiä palautetta
jatko-opintoihinsa ja ohjaukseensa liittyen.
Myös väitöskirjan arviointikriteerit saattavat
olla täysin hämärän peitossa.
Laadunvarmistuksen tarkoitus on estää edellä
esitetyn kaltaisten uhkakuvien toteutuminen.
Tätä varten Suomen yliopistoissa onkin jo toteutettu
erilaisia hyvinä pidettäviä käytänteitä, joiden
laajempi levittäytyminen korkeakoulujen eri laitosten
sisällä ja myös korkeakoulujen välillä on
suotavaa. Esimerkiksi jatko-opintojen suorittamista
varten on tehty erillinen selkiyttävä opintoopas,
jatko-opintojen etenemistä seurataan säännöllisesti
tehtävän seurantakyselyn avulla ja väitöskirjojen
laatua arvioi erillinen väitöskirjalautakunta.
Useimmille tutkijakoulutettaville jatkoopintojen
rahoitus on jatkuvan huolen aihe, ja
siksi onkin hienoa, että joissain tiedekunnissa on
käytössä erilaisia kannustinjärjestelmiä tutkijakoulutettaville.
Ylipäänsä tutkijakoulutettavien rekrytointi on
yliopistojen kannalta kriittinen menestystekijä, ja
jatko-opiskelijoiden hyväksymiselle on hyvä olla
selkeät menettelytavat, joissa kiinnitetään huomiota
kelpoisuuden lisäksi jatko-opinto- sekä tutkimussuunnitelmaan.
Erityisesti laitosten projekteihin
palkattavien jatko-opiskelijoiden osalta
rekrytointiohjeistuksen luominen on suotavaa,
sillä muutoin on vaarana, että opiskelijat ovat
epätasa-arvoisessa asemassa. Vastaavasti yliopistojen
tutkimustehtäviin palkattavien henkilöiden
osalta rekrytoinnin tulisi olla hyvin ohjeistettua ja
menettelytavoiltaan yhtenäistä sekä läpinäkyvää.
Yleisesti ottaen erilaisissa tutkijakouluissa laadunvarmistus
toimii hyvin. Toimintatavat ovat
yhtenäisiä, ohjaus systemaattista ja jatko-opiskelijan
oikeudet sekä velvollisuudet on ohjeistettu
selkeästi. Samat asiat olisi kuitenkin saatava kuntoon
myös tutkijakoulujen ulkopuolisten jatkoopiskelijoiden
osalta. Olisi myös tärkeää, että jatko-
opiskelijoilla olisi mahdollisuus antaa anonyymiä
palautetta, ja että yliopistoissa olisi luotu selvät
mekanismit palautteen käsittelemiseksi ja
mahdollisten jatkotoimenpiteiden toteuttamiseksi.
Lisäksi on muistettava, että kaikki tutkijankoulutuksen
saaneet eivät yksinkertaisesti voi työllistyä
yliopistoihin, joten myös työllistymiseen tulisi
kiinnittää huomiota jo jatkokoulutuksen aikana.
On kaikkien etu, jos jatko-opintojen rakenne on
suunniteltu johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi,
ja näin ollen tutkijankoulutuksen hyviä käytänteitä
tulisi pyrkiä levittämään eri laitosten, tiedekuntien
ja yliopistojen välillä.
Laadunvarmistus ja tutkimus
Yliopistojen tutkimuksen laadunvarmistusta voidaan
yleisesti ottaen pitää kehittyneenä tutkimuksen
tulosten osalta, sillä laitosten elinehto on, että
tutkimushenkilökunta tuottaa korkeatasoista tutkimusta.
