Yliopistoväki - tunne voimasi!
Tieteentekijöiden liitto järjesti lokakuun 15. päivänä
Tunne voimasi -seminaarin Teatterikorkeakoululla. Seminaarin puhujat
Jaakko Frösén, Irina Krohn, Päivi Naskali, Claes
Andersson ja Raila Leppäkoski laittoivat kuulijoiden aivot
raksuttamaan. Ajattelemisen aiheiden lisäksi puheenvuorot
antoivat yliopistoväelle eväitä tuntemaan voimansa.
Tunne voimasi -seminaari oli jatkoa syksyllä 1999 Helsingin
kauppakorkeakoululla pidetylle Järki ja tunteet -seminaarille.
Teatterikorkeakoulun sadan hengen ykkösauditorio oli lähes
täynnä Tieteentekijöiden liiton jäseniä
eri yliopistoista, kutsuvieraita sekä mediaväkeä.
Puheenjohtaja Björn Fant avasi seminaarin.
- Seminaarin otsikko virittää erityyppisiä ajatuksia.
Ensimmäiset ajatukset menevät kieltämättä
yksilösuorituksiin. Yhteiskunta ja työelämä
palkitsee yksilösuorituksia, vaikka yhteistyön merkitystä
korostetaan. Nämä asiat eivät ole ristiriidassa.
Nykypäivän yhteiskunnassa edellytetään ihmisiltä
yhteistyökykyä. Yhteistyössä ihmisten kyvyt
punnitaan.
Seuraavana ohjelmassa oli Vuoden tieteentekijän julkistaminen.
Jaakko Frösénille suoritettiin kuvainnollinen
neron leimaus, jonka jälkeen hän kertoi lyhyesti uransa
vaiheista. (Frösénistä oli iso juttu lokakuun
Acatiimissa.)
- Seminaarit puheenvuorojen otsikot Luova hulluus, Tiedänkö
tuntevani - tunnenko tietäväni, Omistautuminen työlle,
Identiteetti ja persoona työvälineenä sekä
myös liiton teettämänä jäsenkysely `Pätkillä
pitkälle' ovat kuin omasta curriculunmistani, professori
Frösén totesi.
- Ammatinvalinnan ohjaaja kysyi joskus 50-luvulla, etkö
ole ajatellut jotain käytännön alaa. Papyrustutkijana
saan nyt hyvin yhdistettyä ajatustyön ja kädentaidot,
hän lisäsi.
Ajatuksenkaari toinen kuin tilikausi
Kansanedustaja Irina Krohn puhui aiheesta Luova hulluus.
Miten voi olla luova, uskalias, kun työt ovat lyhyissä
pätkissä, hän kysyi aluksi viitaten Tieteentekijöiden
liiton jäsenkyselyn tuloksiin.
- Tällä hetkellä luova hulluus ei kuulosta yhtä
ihanalta kuin vielä keväällä, kun tästä
puheenvuorosta sovittiin. Luova hulluus on saanut viime aikoina
epämiellyttäviä piirteitä.
Irina Krohnin mielestä on sääli, että nykyään
on yhä vähemmän riippumattomia `erakkotutkijoita',
joiden ajatuksen kaari olisi toinen kuin tilikausi.
- `Ole hyvä avaathan kassisi' -tyyli on tullut mukaan tieteentekemiseen.
Enää ei voi tutkia väärään suuntaan
neljää vuotta niin kuin ehkä joskus aiemmin, tutkitaan
yhä selvempiä asioita ja riskinottaminen on vähentynyt.
- Alalla, jolle ei ole syntynyt tieteellisiä normeja, ei
pidä sanoa, että `ei ainakaan noin', Krohn sanoi ja
viittasi taiteentekijöiden väitöskirjoihin.
- Vuorovaikutus, joka voisi syntyä, tyrehdytetään
heti alkuunsa kun tieteen metodit siirretään suoraan
taiteen puolelle.
Irina Krohn on ollut kuusi vuotta eduskunnassa. Koko ajan hän
on ihmetellyt huonoa yhteyttä poliitikkojen ja tutkijoiden
välillä.
- Olen aina miettinyt, että tiede on niin arvokas tekijä,
että sen perusteella voi tehdä jopa päätöksiä.
Nyt hyötyajattelu on kaiken päätöksenteon
taustalla.
- Yhteiskunnallisen tutkimuksen pitäisi vaikuttaa päätöksiin
esimerkiksi huumeista tai poliisin määrärahoista.
Välillä tuntuu siltä, että meillä reagoidaan
vain pelkoihin eikä välitetä tutkimustiedosta.
Kansanedustaja Irina Krohn on eduskunnan sivistysvaliokunnan
jäsen. Kehittämislain uusi versio on paraikaa valiokunnan
käsittelyssä. Krohnin mukaan valiokunta yrittää
saada muutosta yliopistojen kiinteistömenoihin.
