Yliopistojen autonomia
Vuosikymmen sitten Professoriliiton toiminta
peilautui muutoksiin ja muutospaineisiin
yliopistojen asemassa ja toiminnassa.
Ajankohtaista oli yliopistojen lainsäädännölliseen
asemaan tarvittavat muutokset,
tulosohjauksen muutos, tarve yliopistojen
erikoisaseman tunnustamiseen tilivirastona,
palkkausjärjestelmän ja palkkarakenteen
uudistaminen, palkkaluokkasijoittelu
ja eläkekysymyksen - eläkeikä ja eläkkeeseen
laskettavat vuodet – ratkaiseminen.
Yliopistojen muutos on suurempi kuin kukaan
osasi kuvitella. Sen vaikutukset professorien työehdoissa
ja työympäristössä alkavat näkyä koko
laajuudessaan uusissa yliopistoissa vuoden 2010
alusta lukien. Professoriliiton merkitystä ja toimintaa
professorien edunvalvonnassa on testattu
näiden vuosien aikana useaan otteeseen. Nyt on
vaara, että professorien mielenkiinto Professoriliiton
toimintaan ja siihen osallistumiseen vähenee,
jos liiton vaikutusmahdollisuuksien koetaan vähenevän
yliopistojen itsenäisen työnantaja-aseman
johdosta.
Oikeudellisen ja taloudellisen autonomian rajoitukset
nousivat näkyvästi esiin yliopistojen toiminnan
nopean ja voimakkaan monipuolistumisen
ja laajentumisen johdosta. Toiminnan kasvun
perustana oli tieteellisen tutkimuksen ja siihen perustuvan ylimmän opetuksen arvo henkisen ja
taloudellisen hyvinvoinnin edistämisessä. Rahoituksen
kasvussa merkittävintä oli runsaan kolmanneksen
kattavan ulkoisen rahoituksen osuus
yliopistojen kokonaisrahoituksesta. Samalla oli
tultu tilanteeseen, missä yliopistojen saamasta kokonaisrahoituksesta
noin puolet oli korvamerkittyä.
Keskustelua yliopistojen taloudellisesta ja oikeudellisesta
autonomiasta käytiin Suomen yliopistojen
rehtorien neuvoston aloitteesta. Viranomaistaholta
autonomian lisäyspyrkimyksiin suhtauduttiin
pidättyvästi. Rehtorien neuvoston huolella
valmistelema aloite ja ylläpitämä keskustelu
viitoitti tietä nyt toteutuneelle uudistukselle.
Yliopistojen perusrahoituksen niukkuus sai
harvinaisen paljon julkisuutta ja sen korjaaminen
laajalti tukevia kannanottoja ja mielipiteitä (Pääkirjoitus,
Acatiimi 5/2000). Eduskunnan sivistysvaliokunta
ja kaikki puolueet ilmaisivat toistuvasti
tukevansa tilanteen korjaamista. Lehdistössä
tuotiin sekä pää- että yleisönosastokirjoituksissa
esiin yliopistojen perusrahoituksen alimitoituksen
haittatekijöitä sekä lyhyellä että erityisesti pitkällä
tähtäyksellä. Opiskelijoiden ja yliopistojen henkilökunnan
historiallinen yhteinen esiintyminen
julkisuudessa ja näyttävä mielenosoitus korostivat
vakavaa huolestumista tilanteesta. Yhteinen halu
ponnistella tutkinto- ja tutkimustavoitteiden toteuttamiseksi,
jos toiminnan tarvitsemista välttämättömistä
resursseista huolehditaan, tuli selkeästi
esiin. Opiskelijoiden ja yliopistojen henkilökunnan
edustajien tavatessa tasavallan presidentti Tarja Halosen ja valtiovarainministeri Sauli Niinistön
todettiin tilanteen kestämättömyys yliopistojen
toiminnan kannalta.
Professoriliitto pyrki vaikuttamaan yliopistojen
rehtoreihin korostamalla, että opetusministeriön
suunnittelemat tulostavoitteet vuosille 2001
– 2003 olivat ristiriidassa yliopistojen perusrahoituksen
kanssa. Tulossopimuksella yliopistot sitoutettaisiin
uusiin ylimitoitettuihin tutkintomäärätavoitteisiin
kilpailuttamalla niitä keskenään ilman
kokonaisvoimavarojen lisäämistä. Tulosohjaus
suitsi toiminnallista autonomiaa (Pääkirjoitus,
Acatiimi 8/2001), kun tulos mitattiin lähes yksinomaan
suoritettujen ylempien korkeakoulututkintojen
ja tohtorintutkintojen määrillä. Yliopistojen
tulos oli tuotteistettu.