Tutkimuksen tekoon liittyy kuitenkin
usein monia eri vaiheita ja tahoja, ja näiden tutkimuksen
eri prosessien laadunvarmistuksessa on
vielä kehitettävää. Jo toteutuneita hyviä käytänteitä
tutkimuksen laadunvarmistuksessa ovat esimerkiksi
projektien hallintaa helpottavat yliopiston
yhteiset projektiohjeet ja projekteista kerättävät
loppupalautteet. Yliopistojen tulisikin luoda
menettelytapoja, joiden avulla tutkimusprojekteissa
havaittuja hyviä käytänteitä voitaisiin levittää.
Näin mahdollisimman moni voisi hyötyä onnistuneista
kehittämistoimenpiteistä.
Yliopistojen yhteinen haaste on myös luoda
mekanismeja, joiden avulla tunnistetaan oman
tutkimuksen vahvuusalueiden ulkopuolelta nousevat
kehittyvät alat. Lisäksi eri alojen tutkijoiden
ja yliopistojen ulkoisten sidosryhmien välisen yhteistyön
vahvistamiseksi on kehitettävä yhteisiä
toimintamalleja. Tutkimuslaitteiston sekä -infrastruktuurin
tulee luonnollisesti olla kunnossa, ja
tutkijoilla täytyy olla käytössään tehokkaat kanavat
esittää toiveitaan esimerkiksi laitehankintojen
suhteen.
Tutkimus- ja opetushenkilökunnan ammattitaidon
kehittäminen on tärkeää, ja tätä varten tulisi
järjestää riittävästi koulutusta. Tutkimustaitojakin
voidaan systemaattisesti kehittää, ja esimerkiksi
jo tiedonhaun sekä atk-taitojen päivittämisestä
voi olla iso apu käytännön tutkimustyössä,
puhumattakaan tutkimusprojektien hallinnan ja
budjetoinnin koulutuksesta. Monissa yliopistoissa
tuetaan aktiivisesti henkilökuntaa myös pedagogisen
osaamisen kehittämisessä. Ylipäänsä osaamistarvekartoitukset
ovat hyvä tapa selvittää henkilöstön
koulutustarpeita. Pelkkä koulutus sinänsä
ei ole tie onneen, vaan täytyy olla olemassa keinoja
selvittää koulutuksen vaikuttavuutta.
Erilaisten laadunvarmistuksen kautta kumpuavien kehittämistoimenpiteiden tarkoitus on tietenkin
helpottaa tutkimushenkilökunnan arkea ja
parhaassa tapauksessa vapauttaa aikaa tutkimukselle.
Tutkijan ei tällöin tarvitsisi olla yksin, vaan
apua olisi saatavissa esimerkiksi hankehauissa, juridisissa
kysymyksissä, kansainvälisen tutkijavaihdon
toteuttamisessa ja yhteistyöverkoston luomisessa.
Yhtä lailla tärkeässä roolissa on myös välittömän
työympäristön ilmapiiri ja muiden tutkijoiden
sekä laitosjohtajien lähestymisen helppous.
Ilmapiiriin ja työviihtyvyyteen jokainen voi
osaltaan vaikuttaa, mutta laadunvarmistuksen näkökulmasta
on oleellista, että on olemassa kehittämisen
mekanismeja kuten kehityskeskustelut,
anonyymi palautejärjestelmä ja vaikkapa palautteen
perusteella tehtävät johtamisen sekä esimiestyöskentelyn
kehittämistoimenpiteet.
Krister Talvinen
Erikoissuunnittelija, VTT
Korkeakoulujen arviointineuvosto
krister.talvinen@minedu.fi
www.kka.fi
Korkeakoulujen arviointineuvosto
• perustettu 1996
• Opetus- ja kulttuuriministeriön yhteydessä
toimiva riippumaton asiantuntijaelin
• koostuu 12 henkilön neuvostosta ja 11
henkilön sihteeristöstä
Neuvosto
• nelivuotiskautinen luottamustoimi
• jäseninä korkeakoulujen, opiskelijajärjestöjen
ja työelämän edustajia
• tekee KKA:n päätökset
Sihteeristö
• täysipäiväiset virat
• valmistelee ja toimeenpanee neuvoston
päätökset
|