- Miksi yliopistoilla pitää olla tuottoprosentti 7,
kun se esimerkiksi Helsingin kaupungilla on 4. Tämänkin
korkeakoulun menoista kolmannes kuluu kiinteistökustannuksiin,
Krohn sanoi .
Automatisoituminen vie tunteettomuuteen
Tiedänkö tuntevani - tunnenko tietäväni -otsikolla
puhui yliassistentti Päivi Naskali Lapin yliopistosta.
Hän pohdiskeli toisaalta tiedon ja toisaalta tuntemisen merkitystä
yliopisto-opettajan työssä ja yleensä yliopistoyhteisössä.
- Molemmat ovat performancea - yliopisto-opettaminen ja paikka,
jossa nyt ollaan, Naskali totesi.
Naskali erotti kolme tapaa ymmärtää tietäminen:
1) opettaja uskoo tietävänsä kaiken, 2) opettaja
tietää, ettei tiedä ja 3) tiedämme, että
tiedämme, mutta emme tiedä tiedon merkitystä.
- Jos pystymme hyväksymään, että emme ole
täysin tietomme hallitsijoita, voimme luopua siitä asenteesta,
että tulemme oikein ymmärretyiksi. Näin opettaminen
ei olisikaan enää tiedon vaihtoa eikä meidän
tarvitsisi etsiä omaa kuvaamme opiskelijoiden silmistä.
Naskali kaipasi enemmän rohkeutta ja mahdollisuuksia pysähtyä
miettimään omaa toimintaansa.
- Jos kiellämme tunteet, se jättää tyhjän
tilan. Emme osaa enää pysähtyä pohtimaan.
Nyt on tutkijoiden tehtävä miettiä muutoksen suuntaa
eikä jäädä muutoksen vietäviksi.
Naskalin mukaan lisääntynyt automatisoituminen voi
johtaa kulttuurin tunteettomuuteen. Hänen puheenvuoronsa
jälkeen käydyssä keskustelussa pohdittiin muun
muassa virtuaaliyliopiston kasvottomuutta ja sitä sulkeeko
virtuaalisuus tunnepuolen ulkopuolelle.
- Kasvoton vuorovaikutus tekee väärinymmärryksen
ja negatiivisten tunteiden välittämisen helpommaksi.
Onko ruumiillisella vuorovaikutuksella ja hiljaisen tiedon välittämisellä
merkitystä oppimiseen, Naskali kysyikin lopuksi.
Ratkaisumallina luova teko
Seuraavaksi puhui kirjailija ja psykiatri Claes Andersson
Omistautumisesta työlle. Hänen puheenvuoronsa 21 teesiä
löytyvät tämän lehden sivuilta 29-31.
Seminaaripäivän päätti näyttelijätyön
professori Raila Leppäkoski. Identiteetti ja persoona
työväline -otsikon sijasta hän halusi kertoa Minästä
työvälineenä.
Leppäkoski näki luovuuden minän ja ympäristön
vuorovaikutussuhteen moottorina.
- Jos yksilön suhteessa ympäristöön tapahtuu
jokin häiriö, esimerkiksi pettymyksen kokemus ymmärretyksi
tulemisessa, syntyy luova teko.
- Näin yksilölle muodostuu tavaksi hoitaa tällainen
kommunikaatiokatkos luovalla teolla. Luova ihmisen valitsee tämän
ensisijaiseksi ratkaisumallikseen ja hylkää normaalin
kommunikoinnin.
Leppäkosken mielestä tieteen tekemiseen pätee
samat piirteet kuin taiteen tekemiseen.
- Työstä tulee identiteetin ja persoonan luonnollinen
laajentuma, ainoastaan työnsä kautta `true self' saa
mahdollisuuden manifestoitua. Minä on kotonaan luovassa työssä,
`kyllä työt aina kotiolot voittaa'.
- Väitän, että meillä on äärimmäisen
vähän mahdollisuuksia vaikuttaa minämme tietoiseen
muuttumiseen. Itseilmaisu ja luova teko ovat autonomisia - ei
tahdonalaisia. Kun yritän manipuloida omaa työtäni,
luovuuteni kärsii.
- Mitä sitten pitäisi tehdä, jotta persoona olisi
onnistunut työväline. Mitään kikkoja ei ole
olemassa, koska väitän päinvastaista: työ
kehittää minua, `työ tekijäänsä
kiittää'.
- Kun katsoo tekemäänsä työtä, saa sitä
kautta tietoa itsestään. Pitää rehellisesti
katsoa työnsä tuloksia. Tätä näkökykyä
pitää kehittää koko elämän ajan.
Lopuksi Leppäkoski kuitenkin muistutti, että ei ole
hyvä rakastaa vain työtään ja sitä kautta
itseään.
- Gogolilla on lempilauseeni: "Ei pidä peiliä
syyttää, jos naama on vino", Leppäkoski lopetti.
Teksti: Kirsti Sintonen
(painetun lehden s. .26-28)
|