Yliopistojen tulosohjaus ja resursoinnin kytkeminen
tulokseen määrärahataloutta muistuttavalla
tavalla säilyy uudessakin yliopistolaissa. Yliopistojen
vastuu hankkia yhä suurempi osa rahoituksestaan
valtionavustusta täydentävänä rahoituksena
kasvaa. Kun yliopistojen sisäiset talousvastuulliset
yksiköt saavat rahoituksensa budjetoinnin
perusteella, määrärahatalouden laskennallisilla
malleilla ei ole käyttöä. Nähtäväksi jää mitkä tulevat
olemaan näiden yksiköiden tulosohjauksen
pelisäännöt.
Taloudelliseen autonomiaan ja yhteiskunnalliseen
vuorovaikutukseen liittyen yliopistot ryhtyivät
entistä tietoisemmin turvaamaan tutkimuksen
tuottamia taloudellisia etujaan (Pääkirjoitus, Acatiimi
2/2001). Tätä edelsi julkisen vallan ja yritysmaailman
paine tutkimustoimintaan liittyvien innovaatioiden hyödyntämiseksi. Yliopistokeksintötyöryhmän
tehtävänä oli selvittää ne lainsäädännölliset
keinot, joilla voidaan edistää yliopistojen
piirissä tapahtuvan innovaationtoiminnan tulosten
taloudellista hyödyntämistä. Työryhmä ehdotti
yliopistolakiin taloudellisen autonomian laajentamista.
Yliopistot saisivat hankkimiinsa perusrahoitusta
täydentäviin varoihin itsenäisen oikeustoimimahdollisuuden
ja puhevallan.
Akateeminen johtaminen ja strateginen ajattelu
juurtuivat yliopistoihin vasta 1990-luvulla kustannustietoisuuden
ja tulosjohtamisen kautta. Sen
esiin nostamaa tarvetta kehittää laitos- ja tiedekuntarakenteita
hallinto- ja tukitoimintavaatimuksia
vastaaviksi korosti yliopistojen toiminnan
ja tehtävien laajentuminen. Uudistaminen toteutuu
merkittävästi vasta uuden yliopistolain perusteella
toteutettavina rakennemuutoksina. Samalla
on vahvasti noussut esiin tarve kehittää yliopistojen
johtamisjärjestelmiä vastaamaan yliopistojen
kasvanutta autonomiaa paisti talouteen myös
henkilöstöön liittyvissä asioissa, kuten henkilöstön
ottaminen, työsuhde ja palkkaus.
Yliopistojen asema tulopolitiikassa hakee
muotoaan. Valtion pääsopijajärjestöjen tavoitteissa
uusien palkkausjärjestelmien kehittäminen ja
tulospalkkaus olivat yksi kahdestatoista kohdasta
TUPOssa 2003–2004. Valtion työmarkkinalaitos
patisti järjestöjä hyväksymään uusien palkkausjärjestelmien
käyttöönoton yliopistoissa. Yliopistojen
palkkakilpailukyky johtavissa ja asiantuntijatehtävissä
olevien osalta oli heikko. Toimenpiteitä
palkkauksen parantamiseksi olivat erityiset Valpas-
lisät. Kun yliopistoissa myöhemmin lopulta
otettiin käyttöön valtion uusi palkkausjärjestelmä,
siihen sisältyneet erityiset palkankorotukset merkitsivät
huomattavia parannuksia.
Ensimmäisen pääkirjoitukseeni otsikko oli
“Professorit pois palkkakuopasta” (Pääkirjoitus,
Acatiimi 1/1999). Järjestöjen tekemät sopimukset
ovat pitkälti parantaneet tilannetta. Yliopistojen
taloudellinen autonomia merkitsee yliopistojen
palkkausjärjestelmän aikaansaamista. Jää nähtäväksi
kuinka kilpailukykyiset palkat kussakin yliopistossa
tulee olemaan pätevien henkilöiden
kansalliseksi ja kansainväliseksi rekrytoimiseksi.
Yliopistojen itsehallinto lainmukaisen, yhteiskunnallisen
tehtävän toteuttamisessa - akateeminen
autonomia - on säilynyt samalla kun niiden
mahdollisuuksia vahvistaa asemaansa kansainvälisesti
näkyvinä ja kilpailukykyisinä tutkimus- ja
koulutusorganisaatioina on tuettu lisäämällä oikeudellista
ja taloudellista itsehallintoa. Tärkeää
on ollut, että lainsäätäjä on kuullut yliopistoyhteisön
ääntä.
Juhani Keinonen
puheenjohtaja (1999–2002)
|